Angst en een afgebroken kies

Author:
Inge111
Posted:
zo, 05/10/2009 - 10:23
Ik ben (zoals velen hier blijkbaar) al jaren niet naar de tandarts geweest.

Maar vanmorgen bij het ontbijt is er een stuk van m'n kies afgebroken. Deze kies was gevuld en de vulling zit er nog wel gewoon in. Het doet niet zeer, behalve dat die vulling erg scherp is.

Aangezien ik dus al jaren niet bij de tandarts geweest ben en ondertussen ook verhuisd ben, vroeg ik me af hoe ik dit zo snel mogelijk weer gerepareerd krijg. Ik zit nu al met klamme handen en vlinders in m'n buik achter m'n pc (waarom gebeurt dit altijd op zondag?) en ik vroeg me af of het verstandig was een weekend arts te bellen.

En ik weet zeker dat wanneer ik een afspraak maak, de tandarts gelijk gaat zeuren over m'n verstandskiezen die eruit zouden moeten (sinds dat mijn tandarts zoiets zei, ben ik niet meer geweest...). Ik ben namelijk niet alleen bang voor de tandarts, maar ook doodsbenauwd voor spuiten (en van lachgas ga ik bij voorbaat al over m'n nek...)

Help? Wat moet ik nu doen?
remcoh

Hallo Inge,

Normaal gesproken is het afbreken van een kies niet zo urgent dat je een weekend tandarts moet gaan bellen, maar er moet natuurlijk wel wat gebeuren!
Ik zou zo snel mogelijk op zoek gaan naar een goede tandarts.

Zelf ben ik sinds een half jaar of zo weer druk in de weer met mijn gebit na een 'pauze' van 8 jaar en eigenlijk valt het me niet tegen. en wat betreft de spuiten: heb je ooit een vervelende ervaring gehad? zelf merk ik hier weinig of niets van, zelfs het prikje voel je nauwelijks of niet.

Morgen 'mag' ik naar de kaakchirurg voor mijn verstandskies, kan niet zeggen dat ik me erop verheug maar wat moet dat moet

succes
zo, 05/10/2009 - 15:21 Permalink
Inge111

Volgens m'n moeder moesten ze me al met 4 man beethouden toen ik als klein kind (ongeveer een jaar of 3) een spuit moest hebben in m'n achterwerk (voor een vakantie naar Turkije)...

En ik weet dat het allemaal maar tussen de oren zit, maar dat helpt niet echt...
zo, 05/10/2009 - 15:54 Permalink
remcoh

heb je dan sinds je derde nooit meer een spuit gehad?
maar geloof me, dat spuitje stelt echt niks voor. als dat alles was zou ik niet zo opzien tegen morgen.

ik geloof trouwens dat het ook mogelijk is om de plaats waar ze de spuit zetten te eerst te verdoven met een soort zalf, dan voel je zelfs de prik niet. zoek maar eens op het forum
zo, 05/10/2009 - 18:09 Permalink
Inge111

heb je dan sinds je derde nooit meer een spuit gehad?
maar geloof me, dat spuitje stelt echt niks voor. als dat alles was zou ik niet zo opzien tegen morgen.

Angst is iets heel raars... Ja, ik heb sindsdien (natuurlijk) ook prikken gehad, maar m'n angst ervoor is niet afgenomen. Waarschijnlijk als ik een keus had gehad, had ik ze nooit gehad (net zoals ik nu geen keus heb, die vulling is heel erg scherp en het is de eerste kies, dus je ziet hem (niet) als ik lach...) dan had ik ze niet gehad.

Ik heb net met een tandsarts praktijk gebeld, maar ze zitten deze week vol... (natuurlijk)
ma, 05/11/2009 - 09:08 Permalink
Groningen

Wat een beetje helpt is de huid waar het prikje komt insmeren met wat zalf, die de bovenste laag alvast iets verdoofd. Het prikje is dan wat minder gevoelig. Eigenlijk vallen de prikjes bij iedereen altijd erg mee hoor, als je tandarts het langzaam verdooft, moet het goed vol te houden zijn!

Succes!
ma, 05/11/2009 - 12:15 Permalink