oei

Author:
dward
Posted:
vr, 06/05/2009 - 13:36
Hallo,

Van de week zat ik rijst te eten en de hoofdprijs was voor mij, een steentje. Mijn snijtand is diagonaal doorgescheurd en in het binnenste stuk zit bewging. Nu ben ik al jaren niet naar de tandarts geweest vanwege een enorme angst. Helaas begint mijn gescheurde tand pijn te doen. Na een paar kalmerings tabletten heb ik de spoeddienst gebeld. Met een hartslag von ongeveer 120 slagen heb ik uitgelegd wat er loos was en mijn enorme angst. Helaas ik kon alleen maar komen als de pijn niet meer uit te houden zou zijn. Punt is nu echter wel dat ik nu helemaal niet meer durf. Wat nu?

Groeten Edward G
dward

Hallo Rixt,

Ik heb helaas een slechte ervaring met tandartsen. De tandarts die ik had heeft mijn gebit meer kwaad dan goed gedaan. Na een behandeling kan ik rekenen op een behoorlijke na pijn. Daarbij voel ik me erg machteloos in die stoel. Vandaag moest ik noodgedwongen mijn tand begon behoorlijk pijn te doen, gelukkig viel het mee maar heb van de spanning een flinke hoofdpijn over gehouden. Gelukkig was het maar een losse vulling en hoefde mijn tand er niet uit. Maar mijn tand is wel heel erg gevoelig.

Groeten Edward
vr, 06/05/2009 - 18:57 Permalink
rixt

Inderdaad Edward, moedig dat je bent gegaan! Ben je ook een beetje (of heel erg) trots op jezelf?
Fijn dat met het vervangen van een vulling de zaak is opgelost. Die napijn, dat schijnt wel veel vaker voor te komen en niet altijd te vermijden.

Ik begrijp dat je in je vorige tandarts niet erg veel vertrouwen had.
En hoe zit dat met de tandarts waar je gisteren geweest bent?

Je zegt dat je je machteloos voelt in die stoel. Ja, het is een rare houding: jij ligt horizontaal en er is iemand boven je bezig in je mond waardoor je niet kunt praten. Mogelijk vraag je je af of je wel steeds goed kunt blijven ademhalen of dat je niet teveel water of iets anders in je keel krijgt.
Maar op het moment dat ik een tandarts vertrouw en bedenk dat het wel een heel erg handige houding is om goed bij m'n tanden en kiezen te kunnen komen voelt het voor mij al heel anders. Denk je dat dat voor jou ook zo zou kunnen werken?

Je schrijft dat, ondanks dat het bezoek aan die tandarts meeviel, je er behoorlijke hoofdpijn aan over hebt gehouden.
Op dit forum kun je een onderwerp vinden: "Tips voor mensen die bang zijn voor de tandarts". Staat er informatie tussen waarvan je denkt dat het je helpt een volgende keer wat ontspannender naar een tandarts te gaan?

Groetjes, Rixt
Ik ben benieuwd naar je reactie.
zo, 06/07/2009 - 01:01 Permalink
dward

Hallo Rixt,

Gelukkig was de tandarts van vrijdag een hele vriendelijke man, die veel begrip had. Nu had ik mijn angst een beetje beter moeten uitleggen ... Ik heb namelijk een angst cq paniek stoornis en daar kan je goed last van hebben ik heb tijden gehad dat ik niet eens naar buiten durfde. Mijn vorige tandarts liet gaatjes gewoon zitten ik heb er een paar in mijn kiezen die zitten er al een jaar of zes maar hij deed er niets aan. Natuurlijk ben ik wel een beetje trots dat ik gegaan ben maar aan de andere kant schaam ik me kapot voor mijn angst. Gelukkig ziet mijn gebit er goed uit en hou het goed schoon.

Ik weet natuurlijk wel dat de houding waarin je ligt de makkelijkste is maar het gevoel niet weg te kunnen. Die hoofdpijn was gewoon pure stres die nu langzaam gaat weg trekken.

Groeten Edward
zo, 06/07/2009 - 13:40 Permalink
rixt

Hallo Edward,

Met een angst/paniekstoornis toch naar die tandarts te zijn geweest, dan heb je zeker alle reden om trots op jezelf te zijn, zeg!
Kun je bij die tandarts waar je vrijdag was in de toekomst ook terecht?

Je vertelt dat je goed voor je gebit zorgt, dat je gaatjes hebt waar je, denk ik, wat aan wilt laten doen.
Maak eens een filmpje in je hoofd waarin jouw gebit wordt gerepareerd terwijl je ontspannen bent.
En kun je dan vervolgens vertellen aan welke voorwaarden wat jou betreft moet worden voldaan om in het vervolg redelijk ontspannen naar een tandarts toe te kunnen gaan?

Groeten, Rixt
zo, 06/07/2009 - 23:28 Permalink
jakkie

Hoi Edward

Goed dat je gegaan bent :lol: Petje af !!!!

Enne................nooit jezelf doodschamen voor je angst.
Ik heb het al eerder gezegd hier. Een tandarts mag zich daarvoor schamen als er niet een beetje begrip voor angst is.

Ik begon me ook een pietsie te rot te voelen omdat ik al een tijdje niet was geweest. Maar dat was snel voorbij want het zal haar een worst wezen of ik wel of niet kom. Ik heb er alleen mezelf mee en schamen doe ik niet meer.
Toen ik me weer eens een keer liet zien met kiespijn was ze een en al begrip zonder vragen, verwijten etc etc.

Ga je nu met die tandarts verder?

Groetjes
ma, 06/08/2009 - 20:50 Permalink
dward

Hallo Jakkie en Rixt,

Ik moet zeggen dat ik met lood in mijn schoennen naar de tandarts ben toe gegaan, maar pijn kan een enorme stimulants zijn. Helaas nam die tandarts niemand meer aan en of ik de moed kan op brengen om er naar op zoek te gaan..???? Als het impulsief is maak ik een kansje ... Al met al ben ik wel blij dat ik geweest ben, toch een klein winst puntje voor de volgende keer.

Groeten Edward
wo, 06/10/2009 - 23:25 Permalink