Hallo allemaal
Na het 3 kiezen drama van vorig jaar ga ik nu het draadje van tandartsbezoek maar weer oppakken.
Vorig jaar oktober zijn mijn onderste verstandkiezen eruit gehaald. Achteraf was het best de doen maar de genezing heeft erg lang geduurd.
Het gat rechtsonder is nu bijna helemaal dicht. Jaja de IJ tunnel is na 9 maanden bijna dicht.
Linksonder is vorig jaar december een kies getrokken. Daar precies tegenover in de bovenkaak is een kies/tandvlees lastig aan het worden.
Ik moest vorig jaar al naar de MH voor deze kies maar ik had het helemaal gehad.Net zoals een tijd geleden ben ik nog steeds een angsthazin ( geen abn)
Maar okee.... de eerste stap is weer genomen en heb inmiddels een afspraak bij de MH gemaakt.
Nu denk ik dat er ook een gaatje zit. Het is af en toe een seconde pijnlijk met warm en koud.
Mocht het meer zijn dan een gaatje of een lading tandsteen, is het dan handiger om de kies er uit te laten halen? Volgens mij gebruik ik die kies niet meer bij het kauwen. Toch?
De kies zit niet helemaal goed in de rij en steekt iets naar achteren en is niet gemakkelijk te bereiken.
Kan teveel tandsteen ook pijn geven met warm en koud?
Groetjes en geniet van zonnetje (als die schijnt)
Jakkie
Na het 3 kiezen drama van vorig jaar ga ik nu het draadje van tandartsbezoek maar weer oppakken.
Vorig jaar oktober zijn mijn onderste verstandkiezen eruit gehaald. Achteraf was het best de doen maar de genezing heeft erg lang geduurd.
Het gat rechtsonder is nu bijna helemaal dicht. Jaja de IJ tunnel is na 9 maanden bijna dicht.
Linksonder is vorig jaar december een kies getrokken. Daar precies tegenover in de bovenkaak is een kies/tandvlees lastig aan het worden.
Ik moest vorig jaar al naar de MH voor deze kies maar ik had het helemaal gehad.Net zoals een tijd geleden ben ik nog steeds een angsthazin ( geen abn)
Maar okee.... de eerste stap is weer genomen en heb inmiddels een afspraak bij de MH gemaakt.
Nu denk ik dat er ook een gaatje zit. Het is af en toe een seconde pijnlijk met warm en koud.
Mocht het meer zijn dan een gaatje of een lading tandsteen, is het dan handiger om de kies er uit te laten halen? Volgens mij gebruik ik die kies niet meer bij het kauwen. Toch?
De kies zit niet helemaal goed in de rij en steekt iets naar achteren en is niet gemakkelijk te bereiken.
Kan teveel tandsteen ook pijn geven met warm en koud?
Groetjes en geniet van zonnetje (als die schijnt)
Jakkie
Re: Daar ga ik weer
Kies trekken was vorige keer gemakkelijk gegaan.
Kaakchirurg ging achteraf wat moeilijk en de genezing duurde erg lang.
Gaatjes vullen is ook altijd meegevallen.
Diepe vulling duurde 3 kwartier maar daar ben ik ook doorheen gekomen.
Verdovingen gaan ook goed.
Het enige wat ik nooit heb meegemaakt is een wkb.En wie weet zit die er nu aan te komen maar dat is nu ff doemdenken. Tot nu toe alleen pijn bij warm en koud en geen kloppend gevoel.
En nu...zit ik gewoon weer te janken en te bibberen van de zenuwen. En waarom?
Jemig wat voel ik me een watje.
Pfffffffffffffffffffffffffff
Maar goed.....ik bel maandag wel de tandarts
diepe vulling ook weet vol te houden moet een WKB je volgens mij ook wel lukken.
Maar eerst maar eens kijken wat er aan de hand is lijkt mij het best, laat de TA maar
bepalen wat er moet, je moet niet meteen gaan doemdenken dat er wat uit moet.
Ik dacht 5 jaar geleden dat ik zelf aan de prothese moest,
maar ik heb nu nog (bijna) alles van mezelf, VEEL beter!
Hou vol en houd ons op de hoogte,
sterkte morgen!
JAN
:wink:
Van mij die kies eruit. Dat ding is al heeeeel lang een ellende met warm en koud.
En aangezien ik nog 2 liter ijs in de vriezer heb staan.......weg ermee
Hoop dat het meevalt en dat je s'avonds weer lekker aan het ijs kan. :wink:
Groetjes laat maar ff horen hoe het geweest is oke?
Op de foto was niets te zien. Geen ontstekingen.
Eerst heeft ze gekeken en toen (ik had er nog nooit van gehoord) met stroomstootjes is ze erachter gekomen waar de pijn precies zat. Die stroomstootjes waren niet grappig.
Verder tegen elke kies geklopt maar daar voelde ik niets van.
In de achterste kies heeft ze een gaatje gevuld ( deze kon pijnlijk zijn bij zoetigheid)
De kies ernaast is de vulling eruit gehaald om te kijken wat er onder zat. Ze kon niets vinden. Nu zit er een noodvulling in.
Verder heeft ze die kies schoongemaakt omdat er een berg tandsteen zat.
Ze zei dat er bij die kies het tandvlees nogal terug getrokken is en meestal ligt ligt het tandvlees strak om een kies en bij deze kies zat er behoorlijk wat ruimte tussen en daar kon de pijn van warm en koud vandaan komen. Verder heeft die kies een fluorlaagje gekregen.
Ik moet het tandvlees goed schoonhouden, zachtjes poetsen,ragen en een weekje spoelen met spul.Wel rustig aan doen want de boel moet ff tot rust komen.
Al met al 45 min in de stoel gelegen. 15.50 was ik aan de beurt en 17.45 stond ik buiten met een lege maag en volle blaas. Pffffff
Verdoving, wachtkamer, andere controle tussendoor, weer verdoving erbij, wachtkamer, weer andere controle tussendoor en toen mocht ik gaan liggen. Wel fijn dat ze toch ruim de tijd nam om me zo uitgebreid te behandelen.
10 juni moet ik terug komen. Als ze pijnklachten weg zijn dan kan de noodvulling eruit en een vaste vulling erin. Mocht de pijn erger worden dan kan ik eerder komen en dan kijkt ze verder. Ze verwacht niet al teveel problemen dus ik hoop dat het goed gaat.
Het is me wel meegevallen.
Omdat de oorzaak moeilijk op te sporen was heeft ze die hele kant maar verdoofd. De verdoving voel ik bij haar nooit dussss spuit mij maar plat.
Nu is de verdoving bijna uitgewerkt en met de pijn valt het mee.
Ik voel wel dat er tandsteen is verwijderd en dat er is geboord maar het valt tot nu wel mee. Ik heb nog geen pijnstillers gehad.
Ik durf alleen nog niet aan mn 2 liter ijs te beginnen.
Nou, hopelijk gaat het goed.
Iedereen alvast een fijn weekend
wat fijn dat het goed gegaan is.
en hoop dat je verder kan met de behandelingen
Groetjes :smt006
heb je er intussen nog last van ?
En nu......is het weg.
Ik ben gisteren aan mn 2 liter ijs begonnen. De tong was koud en ik dacht ach.....toch eens even lang het kiesje gaan. Nergens geen last van.
Als ik gegeten heb dan is het tandvlees nog gevoelig omdat de holte tussen kies en tandvlees vergroot is. Als ik dan even poets en spoel dan is die gevoeligheid ook weg.
Spoelen ging voorheen alleen met lauw water en dan wat het nog gevoelig maar nu niet meer.
Als ik een zuigbeweging met mn mond maak voel ik nog wel wat maar dat is te verwaarlozen.
Zoals het nu gaat denk ik dat volgende week de noodvulling eruit kan en een vaste vulling erin.
Ik verwacht geen wkb zoals het nu voelt.
Dusssss......tot nu toe gaat het goed.
Schijnbaar is er met de kiezen niets aan de hand.
Ik spoel, raag en poets nu elektrisch?
Ik poets nu met meridol en spoel met elmex sensitive.
Andere adviezen zijn ook welkom.
Kan ontstoken tandvlees pijn veroorzaken?
Of de holtes tussen tandvlees en kiezen?
Is goed schoonhouden voldoende zodat dit uiteindelijk verdwijnt?
Hoelang kan dit duren? Wat kan ik het beste doen en wat niet?
Als er meer mensen zijn die hier ook last van hebben of hebben gehad dan lees ik het graag.
Groetjes
Wat je het beste kunt doen...?
Misschien even advies aan je ta vragen. Die weet wel wat het beste is voor jouw tandjes.