Tanden teruggroeien -> opnieuw beugel?

Author:
nielsr
Posted:
do, 05/14/2009 - 00:31
Ik zal eerst even een beetje neerzetten hoe lang ik met beugels etc. heb rondgelopen ;)
Van m'n 11e tot m'n 12e ongeveer heb ik met een Buitenboordbeugel met een kapje rondgelopen, die ik zo'n 16 uur per dag in moest hebben, ik had een behoorlijke overbeet die hierdoor is weggegaan. Daarna ben ik van mijn 13e overgegaan naar een blokjesbeugel die ik tot mijn 15e heb gedragen. Direct erna stonden mijn tanden echt perfect recht, terwijl ze daarvoor echt schots en scheef stonden. Ik kreeg voor 's nachts een beugel mee, die ik daarna nog 2 jaar moest gaan dragen. Vreemd genoeg geen draadje dat achter mijn tanden is gezet, zoals ik dat wel bij anderen heb gehoord. Ik merk nu echter op m'n 17e dat m'n tanden minder recht staan dan toen m'n beugel er net uitging. Ben hierop naar de orthodontist gegaan, die zei dat het veelal met m'n gezichtsbouw te maken had en dat het daardoor is teruggegroeid. Wel kon ik volgens hem nog anderhalf jaar een blokjesbeugel gaan dragen.

Het is niet dat m'n gebit nu weer schots en scheef staat, maar wel net even een stukje minder mooi dan toen m'n beugel er net uit ging. Ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten om van m'n 18e tot m'n 19,5e nog weer een beugel te dragen, is er geen andere manier waarop ik dit een klein beetje kan bijstellen?
Jon

Ik heb ook een beugelgeschiedenis achter de rug. Heb wel een spalkje achter mijn tanden gekregen. Dit zit er al 13 jaar in. Mijn tandarts vond dat ik zeurde en dat mn tanden geen heipalen zijn maar stond erop dat ik een spalkje zou krijgen. Nu 13 jaar later, vorige week een ortho bezocht. Mijn tanden zijn namelijk ondanks het spalkje toch weer scheef gegroeid. Ik krijg in augustus voor in ieder geval 1 jaar weer een slotjes beugel. Echt balen. De ortho zei dat als ik het zo zou laten gaan, mijn wortels op een gegeven moment boven mijn tandvlees uit zouden komen. Het enige waar ik nu bang voor ben is de wondjes die ik in mijn mond zal krijgen... Veel sterkte met je afweging. Ik ben in ieder geval wel blij dat ik weer naar de ortho geweest ben...
do, 06/18/2009 - 12:47 Permalink