Loszittende kies

Author:
megangirl
Posted:
ma, 05/11/2009 - 16:04
Wat ik graag wil weten is het volgende
door paradontitus heb ik inmiddels een tweede kies loszitten waarvan de wortel afgebroken is, het eromheen zittende tandvlees is heel erg ontstoken.inmiddels ben ik van tandarts veranderd, en heb ik al een behandeling van de mondhygieniste gehad.Het ziet er redelijk uit nu,
Kan ik beter die kies eruit laten halen?In verband met steeds die erge ontsteking er om heen?De ontsteking gaat namenlijk verder richting mijn tanden en dat moet niet,mijn gebit gaat nu iedere 3 maanden schoongemaakt worden in ieder geval.Wat ik wel typisch vind is dat de kies die nu loszit,precies dezelfde positie heeft als aan de andere kant van het (boven)gebit.
Groningen

Of het beter is de kies eruit te halen, hangt er helemaal vanaf hoe de kies er aan toe is.
Hoeveel bot is er nog rondom aanwezig, hoe erg/diep is het tandvlees ontstoken? Hoe is de staat van de rest van je gebit? Wat wil je op langere termijn met de kies/je gebit (behouden of gefaseerd afbouwen)?

Als het de slechtste kies is, zijn er naast trekken ook andere opties (bijv een flap).
ma, 05/11/2009 - 17:11 Permalink
megangirl

Ik wil heel erg graag de rest van m,n gebit houden,met mijn overige tanden en kiezen is niets mis,zitten ook niet los.alleen deze kies zit zo erg los die is niet te behouden denk ik,de kies doet ook geen pijn maar het tandvlees wel,ik heb wel de mogelijkheid op den duur van 2 bruggen aan iedere kant een.flapoperatie is ook al over gesproken,lijkt me heel eng.De mondhygieniste kijkt over 3 maanden hoe het er bij staat.Wat ik me precies moet voorstellen bij een flapoperatie weet ik niet echt.
ma, 05/11/2009 - 17:59 Permalink
Lieneke

Het woord 'operatie' doet denken aan een hele grote ingreep. Er is echter sprake van een paar hele kleine sneetjes die worden gemaakt. Daarna wordt het tandvlees van de tand geschoven. Het klinkt echt enger dan dat het is. Van alle flaps die ik samen met de tandarts heb gedaan, is het de patient nog nooit tegen gevallen. Ook de naklachten vallen erg mee.
di, 05/12/2009 - 09:39 Permalink