Hoi,
ik weet trouwens niet of het hier hoort, maar ik weet niet waar wel.
mijn probleem, ik knarstand heel veel snachts in bed, en ik heb al wel eens gelzen dat daardoor je tanden gaan afslijten, is daar een oplossing voor om het knarstanden tegen te gaan, of het voorkomen van het afslijten van je tanden?
Groetjes essjj13
ik weet trouwens niet of het hier hoort, maar ik weet niet waar wel.
mijn probleem, ik knarstand heel veel snachts in bed, en ik heb al wel eens gelzen dat daardoor je tanden gaan afslijten, is daar een oplossing voor om het knarstanden tegen te gaan, of het voorkomen van het afslijten van je tanden?
Groetjes essjj13
Re: oplossing knarstanden?
heeft er iemand ervaring met z'n splint?
Wat wil je weten?
Er zijn twee typen splint, de klassieke splint en de NTI-TSS splint.
Een klassieke splint is een harde kunsthars plaat waarin occlusie en articulatie is ingeslepen. Dit wil zeggen dat je gewoon dicht kunt bijten op de plaat en wanneer je knarst dat door de vorm van de plaat je gebit zo min mogelijk belast wordt.
Voorbeeld van een klassieke splint:
Een andere mogelijkheid is een NTI-TSS spalkje, dit is min of meer een soort blokje dat over je voortanden pas gemaakt wordt met kunsthars en waarmee in het front (tussen je voortanden dus) de beet wordt gelicht. Doordat dit in het front gebeurt ontspannen de spieren en doordat de kiezen niet meer op elkaar komen is er geen slijtage. Met betrekking tot de NTI zijn wel wat ongewenste bij-effecten geconstateerd, bij langdurig ongecontroleerd gebruik zou er kans op uitgroei zijn, eveneens zijn er gevallen van aspiratie en ingestie. Een recente systematic review van Stapelmann et al. 2008 over de risico's van de NTI geeft aan dat de NTI gebruikt kan worden mits regelmatig controle plaatsvindt bij de tandarts.
Voorbeeld van een NTI-TSS splint:
Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie
Succes
ik ehb zeker wat aan deze info! heel erg bedankt!