Beste orthodontist,
In een andere topic heb ik geschreven dat ik bij mijn tandarts vier tanden uit mijn bovengebit heb laten korter slijpen (zie "Voortanden bijslijpen maar nu 4 tanden geslepen!" in Mooie tanden en kiezen).
In dit topic werd mij orthodontie aangeraden. De tanden van mijn ondergebit zijn nu echter langer dan de voortanden van mijn bovengebit.
Omdat zowel het onder- als bovengebit niet meer goed op elkaar passen, is een en ander al aan het afslijten en zijn er al stukjes van een tand afgebrokkeld. Ook past het gebit bij het dichtbijten niet goed op elkaar, een ondertand raakt de achterkant van een boventand (ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen).
Ik lijd hier psychisch onder en mijn belangrijkste vraag is dan ook of een beugel de oplossing is en of het dan wel mooi gaat worden? Ik ben bang dat met name de boventanden die geslepen zijn, ongelijk blijven in lengte na het dragen van een beugel. Of kan een beugel ook neerwaarste bewegingen bij tanden bewerkstelligen?
Kan een orthodontist dit vantevoren weten/inschatten?
Ik vraag dit omdat ik op aanraden van de tandarts naar een orthodontist ga maar er is mij ook aangeraden om bij een esthetisch tandarts advies te vragen.
Ik weet niet wat het beste is, kunt u mij adviseren?
Dank u wel voor uw reactie.
In een andere topic heb ik geschreven dat ik bij mijn tandarts vier tanden uit mijn bovengebit heb laten korter slijpen (zie "Voortanden bijslijpen maar nu 4 tanden geslepen!" in Mooie tanden en kiezen).
In dit topic werd mij orthodontie aangeraden. De tanden van mijn ondergebit zijn nu echter langer dan de voortanden van mijn bovengebit.
Omdat zowel het onder- als bovengebit niet meer goed op elkaar passen, is een en ander al aan het afslijten en zijn er al stukjes van een tand afgebrokkeld. Ook past het gebit bij het dichtbijten niet goed op elkaar, een ondertand raakt de achterkant van een boventand (ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen).
Ik lijd hier psychisch onder en mijn belangrijkste vraag is dan ook of een beugel de oplossing is en of het dan wel mooi gaat worden? Ik ben bang dat met name de boventanden die geslepen zijn, ongelijk blijven in lengte na het dragen van een beugel. Of kan een beugel ook neerwaarste bewegingen bij tanden bewerkstelligen?
Kan een orthodontist dit vantevoren weten/inschatten?
Ik vraag dit omdat ik op aanraden van de tandarts naar een orthodontist ga maar er is mij ook aangeraden om bij een esthetisch tandarts advies te vragen.
Ik weet niet wat het beste is, kunt u mij adviseren?
Dank u wel voor uw reactie.
Re: Tanden korter geslepen, orthodontie beste oplossing?
Ik zie niet veel gekke dingen aan uw voortanden, maar goed dat is slechts mijn perceptie. Persoonlijk zou ik voor orthodontie gaan, maar of het voor u 'mooi' gaat worden...werkelijk geen flauw idee....want wat is uw perceptie van mooi? Wat verwacht u exact als resultaat van de behandeling kunt u dat objectief aangeven aan een behandelaar?
Met een beugel zijn prima neerwaartse bewegingen uit te voeren dat is het punt niet. Ik maak me meer zorgen dat er een discrepantie gaat komen tussen de behandelaar en u over wat te verwachten van de behandeling en het resultaat dat u beiden voor ogen heeft.
Dus eigenlijk is mijn advies, voor u zelf heel duidelijk te hebben waar exact de pijnpunten voor u zitten, zodat zowel de orthodontist als eventueel een esthetisch tandarts beter weten waar het voor u om draait en u daardoor ook een beter advies kunnen geven.
Ik weet bijv. van een esthetisch tandarts dat hij een foto maakt van het gebit en vervolgens met beeldbewerking laat zien hoe verschillende veranderingen aan de tanden er daadwerkelijk uit komen te zien om juist misverstanden en te hoge verwachtingen te voorkomen.
met vriendelijke groet
Re: Tanden korter geslepen, orthodontie beste oplossing?
Vandaag ben ik bij een esthetisch tandarts geweest en deze adviseerde mij om orthodontie te doen omdat hij het zonde vond om facings of kronen te plaatsen, aangezien mijn gebit nog perfect is (geen gaatjes).
Eind juli ga ik naar de orthodontist, ik heb wel duidelijk voor ogen wat ik zou willen, nl. qua lengte het liefst zo dicht mogelijk bij hoe het was (dus twee voortanden fractie langer dan de tanden daarnaast) en de twee tanden daarnaast ook min of meer gelijke lengte, nu zit er een soort s-bocht in zeg maar, de boog (zo heet het geloof ik) loopt niet mooi, maar scheef en dat valt op plus dat de tanden van de zijkant ontzettend vierkant lijken wat heel lelijk oogt.
En het liefst dan iets rechter allemaal want de boel staat nogal scheef en als ik toch een beugel moet...
Vroeg me inderdaad alleen af of je ook neerwaartse bewegingen zou kunnen maken maar dat schijnt dus te kunnen.
Ik vraag mij dus alleen af of dat bij mijn voortanden allemaal kan... daarom mijn vraag!