Wie kan mij helpen met een keuze maken?

Author:
Danielle73
Posted:
di, 05/12/2009 - 14:42
Vandaag ben ik bij de tandarts geweest en voor de vierde keer is het nodig om bijna mijn hele gebit (kiezen) te renoveren. Ik ben al zo'n 6 jaar bezig met afgebroken kiezen, wortelkanaalbehandelingen, veel pijn en ontstekingen. Al 3 keer heb ik een geheel behandelplan ondergaan om de boel weer redelijk te krijgen, maar elke keer breekt er weer wat af. Ik ben het zo verschrikkelijk zat, dat ik bij de tandarts heb gezegd: Trek alsjeblieft de hele zooi eruit, ik wil dit niet meer!
Toen zei hij: Als je dat wil dan kan dat, maar ik wil dat je er eerst over nadenkt. Voor het eerst heb ik nu het gevoel begrepen te worden door een tandarts. Maar schrok er toch een beetje van, gek he?

Nu heb ik vorige week rechts boven weer een WKB gehad en de kies ernaast is nu weer afgebroken voor het grootste deel. Links boven zit een ontsteking aan de wortelpunt en een gat onder een grote vulling en er moet ook een WKB gedaan worden. Dus wilde hij weer een behandelplan opstellen. Nu ligt de keuze bij mij natuurlijk, wil ik voor de vierde keer de boel laten renoveren en weer een hoop kosten kwijt zijn? Maar allemaal misschien weer voor niks?
Ook kan ik mijn kiezen boven laten trekken en er een frame laten plaatsen. Mijn eerste ingeving zou zijn, doe alsjeblieft dat laatste voor me. Maar ik heb ook begrepen dat zo'n frame niet alles is. Kun je daar gemakkelijk mee kauwen bijvoorbeeld? Ga je er van slissen? Ik ben pas 35 en je kaken gaan slinken natuurlijk. Kan ik hier straks grote problemen mee krijgen als ik ouder ben?
Geld voor implantaten heb ik niet. Het zou zeker om minimaal 9 kiezen gaan.

Graag zou ik wat ervaringen willen lezen en misschien wat advies of mogelijkheden krijgen.
Alvast heel erg bedankt.
Groetjes Danielle
vV

waar ik in de eerste plaats erg benieuwd naar ben is de oorzaak dat dit telkens zo groots aangepakt moet worden, en dat er zo snel weer opnieuw van alles mis is. Want de oorzaak telt in hoge mate mee met wat op de lange termijn een wijze keuze is.

En een behandelplan opstellen doe je niet zonder ook de oorzaak te weten. Wat is daarover bekend?
di, 05/12/2009 - 15:15 Permalink
Danielle73

Ik zal maar gewoon heel eerlijk zijn, maar ik ben nogal een snoepert. :oops:
Heb in het verleden veel red bull en cola gedronken en ik schijn 's nachts en overdag in stress situaties ook te klemmen met mijn kiezen. Ik heb hiervoor al een splint gekregen.
Maar ik heb altijd al een slecht gebit gehad hoor, al van kinds af aan. Altijd wel gaatjes gehad en ik ben helaas 4 jaar lang door een nalatige tandarts behandeld waardoor er ook veel onherstelbaar is nu.

Mijn huidige tandarts wil me doorverwijzen naar de kaakchirurg omdat ik bloedverdunners gebruik. Zij zouden dan in ieder geval 3 (zeer zwakke)kiezen trekken. Element 17, 27 en 35 ?
Groetjes Danielle
di, 05/12/2009 - 15:37 Permalink
vV

gezien voorgeschiedenis (is het voorgeschiedenis of is het snoepen nog steeds actueel?) zou ik zeggen: verkorte tandboog , is nu gedeeltelijk aan de orde gezien je lijstje, en de energie en geld meer naar voren richten. De 17, 27, 37, 47 kan je in principe missen (zijn de achterste kiezen, de verstandskies niet meegerekend).

35 is jammer, maar te slecht is te slecht. En dan hangt het van financien EN in hoge mate motivatie (mondhygiene en eet-drinkgewoontes) af wat er verder zinvol is.

Meestal is het best te doen een meerjaren plan te maken, maar dan is juist een goede discipline noodzakelijk, en een gedegen plan.

Red bull is een heel erge, mede door de verslavende werking ervan.
Heb een aantal patienten die daar six-packs tegelijk van drinken. en daar vallen d egaten in waar je bij staat. Stoppen is mooi, maar dan moet er niet een andere frisdrank voor in d eplaats komen, en de structurele schade aan het glazuur is gedaan, draai je niet meer zomaar eenvousig terug. Gevolgen werken vele jaren door idd.
di, 05/12/2009 - 16:01 Permalink
Danielle73

Red Bull is inderdaad erg verslavend. Ik drink gelukkig geen six packs maar wel 1 blikje per dag.
Maar de tandarts vV heeft het over: "verkorte tandboog , is nu gedeeltelijk aan de orde gezien je lijstje, en de energie en geld meer naar voren richten."
Deze zin begrijp ik niet helemaal. Wat is een verkorte tandboog?
En de rest van mijn vragen over het slinken van het tandvlees, hoe ziet dat er uit als ik 60 ben? Heb ik dan nog wel tandvlees,of moet ik tegen die tijd tandloos door het leven? :smt016
Ga ik slissen met zo'n frame? En is dat een plaatje wat tegen je gehemelte aan zit?

Alvast bedankt.
Groetjes Danielle
wo, 05/13/2009 - 12:25 Permalink
vV

geef nu eerst maar eens antwoord op mijn vragen, gewoon een overzichtje wat je zoals over de dag eet en drinkt, tijdstippen en hoeveelheden mn drinken.

Nee redbull en water zijn inderdaad niet te vergelijken, water is gezond voor je lijf, redbull sloopt je lijf..

cola trouwens ook, net ene patient met forse cola consumptie, stopt ie nu mee, niet omdat zijn gebit (ook) naar de verdommenis gaat, maar omdat ie zijn maag er ook mee gesloopt heeft, nu aan de prednison (jongen van midden 20...)

En op naar de diabetes....
do, 05/14/2009 - 13:16 Permalink
helderester

Koffie zwart of met melk als vervanger voor red bull, is niet slecht voor je tanden.

En verder tel het aantal eet en drinkmomenten, gewoon elke keer op een dag als je wat eet tellen. Heb ik een tijd gedaan: ontbijt =1 , koekje=2 enz en dan op een dag niet boven de 7 komen, werkt als een tiet.
za, 05/16/2009 - 00:44 Permalink
vV

Ik eet en drink ongezond in de ogen van een tandarts, dat weet ik. Een dagschema heb je niet nodig om dat te kunnen beoordelen.
Graag zou ik wat ervaringen van mensen lezen. Geen vingertje dat me erop wijst dat het allemaal zo ongezond is wat ik doe.

Wel nodig om te kunnen beoordelen hoe erg de invloed is. Tevens nodig om echt duidelijk te maken dat het niet alleen ongezond is in onze ogen, maar gewoon, ongezond, punt.

En nodig in hoeverre de motivatie aanwezig is er ook iets aan te veranderen. Want dat laatste, naast weten hoe de gebitschade ontstaan is, is belangrijk om te kunnen beoordelen wat nu precies een goed advies zou zijn, want daar vroeg je toch echt om...

En ja daar hoort ook een belerend vingertje bij, zo op zijn tijd. Ook daarvoor kom je. Kan je daar niet tegen, ga dan maar voor de volledige prothese, want al het andere is zonde van jouw geld, en zonde van de tijd van de zorgverleners. Alles trekken dan dus maar.
za, 05/16/2009 - 08:18 Permalink
vV

o ja, nog even dit: je hebt blijkbaar problemen met mijn ""belerend vingertje"". Je moet wel heel goed beseffen dat straks een deel van de medische kosten van je bewuste onzorgvuldig omspringen met je lijf ten laste komen van de collectieve sector. Daar betaal ik in persoon aan mee middels belastingen en zorgverzekeringspremie. Dus iemand wijzen op de gevolgen voor het gebit van bewust stom eet en drinkgedrag (een andere benaming heb ik namelijk niet voor het doorgaan ermee wanneer je eenmaal weet wat er nu al allemaal door gebeurt is en nog zal en kan gebeuren) en iemand wijzen op de gevolgen voor andere lichamelijke problemen (lees de berichtgeving over explosieve groei van het aantal diabetesgevallen maar eens door) is niet alleen mijn plicht als zorgverlener maar ook als burger. Wat mij betreft mogen de kosten van zorg die voortvloeien uit bewuste acties buiten de basisverzekering vallen. Zo zijn er nog meer punten, maar dat is een heel andere discussie. Dit is ongetwijfeld weer een forse knuppel in een of ander hok maar dat moet nu eenmaal af en toe..
za, 05/16/2009 - 14:17 Permalink
geitje3

Ik vind je inderdaad erg onzorgvuldig overkomen. Als het zo erg is als je zelf zegt dan moet je echt je
eet en drink gedrag veranderen... Anders val je gelijk onder de groep 'aanstellers'.

Ik snap wel dat het lastig is om het te veranderen. Ik zelf heb ook een redelijk zwak gebit. Zelfde als
mijn ouders. Een jaar geleden had ik ineens meer dan 10 gaatjes met bijbehorende WKB en andere leuke
behandelingen.

Wat ik toen heb gedaan:
Mondhygieniste bezocht
Meer gaan flossen, doe het iedere dag minstens 1 keer
Beter electrische tandenborstel kopen
Eetgedrag veranderen

Mij is verteld dat je gebit ongeveer 7 eet/drink momenten aan kan per dag. Aangezien je al 3 maaltijden
hebt zijn er dus nog maar 4 momenten over. Ik probeer als ik iets lekkers drink dit tegelijk te doen met het
eten van een tussendoortje en niet alles over de hele dag te verspreiden. Wil je toch nog snoepen, eet
die zak dan maar gelijk leeg in plaats van ieder kwartier een snoepje.

Ik hoop voor je gebit dat je nog eens goed gaat nadenken hierover. Je hebt je tanden immers maar een keer.
do, 07/02/2009 - 12:13 Permalink