Binnenkort moeten twee verstandskiezen van mij getrokken worden, linksonder en linksboven. De bovenste is geheel doorgekomen, de onderste voor een klein stukje.
Nu ben ik niet heel bang voor de tandarts - controle, of gaatje vullen met verdoving vind ik niet heel naar - maar het trekken van verstandskiezen geeft me toch echt wel de bibbers.
Als je wat rondgooglet en rondvraagt (Wellicht helemaal niet slim om te doen, maar goed... dat is al gebeurd :roll: ) lees/hoor je allerlij horror-verhalen. Nu snap ik dat de negatieve verhalen onthouden en opgeschreven worden en de positieve niet; daarom ben ik benieuwd wat ik nu echt, niet uitgaande van uitzonderlijke complicaties, kan verwachten.
- Hoe groot is de kans dat de verdoving niet (voldoende) werkt? Er zijn ook tandartsen op dit forum aanwezig. Hoe vaak maken jullie mee dat er niet goed te verdoven valt?
- Wat voel je nu precies tijdens een extractie?
- Hoe lang zal het ongeveer duren? De bovenste kies is volgens mij een kwestie van een paar seconden; bij de onderste kies moet misschien wel gesneden worden en er echt 'uitgeheveld' worden.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Alvast bedankt daarvoor.
Mark
Nu ben ik niet heel bang voor de tandarts - controle, of gaatje vullen met verdoving vind ik niet heel naar - maar het trekken van verstandskiezen geeft me toch echt wel de bibbers.
Als je wat rondgooglet en rondvraagt (Wellicht helemaal niet slim om te doen, maar goed... dat is al gebeurd :roll: ) lees/hoor je allerlij horror-verhalen. Nu snap ik dat de negatieve verhalen onthouden en opgeschreven worden en de positieve niet; daarom ben ik benieuwd wat ik nu echt, niet uitgaande van uitzonderlijke complicaties, kan verwachten.
- Hoe groot is de kans dat de verdoving niet (voldoende) werkt? Er zijn ook tandartsen op dit forum aanwezig. Hoe vaak maken jullie mee dat er niet goed te verdoven valt?
- Wat voel je nu precies tijdens een extractie?
- Hoe lang zal het ongeveer duren? De bovenste kies is volgens mij een kwestie van een paar seconden; bij de onderste kies moet misschien wel gesneden worden en er echt 'uitgeheveld' worden.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Alvast bedankt daarvoor.
Mark
Re: Trekken verstandskies - wat voel je nu echt
Je voelt wel dat de tandarts bezig is maar je voelt tijden de extractie zelf helemaal geen pijn (ben ervaringsdeskundige met vier extracties!).
Als de verdoving is uitgewerkt zul je zeker wel wat voelen. Hoeveel is echt persoonlijk maar kan bij een complexe extractie of chirurgie natuurlijk wat meer zijn. Kauwen kan dan lastig zijn (zere kaak). Maar met een gewone pijnstiller als paracetamol (al beginnen met slikken voor de behandeling) is die doorgaans heel goed te onderdrukken.
Zelf heb ik nooit de napijn echt bezwaarlijk gevonden maar meer het feit dat er dan een gat zit, in het begin ben je je daar erg van bewust. Bang dat er eten in gaat zitten, een rijstkorrel of zo. Het is gewoon een weekje vervelend.
De extractie zelf is eigenlijk het minst bezwaarlijk.
Ik lees ook vaak dat je tijdens het trekken 'gekraak' hoort. Daar kan ik me ook weinig bij voorstellen. Dat je druk/gewrik aan je kaak voelt, kan ik inkomen, maar dat de tandarts zoveel kracht moet gebruiken dat het echt kraakt... Tegenwoordig zijn voor het trekken toch 'subtiele', gevananceerde instrumenten.
Wat is jullie ervaring van het 'gekraak'?
Er wordt overigens gewoon een tang gebruikt, wel speciaal aangepast maar het blijft een tang natuurlijk :D
Ik moet zeggen dat dit wel het ideale plaatje is. Bij complexe ectracties komt wat meer kijken natuurlijk en daarvoor zijn ook weer aparte instrumenten.
Je hoort dit buiten de mond niet zo hard, maar jijzelf wel omdat het zo dicht bij je oor zit: het geluid gaat via het kaakbot direct naar het oor.
1 week van te voren beginnen met bijv.3x daag 2 tabletjes 45min voor je eten.
En na de extractie een 4x elk kwartier 1 en verder afbouwen.Ik ben dan nog wel 4 dagen daarna doorgegaan met 3x daags.
Bij vele bekenden heeft dit ontzettend geholpen zelfs bij het trekken van een hele kaak.
Gewoon verkrijgbaar bij de drogist.
Ik houd van koken en lekker eten, maar ik verwacht dat dat de eerste paar dagen na de behandeling enigszins vervelend kan zijn. Althans, het eten. Het koken zal wel meevallen 8) Hebben jullie tips wat je goed kan eten na een extractie en wat ook nog eens lekker is?
Mark
Even afwachten hoe het is als de verdoving uitgewerkt is, maar als het ook dan meevalt, mogen wat mij betreft (na mijn vakantie in Zuid-Afrika) de twee aan de rechter kant er ook uit.
Ik moet zelf wel bij de kaakchirurg, dus ga maar niet teveel hoop hebben dat het heel kort duurt, aangezien ik denk dat ze ingewikkelder liggen omdat ik doorgestuurd ben. Maar niks voelen is goed nieuws :D
Ik hoop voor je dat nu de verdoving uitgewerkt is het ook te doen is met de pijn!
De verdoving begint nu uit te werken. ik heb een uur na de behandeling een ibuprofen 400 ingenomen en tot op heden nog geen pijn, alleen een beetje beurs gevoel in m'n kaak. Vervelend is het eigenlijk niet.
Ik ga zometeen maar eten koken, denk ik. :)
Dan kan, maar hoeft zeker niet. Er zijn veel tandartsen die niet eens beginnen aan extractie van verstandskiezen edn standaard doorverwijzen ook in de makkelijke gevallen.
Daar hoop ik maar op dan 8)
Alhoewel ik misschien eigenlijk liever had gehad dat mn tandarts het zelf had gedaan als ze makkelijk liggen, aangezien ik hem vertrouw en de kaakchirurg niet ken, en het me nu mn eigen risico kost en bij de tandarts niks had gekost :P
Heb niet gevraagd waarom hij me doorstuurde, omdat toen hij vroeg of ik zou gaan als hij een verwijsbrief zou geven, ik nog in de ontkenningsfase was :wink: Kan het alsnog vragen, aangezien ik 30 juni mag gaatjes vullen en mondhygiëniste en 1 juli kaakchirurg, echt feestweek haha :smt001