Er moet nu toch echt wat gebeuren!

Author:
vilheide
Posted:
di, 06/09/2009 - 11:46
Hallo, ik ben Jolanda, bijna 39 jaar en al vanaf mijn jeugd ben ik niet gelukkig met mijn tanden, ze staan schots en scheef. Ik heb op mijn 20ste een beugel gedragen maar nadat die eruit is gegaan is het weer net zo scheef gaan staan als voorheen.
Ik ben nooit een held geweest bij de tandarts maar ging altijd wel trouw elk half jaar. Tot die ene keer zo'n 7 jaar geleden, dat ik bij een mondhygieniste in opleiding kwam, zij ging mijn pockets schoonmaken, ze vertelde dat het tandvlees na de behandeling weer netjes terug zou gaan, helaas is dat nooit gebeurt. Al mijn voortanden zitten inmiddels los en inmiddels ben ik er ook al 1 kwijt. Ik heb tevens na haar behandeling ruim 2 weken met pijn rondgelopen en sinds die tijd schijt ik dus letterlijk in mijn broek voor een tandarts. Ik heb zo'n 2 ½ jaar geleden dan toch eindelijk weer de stap gezet om een tandarts te bezoeken en er werd een plan voor mij opgezet maar daarvan werd maar een deel vergoed wat er uiteindelijk op neer kwam dat ik nog ruim € 1800,- zelf moest betalen, het liefst had ik gewoon gehad dat alles eruit gehaald werd maar die vlieger ging helaas niet op.
De behandeling is uiteindelijk gestopt omdat a ik het niet kon betalen en b omdat we toch naar Duitsland gingen verhuizen. Daar hebben we ruim 1 ½ jaar gewoond en wonen sinds december weer in Nederland.
Mijn gebit gaat ziender ogen achteruit en ik heb vaak pijn.
Er moet echt iets gebeuren voor er meer tanden uit gaan vallen, maar ik durf gewoon niet.
cashen

Hallo Jolanda,

Vreselijk jouw verhaal. Ook snap ik als geen ander dat je minder vertrouwen hebt in de tandarts.
Ik ben vorig jaar bij mijn tandarts weggegaan, omdat ik al een tijdje geen goed gevoel had bij hem. In mei 2008 heb ik bij hem gemeld dat ik vermoedde dat er een gaatje bij een kies zat, omdat ik zodra ik er met een tandenstoker bijkwam, het wat pijnlijk was. Hij zei dat er geen gaatje in zat, maar hij noemde naar zijn assistent paradontites. Ik wist niet wat dat betekende en vroeg wat dat betekende. Hij zei tandvlees. Niet meer en niet minder. Hij liet mij gewoon gaan en ik dacht....het zal wel goed zijn. Want ik mag ervan uitgaan dat ik de tandarts in goede handen ben. Hij is de deskundige. In aug. 2008 was er een stukje van mijn kies afgebroken en heb toen direkt een afspraak gemaakt. Want ik wil geen problemen. Ik kon komen. Hij had die kies gerepareerd. Diezelfde week brak het weer af. In dec. 2008 moest ik voor controle. Tijdens het maken van die afspraak had ik aangegeven dat het stukje weer was afgebroken. Of daar extra tijd voor vrijgemaakt kon worden. Eenmaal daar. Hij vroeg of ik klachten had. Op dat moment niet. Hij zat wat te duwen tegen een kies en vervolgens zei hij....ik ben klaar. Ik vroeg aan hem....hoe zit het met controle en de kies die gerepareerd moet worden. Hij antwoorde; wij wachten eerst die ene kies af.

Diezelfde week in het weekend kreeg ik last van een zeurende pijn bij die kies. Ik dacht ik zing het wel uit tot maandag. Dan bel ik de tandarts op. Hij bleek met vakantie te zijn.
Diezelfde week kwam ik bij een plaatsvervanger terecht. Het allereerste wat hij riep; je moet naar een mondhygeiniste. Hij had een foto gemaakt van de bewuste kies. Ik ben mij toen rotgeschrokken. Bleek dat ik lang geleden een wortelkanaalbehandeling had moeten hebben. I.p.v. die behandelijk had mijn tandarts hem gewoon opgevuld met vulling. Een aantal vullingen bleken niet goed te zijn. Hij had stukjes vulling opelkaar geplakt. Dit verklaarde dus ook waarom het telkens afbrak. En ik bleek paradontitus te hebben. Ik ben in het 1e kw. van dit jaar 10 keer bij de nieuwe tandarts geweest. Allemaal achterstallig onderhoud van mijn oude tandarts herstellen. Ik heb 2 kiezen moeten missen. En ben inmiddels behandeld door een goede mondhygeiniste. De pockets zijn schoongemaakt. Over 3 maanden een herbeoordeling.
Ik ben aan een kant blij dat ik in dec. 2008 klachten kreeg en dat mijn oude tandarts met vakantie was. Anders had ik denk ik t.z.t. grote problemen gehad. Misschien wel verlies gebit.

Ik weet dus hoe het voelt geen vertrouwen meer te hebben. Maar veel overleg met het MNT en TIP heeft mij geholpen. Maar ook door met mijn zorgverzekaar hierover te praten en te melden.

Mijn mondhygeiniste heb ik het enorm mee getroffen. Zij heeft mij veel vertrouwen terug gegeven.

Een tip mijnerzijds; ga nimmer naar een mondhygeiniste die bij een tandartspraktijk inzit. Zij zijn ten eerste vele malen duurder omdat zij in loondienst zijn en lang niet zo ervaren. Ik zou je willen adviseren naar een vrijstaand mondhygeiniste te gaan. Zij zijn deskundiger en veel goedkoper. En nog een tip laat een second opinion doen of laat in ieder geval een foto maken van je gehele gebit. Deze krijg je 1 maal per jaar vergoed. Op die foto is daadwerkelijk alles te zien. Je kan aan de tandarts vragen je de foto per email naar jouw emailadres op te sturen. Dan heb je hem digitaal. Je kan dan zelf ook goed zien hoe de pocketstatus is en hoe de status van het kaakbot is. Ik denk dat het wel mee zal vallen. Tegenover mij deed de mondhygeiniste van de tandarts ook veel erger voorkomen dan in werkelijkheid het geval is.
Gelukkig ben ik bij een vrijstaand mondhygeiniste terecht gekomen. Dit weer dankzij de second opninion tandarts.

Jolanda; ik hoop dat je het vertrouwen weer terug krijgt. Neem niet zomaar aan dat het je bv 1800 euro moet gaan kosten zodat het goed komt. Dit is onzin. Geloof mij.
Laat je gebit er niet uithalen. Doodzonde.

Ik wens je heel veel sterkte en succes!
do, 07/30/2009 - 21:49 Permalink
rixt

Een tip mijnerzijds; ga nimmer naar een mondhygeiniste die bij een tandartspraktijk inzit. Zij zijn ten eerste vele malen duurder omdat zij in loondienst zijn en lang niet zo ervaren. Ik zou je willen adviseren naar een vrijstaand mondhygeiniste te gaan. Zij zijn deskundiger en veel goedkoper.

Is dat wel zo???????????

En nog een tip laat een second opinion doen of laat in ieder geval een foto maken van je gehele gebit. Deze krijg je 1 maal per jaar vergoed.

Dat hangt volgens mij toch echt af van de manier waarop je verzekerd bent.

Op die foto is daadwerkelijk alles te zien. Je kan aan de tandarts vragen je de foto per email naar jouw emailadres op te sturen. Dan heb je hem digitaal. Je kan dan zelf ook goed zien hoe de pocketstatus is en hoe de status van het kaakbot is..

De pocketstatus wordt volgens mij vastgesteld door met een pocketsonde de ruimte tussen de elementen en het tandvlees te meten.
En sowieso: het bekijken van de foto's die je tandarts heeft gemaakt is natuurlijk wel erg leuk maar er werkelijk informatie uithalen lijkt me niet echt mogelijk zonder opleiding.....

Ik denk dat het wel mee zal vallen. Tegenover mij deed de mondhygeiniste van de tandarts ook veel erger voorkomen dan in werkelijkheid het geval is.
Gelukkig ben ik bij een vrijstaand mondhygeiniste terecht gekomen. Dit weer dankzij de second opninion tandarts.
Jolanda; ik hoop dat je het vertrouwen weer terug krijgt. Neem niet zomaar aan dat het je bv 1800 euro moet gaan kosten zodat het goed komt. Dit is onzin. Geloof mij.

Het lijkt me niet zinvol zo'n uitspraak te doen als je iemands gebit niet kent.
do, 07/30/2009 - 22:30 Permalink
cashen

Een tip mijnerzijds; ga nimmer naar een mondhygeiniste die bij een tandartspraktijk inzit. Zij zijn ten eerste vele malen duurder omdat zij in loondienst zijn en lang niet zo ervaren. Ik zou je willen adviseren naar een vrijstaand mondhygeiniste te gaan. Zij zijn deskundiger en veel goedkoper.

Is dat wel zo??????????? Absoluut zeker weten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En nog een tip laat een second opinion doen of laat in ieder geval een foto maken van je gehele gebit. Deze krijg je 1 maal per jaar vergoed.

Dat hangt volgens mij toch echt af van de manier waarop je verzekerd bent. Ik ga er vanuit dat men verzekerd is voor de tandarts.

Op die foto is daadwerkelijk alles te zien. Je kan aan de tandarts vragen je de foto per email naar jouw emailadres op te sturen. Dan heb je hem digitaal. Je kan dan zelf ook goed zien hoe de pocketstatus is en hoe de status van het kaakbot is..

De pocketstatus wordt volgens mij vastgesteld door met een pocketsonde de ruimte tussen de elementen en het tandvlees te meten. Juist, maar....ook goed en duidelijk op de foto te zien.
En sowieso: het bekijken van de foto's die je tandarts heeft gemaakt is natuurlijk wel erg leuk maar er werkelijk informatie uithalen lijkt me niet echt mogelijk zonder opleiding.....Daar heb niet echt een opleiding voor nodig hoor......even samen met de mondhygeiniste bekijken en door jezelf er wat meer in verdiepen doe je veel kennis op. Tandartsen met een degelijke opleiding kun je ook niet altijd vertrouwen. Dat blijkt helaas regelmatig.

Ik denk dat het wel mee zal vallen. Tegenover mij deed de mondhygeiniste van de tandarts ook veel erger voorkomen dan in werkelijkheid het geval is.

Het lijkt me niet zinvol zo'n uitspraak te doen als je iemands gebit niet kent.
do, 07/30/2009 - 22:55 Permalink