Kies gedeeltelijk verwijderen, kan dat?

Author:
Persia
Posted:
di, 04/28/2009 - 15:26
Mijn man heeft al jaren af en toe vreselijke kiespijn. De oorzaak hiervoor kon maar niet gevonden worden, noch door onze tandarts, noch door een kaakchirurg. Een aantal weken geleden is mijn man bij een noodtandarts geweest. Deze heeft geconstateerd dat de bewuste kies gebarsten is, en dat dat waarschijnlijk door te hard bijten en 's nachts tandenknarsen wordt veroorzaakt. De noodtandarts heeft diverse suggesties meegegeven voor onze eigen tandarts, waaronder wkb, of kies geheel of gedeeltelijk verwijderen, en een plaatje om 's nachts te dragen tegen het knarsen.
Onze eigen tandarts blijkt niet aan plaatjes te doen. Om erger tegen te gaan heeft hij nu de tegenoverliggende kies een klein beetje afgeslepen zodat ze niet meer op elkaar komen. Verder zal mijn man binnenkort een wkb krijgen.

De verschillen tussen de voorstellen van de beide tandartsen verbaast me. Volgens de assistente van onze tandarts is de noodtandarts een slechte tandarts, die wel vaker onzin vertelt. Zo zou het onmogelijk zijn om een kies gedeeltelijk weg te halen. Wie heeft er nu gelijk en wat is de beste behandeling?
Persia

Groningen, jij ook bedankt voor de reactie. Zijn er redenen waarom onze tandarts niet aan knarsplaatjes zou doen?
Mijn man durfde hem dat niet meer te vragen nadat onze tandarts, in navolging van zijn assistente, een tirade had afgestoken over de kennis en de Nederlandse taalbeheersing van de (buitenlandse) noodtandarts....
di, 04/28/2009 - 19:52 Permalink
Persia

Lieneke, volgens jou is gedeeltelijke verwijdering van de kies onverstandig. Mijn man krijgt dus binnenkort een wkb. Aangezien dit door beide tandartsen is genoemd denk ik (als absolute leek) wel dat dat de juiste keuze is. Alleen.....die kaakchirurg waar hij anderhalf jaar geleden bij was, en die dus niets kon vinden, heeft gezegd: "Wat er ook gebeurt, laat je geen wortelkanaalbehandeling aansmeren, want dat lost niets op, en geeft alleen maar meer ellende".
Any comments?
wo, 04/29/2009 - 09:28 Permalink