Afgelopen week was ik voor controle bij de tandarts. Die meldde me wat ik al vreesde: verstandskies trekken.
Ik was daar al bang voor omdat hij vorige keer zei: "verstandskiezen in de gaten houden". Dat lijkt een soort aankondiging te zijn van wat er de volgende keer komt.
Mijn verstandskies linksonder is niet helemaal doorgekomen. En volgens mijn tandarts gaat dat niet meer gebeuren ook (ik ben 30 jaar).
Om in de toekomst ontstekingen te voorkomen adviseert hij mij nu om deze kies bij de kaakchirurg te laten verwijderen. Naarmate ik ouder wordt wordt mijn bot harder en de kies moeilijker te verwijderen, aldus de tandarts.
En dan gelijk ook maar de verstandskies erboven. Die is wel goed doorgekomen, maar omdat onder dan weg is heeft boven geen zin meer, en kan alleen maar de kies ervoor beschadigd raken door gaatjes tussen die twee kiezen.
Ik zie tegen dat trekken echt op als tegen een berg.
Is het nu echt aan te raden die onderste verstandskies te laten trekken? Ik lees dat het wel vaker gebeurd, maar dat het beste is om dat te doen voordat je 25 jaar bent.
En ligt het voor de hand om de kies erboven ook meteen eruit te laten halen?
Overigens werd ik doorverwezen naar een kaakchirurg in een andere regio. Naar zeggen i.v.m. slechte ervaringen met de kaakchirurgen in de regio. Is dit niet vreemd?
En op de verwijsbrief stonden drie kiezen: ook de verstandskies rechtsboven. Navraag leerde dat de kaakchirurg dat verder maar moet beoordelen.
Ik weet echt niet wat ik moet doen nu.
Ik was daar al bang voor omdat hij vorige keer zei: "verstandskiezen in de gaten houden". Dat lijkt een soort aankondiging te zijn van wat er de volgende keer komt.
Mijn verstandskies linksonder is niet helemaal doorgekomen. En volgens mijn tandarts gaat dat niet meer gebeuren ook (ik ben 30 jaar).
Om in de toekomst ontstekingen te voorkomen adviseert hij mij nu om deze kies bij de kaakchirurg te laten verwijderen. Naarmate ik ouder wordt wordt mijn bot harder en de kies moeilijker te verwijderen, aldus de tandarts.
En dan gelijk ook maar de verstandskies erboven. Die is wel goed doorgekomen, maar omdat onder dan weg is heeft boven geen zin meer, en kan alleen maar de kies ervoor beschadigd raken door gaatjes tussen die twee kiezen.
Ik zie tegen dat trekken echt op als tegen een berg.
Is het nu echt aan te raden die onderste verstandskies te laten trekken? Ik lees dat het wel vaker gebeurd, maar dat het beste is om dat te doen voordat je 25 jaar bent.
En ligt het voor de hand om de kies erboven ook meteen eruit te laten halen?
Overigens werd ik doorverwezen naar een kaakchirurg in een andere regio. Naar zeggen i.v.m. slechte ervaringen met de kaakchirurgen in de regio. Is dit niet vreemd?
En op de verwijsbrief stonden drie kiezen: ook de verstandskies rechtsboven. Navraag leerde dat de kaakchirurg dat verder maar moet beoordelen.
Ik weet echt niet wat ik moet doen nu.
Re: verstandskiezen laten trekken of niet?
Dat klopt, maar dit is helaas meestal wanneer de dreiging van besmetting met de verstandskies is. Als Jij een x-ray hebt,
kun Jij meerdere kaakchirurgen per mail vraagen! Ik zou dat doen.. denk ik.. Ik heb mailadress als Je wilt, maar dit kun Jij ook op het net vinden.
Groetjes
De foto's zou ik wel op moeten kunnen vragen natuurlijk
ik had ook zo'n verstandskies die er jaren over deed om door te komen. elke keer zei de tandarts we houden het in de gaten. uiteindelijk is hij doorgekomen en zit er nog steeds. echter de kies ervoor niet meer. die was ontstoken geraakt en door botverlies los gaan zitten.
ik zelf ben overigens as. maandag aan de beurt voor het wegsnijden van de verstandskies aan de andere kant. hoe vervelend ik het ook vind, dat kreng moet er uit voordat het me weer een kies gaat kosten. oh ja, en ik ben 41, we zullen zien hoe veel lastiger dat is, naar mijn idee is de kans op meer complicaties op hogere leeftijd een puur statistisch gegeven en hoeft niet van toepassing te zijn op specifieke gevallen.
Maar zeker boven zie ik zelf helemaal geen probleem. Ze zijn al doorgekomen en ik heb nergens last van.
Trekken brengt ook een zeker risico met zich mee...
Weet iemand of het inderdaad mogelijk is per email vragen te stellen aan de kaakchirurg? Die emailadressen ben ik sowieso wel in geintresseerd.
Punt is als je niets doet en er zijn problemen dat d ekaachirurg niet per se ook op heel korte termijn tijd heeft, en dat wanneer er ingegrepen moet worden terwijl er al klachten zijn, de nabezwaren meestel erger zijn.. Tel uit je winst. (van ingrijpen in een stbiele situatie, met een voorspelbare behandeling). Dat de tandarts de moeite neemt door te sturen naar een andere regio omdat hij daar een goede reden voor heeft blijkbaar vind ik erg netjes. Betekent dat ie er serieus mee omgaat.
Gaan rondmailen en vragen kan je proberen, risico is dat kaakchirurgen er geen zin in hebben en dus niet antwoorden (kan ik mij voorstellen, daar zijn fora voor.. :smt002 ) en dat wat ze wel antwoorden natuurlijk niet waterdicht is omdat zij de persoon eraan vast niet gezien hebben, foto of geen foto...
Hoe zit het met het nog wel of niet meer groeien van verstandskiezen (rond het 30e levensjaar)?
Er zijn verhalen van mensen die op latere leeftijd pas verstandskiezen krijgen.
En wordt de operatie zwaarder naarmate ik ouder word?
Maakt dat nog veel uit, daar er overal te lezen valt dat het verwijderen voor het 25e levensjaar moet gebeuren?
Ik vind het opmerkelijk dat ineens alle doorgekomen verstandskiezen (3) eruit zouden moeten.
Tot slot: het doorsturen naar een andere regio: is hier enig risico dat er andere belangen meespelen?
ineens alle 3 is meer omdat d ebovenste geen functie meer hebben, en men dan beter 1 ingreep kan doen dan later waanneer het om een andere reden alsnog zou moeten nog een keer. De onderste is meestal de grootste ingreep, boven is er meestal zo uit, dus handiger die gelijk te doen. niet meer last voor patient namelijk, in tegenstelling tot een andere keer weer opnieuw een ingreep.
andere belangen?? zou niet weten welke dat dan moeten zijn. ik stuur steeds vaker ook naar een andere stad, om de eenvoudige reden dat men veel kortere wachttijden heeft. (en dan heb ik het over maanden verschil...)
De kies komt recht door heeft mijn tandarts bevestigd. Door mijn leeftijd (30) verwacht hij dat de kies niet meer verder groeit. Maar is dat inderdaad zo? Tot welke leeftijd kan zo'n kies groeien?
Maar rechtsonder kan blijven zitten. Dus het verhaal dat boven geen functie meer heeft gaat aan die kant niet op.
Financiele mogelijk?
Wachttijden zijn daar ook lang (8 weken).
Wachttijd kan ook aan andere dingen liggen. Normaal gezien indien men geen wensen heeft is mijn wachttijd 3-4 weken. Indien men wensen heeft bv vroeg of laat op de dag is het ineens 3-4-5-6 maanden...Maar dat ligt dan bij de patient zelf, niet aan mijn agenda. (is slechts een voorbeeld hoor)