Geen spanning op beugel (damon)

Author:
JohnnyB
Posted:
zo, 04/26/2009 - 13:27
Hallo allemaal,

Het is inmiddels zo een 10 dagen gelden dat ik een slotjesbeugel heb.
Sinds twee dagen merk ik dat er op de bovenkaak geen druk op de tanden wordt uitgevoerd. Er zit geen spanning op het ijzerdraad, als ik tussen twee brackets, het ijzerdraad licht aanduw, dan merk je goed dat dit ijzerdraad gewoon 'indeukt'. Je zou zeggen logisch want dan heeft het draad zijn werk gedaan, maar ik kan mij niet voorstellen dat er nu nog enige verbetering zal optreden.

Het duurt nog zeker een maand voordat ik terug naar de ortho moet om een nieuwe, dikkere draad te laten plaatsen. Weet iemand of het normaal is dat er geen spanning meer op het draad staat en dat je hier dan nog een maand mee moet rondlopen?

Bedankt alvast!

John
Romy32

maar ik kan mij niet voorstellen dat er nu nog enige verbetering zal optreden.

Toch is het zo! Je beugel werkt echt niet alleen maar als je spanning voelt hoor. Bij mij voelt het na een controle altijd maar een dag of twee gespannen. Daarna voel ik eigenlijk niets meer. En toch gaat het als een speer, ben na acht maanden al bijna klaar!

Zal met jou dus ook best goedkomen :smt023
Succes!
zo, 04/26/2009 - 14:45 Permalink
JohnnyB

Toch is het zo! Je beugel werkt echt niet alleen maar als je spanning voelt hoor

Hi Romy. Nee dat had ik al begrepen. De spanning moet inderdaad telkens binnen een paar dagen, nadat een nieuwe draad is ingebracht, verdwenen zijn.

Maar is het bij jou dan ook zo, dat je op een gegeven moment het ijzerdraad gewoon een heel eind kan induwen tussen twee brackets (binnen korte tijd nadat nieuwe draad is geplaatst)?

Op mijn onderkaak kan ik dit ijzerdraad vrijwel niet induwen terwijl er op de bovenkaak, vooral bij de voortanden, het ijzerdraad dus erg slap is geworden.

Thanks alvast.
di, 04/28/2009 - 20:51 Permalink
Romy32

Hm, ik moet zeggen dat het nooit bij me is opgekomen om de draad in te duwen. Ik zou dus ook niet weten of dat bij mij in de eerste weken ook kon. 't Is volgens mij wel zo, dat de draden in het begin dunner zijn dan die je later krijgt (maar zéker weten doe ik dat niet hoor). Maar waarom bel je je ortho niet even? Dan heb je direct antwoord (van iemand die het wél zeker weet :wink: ), en weet je waar je aan toe bent. 't Zal best kloppen hoor, allemaal. Je bent vast niet zijn (of haar) eerste patiënt!
di, 04/28/2009 - 21:35 Permalink
studente_b

Maar is het bij jou dan ook zo, dat je op een gegeven moment het ijzerdraad gewoon een heel eind kan induwen tussen twee brackets (binnen korte tijd nadat nieuwe draad is geplaatst)?
Ja
De eerste maand zit er gewoon een erg dunne draad in, en deze kon ik ook gewoon indrukken. Dat is niet zo vreemd, want in het begin moet de draad nog allerlei hoeken en knikken maken, dus is deze erg flexibel. Dat wil niet zeggen dat de draad zijn werk niet doet, want er veranderde bij mij wel genoeg.

Succes met je beugel :wink:
wo, 04/29/2009 - 07:22 Permalink
panda2

Hey!

Zo dames we zijn weer lekker op dreef! haha

Ja het is heel normaal dat je de eerste maanden je draad in kan duwen hij is erg dun en idd nog niet extreem strak en in de meest rare vormen. Als je een dikkere draad gaat kijgen zal je merken dat het niet meer kan. Maar ondanks het "slappe" van de draad doet hij echt wel zijn werk!
wo, 04/29/2009 - 18:38 Permalink