Verwacht ik soms te veel?

Author:
exbeugelbekkie
Posted:
do, 03/12/2009 - 21:22
Nu al weer ruim 2 jaar geleden begon ik aan een beugel. In deze 2 jaar is er een hoop verbeterd aan mijn gebit. Echter zijn er ook een aantal dingen hetzelfde gebleven. Voordat ik begon aan de beugel stonden mijn boventanden (en onder eigenlijk ook) erg scheef. De 1 teveel naar voren, de ander teveel naar achter. Vrij snel nadat de beugel was geplaatst zijn de tanden weer netjes in de rij gekomen, althans, zo leek het. Als ik mijn tanden bekijk vanaf de basis gezien (het tandvlees), staat de tand die eerst naar achter stond, nog steeds naar achter, en de tand die naar voren stond, nog steeds naar voren. Eigenlijk staan de tanden dus nog redelijk hetzelfde als voor de beugel, echter de uiteinden van mijn tanden (om ze zo maar even te noemen) zijn meer naar de boog getrokken. Als je er niet goed naar kijkt en er niet teveel op let staat het dus redelijk recht.

Ik heb een aantal keren bij mijn orthodontist deze bevinding aangekaart en gevraagd: Goh, moet deze tand niet wat naar achter of naar voren? Hij gaf aan dat dat niet hoefde en ik wilde er niet teveel op in gaan, want hij zal het wel weten (hij heeft per slot van rekening er jaren voor op school gezeten en ik niet). Toch blijft het me irriteren. M'n tanden staan recht, maar toch niet helemaal.

Nu na ruim 2 jaar heb ik wel zoiets van: Pfff, hij mag er wel uit, ik ben het zat! Niet dat het pijn doet ofzo, maar meer omdat ik toch geen verbeteringen meer zie komen. Had ik een te grote verwachting van het hele beugel gebeuren? Of ben ik niet geduldig genoeg? :smt017
exbeugelbekkie

Vorige week was ik bij de tandarts voor controle. Ik heb hem eens gevraagd of ik soms teveel verwachte. Hij zij dat alles redelijk op z'n plaatst stond, maar dat de middenlijn absoluut niet recht stond. Hij liet het me zien met spiegel en neptanden en inderdaad, het staat niet recht. Dit was me al opgevallen, maar dacht dat daar toch niet veel aan te doen was. Bovendien heb ik ooit eens mijn neus gebroken, dus vanuit dat punt kan je volgens mij niet helemaal recht op een lijn zitten. Hij zij dat de middenlijn toch wel de basis is waaruit gewerkt moet worden. Wel gaf hij aan natuurlijk tandarts te zijn en geen ortho. Ik heb hem ook verteld dat ik best teleurgesteld ben in de behandeling. Op zijn advies heb ik een afspraak gemaakt bij een andere ortho voor een second opinion. Beter actie ondernemen dan stilzwijgend elke maand naar de ortho gaan voor controle, dan kan het nog een hele tijd duren, zo zij hij. Zodra ik thuis was heb ik deze nieuwe ortho gelijk gebeld. Toen ze hoorde dat ik voor een second opinion kwam vroegen ze van welke ortho ik kwam. Ik vertelde dat ik van ortho "Pietje" kwam (ik gebruik geen echte namen). Toen kreeg ik wat minder aangename dingen te horen. "Er komen er wel meer van ortho Pietje bij ons", "Ortho Jantje is daar niet blij mee, de ravages van ortho Pietje opknappen", "De kans bestaat dat alle apparatuur eruit moet omdat het misschien verkeerd geplaatst is".

Naja, toen zonk toch even de moed in mijn schoenen. Gelukkig wilde ze wel een afspraak maken. Ik zat echter met nog een probleem. Mijn verzekering vergoeden de kosten van orthodontie volledig. Deze regeling is een tijd terug afgelopen. Uit goodwill vergoeden ze lopende behandelingen nog steeds. Echter, als de apparatuur eruit gaat, is de vergoeding ook van de baan. Voordat ik de afspraak bij de nieuwe ortho Jantje heb, heb ik eerst nog een controle afspraak bij ortho Pietje. Hier zit ik best mee in mijn maag. Moet ik zeggen dat ik een second opinion heb geregeld? Of kan ik beter eerst afwachten wat de andere ortho (Jantje) zegt? Ik voel me een beetje tussen twee vuren...

Is mijn gebit soms zo hopeloos? Dat het na 26 maanden beugelwaar in mijn mond nog niet klaar is. :(
ma, 04/06/2009 - 18:43 Permalink
Romy32

Je kunt ook, als je voor controle naar je eigen ortho gaat (Pietje was het toch :wink: ?), nógmaals aankaarten dat je niet tevreden bent over het resultaat tot nu toe. Uit je eerste bericht komt naar voren, dat je het wel eens voorzichtig hebt aangegeven, maar er niet echt op door bent gegaan. Je hebt niet gezegd dat je er écht mee zit, toch? Dat zou ik nu dus wel zeggen. Kan me bijna niet voorstellen dat hij daar niet serieus op ingaat, hij wil toch ook het beste voor zijn patiënten? Nou ja, en als hij tóch blijft zeggen dat het wel goed is zo, kun je vertellen over je plannen voor een second opinion.
Ik hoop voor je dat je eruit komt met je eigen ortho. Je zit er toch ook niet op te wachten dat alles weer opnieuw moet, kan ik me zo voorstellen.

Waar zijn trouwens je foto's gebleven? Was toch een puike reportage :D ?
do, 04/09/2009 - 18:41 Permalink
exbeugelbekkie

Ik ga het bij de aankomende controle weer aankaarten. :) Wellicht dat ik dan zelf over de second opinion begin, maar vind het wel lastig...

Ik heb de foto's weer weg gehaald omdat het ontzettend traag werd. Kan misschien vervelend zijn voor mensen met een trage internet verbinding. ;)
zo, 04/12/2009 - 14:49 Permalink
exbeugelbekkie

Zo, ook weer overleeft. Ik heb het aangekaart bij de ortho over de middellijn. Hij zij dat een orthodontist een hoop kan doen, maar de stand van mijn kaken veranderen om zo die lijn goed te krijgen niet. Even ter illustratie:

http://cache.gawker.com/assets/resources/2007/06/Tom-Cruise-Tooth.jpg

Ik vond dit plaatje wat precies laat zien hoe mijn tanden staan. Het riempje bij mijn lip staat wel in dezelfde lijn als de middellijn van mijn tanden. Ik heb de second opinion niet aangekaart. Voordat ik het wist was de ortho al weer weg, dus heb dat maar achter wegen gelaten. Ik ben heel benieuwd wat de andere ortho ervan zal zeggen. Ik hoop ergens hetzelfde omdat ik geen gezeur wil. Ik ben dat hele ortho gedoe meer dan zat. Maarja, aan de andere kant wil ik na ruim 2 jaar ook wel een mooi resultaat... :-?
do, 04/16/2009 - 15:44 Permalink
Romy32

Heb je de afspraak bij die andere ortho al snel? Laat je weer even weten hoe het is afgelopen? (nieuwsgierig type hè, maar ben gewoon benieuwd.) Als je die foto trouwens zonder streep had geplaatst, weet ik niet of het was opgevallen dat die middenlijn niet klopt. Nu zie je het duidelijk, omdat je het weet (en door die streep) en jij kijkt daar bij jezelf natuurlijk ook heel kritisch naar. Wat mij betreft kan Tom nog steeds príma door de beugel hoor! :smt023

Maar succes met je afspraak! Hoop dat je wat wijzer wordt.
vr, 04/17/2009 - 19:03 Permalink
exbeugelbekkie

Vandaag ben ik bij de andere ortho geweest voor de second opinion. Deze orthodontist nam echt de tijd voor mijn vragen en kon het me ook wat duidelijker uitleggen. :) Mijn tanden staan goed. De dingen waar ik me zorgen over maakte (zoals de kiezen die nog niet lekker op elkaar gaan) komen vanzelf goed zodra de beugel er uit is. Dat mijn tanden teveel naar 1 kant staan (de Tom Cruise afwijking zegmaar ;) ) kan de ortho idd niets aan doen. Dan zou ik een kaakoperatie moeten ondergaan, maar dat vind ik te veel van het goede. Naja, volgende week wordt er nog eenmaal iets versleuteld aan mijn beugel, en dan 2 weken later mag het hele zaakje er uit.

Nu kan ik in ieder geval wel mijn eigen vraag in de topic titel beantwoorden. Verwacht ik soms te veel? Ja! :P
ma, 04/20/2009 - 19:48 Permalink
Romy32

Nou, dit was wat je eigenlijk al een beetje hoopte, toch? En hoewel je er dus meer van had verwacht, klink je nu toch ook wel blij dat het hele gebeuren er straks uitmag. Wel goed dat deze ortho de tijd voor je nam, je ziet dat je er dan meteen een beter gevoel over hebt.

Succes met je laatste weekjes-met-beugel!
ma, 04/20/2009 - 21:22 Permalink