Verstandskies laten trekken?

Author:
Jeanlouise
Posted:
za, 06/27/2009 - 14:16
Hallo, mijn naam is vinnie en ik ben 18 jaar.
Mijn verstandskiezen komen door en linksbovenin zit een puntje van die verstandskies die in mijn wang groeit zeg maar. Dit doet niet verscrikkelijk pijn maar wel constante pijn en vooral als ik gaap, praat en eet dan voel ik gewoon die kies in me vlees steken. Als ik in de spiegel kijk zie je ook een soort van hele grote blaar op die plek waar die kies tegen aan komt. Is het verstandig om deze kies te laten trekken onder narcose? Ik ben echt doodsbang voor prikjes en het moet echt onder narcose omdat ik slechte ervaringen heb met tandartsen. En rechterkant een hoekkies begint donkerblauw te worden. Kunnen ze die nog vullen?

Please advies want ik zie er me hele leven al tegen om naar de tandarts te gaan. de kiezsen voor me beugel die getrokken moest worden moest ook onder narcose

Groeten,
Vinnie
Jeanlouise

Ja maar zie.... rechter hoekkies is donker aan het worden dus zeg maar aan het rotten. ik hou het wel goed bij maar een randje is al donkerzwart is het verstandig om daar aan te laten behandelen? kan dat tegelijk dat ik me verstandskies onder narcose laat verwijderen? en word die rotte kies dan verwijderd of gevuld? Ik wil wat meer informatie graag zodat ik zekerder van mezelf wordt :)

groet
za, 06/27/2009 - 15:13 Permalink
1Hanneke

Hoi Vinnie,
Heb je al wel eens ooit verdoving bij de tandarts gehad (voor een gaatje ofzo)?
Ik was eerst ook panisch vanwege slechte ervaringen, maar op een gegeven moment moest ik wel, omdat een kies zo ongelofelijk zeer deed. En toen is het me ontzettend meegevallen! Ik heb heel die verdoving nauwelijks gevoeld eigenlijk. Ik vind zelf, als ik het vergelijk met een gewone prik dat het echt veel minder zeer doet. Als je onder narcose gaat, moeten ze ook een infuus prikken, en mijn ervaring is dat dat helemaal vele malen meer zeer doet dan verdoving in je mond.
Heb je nu een tandarts waar je je OK bij voelt? Dan zou ik een afspraak maken en eens overleggen wat hij denkt. Met een foto kan hij goed zien wat er aan de hand is en hoe het met je andere verstandskiezen staat. Ik denk dat dat puntje alleen maar meer zal gaan irriteren als de kies nog verder doorkomt, teruggaan zal hij niet doen... En aangezien het soms een tijdje kan duren voor ze plek hebben lijkt het me wel verstandig er binnenkort naar te laten kijken.
Ik ben zelf woensdag aan de beurt voor de 1e ronde... en een maand later de andere kant. Ik heb altijd heel hard geroepen dat als ze bij mij ooit wat gingen trekken ze me eerst moesten platspuiten, maar ga nu toch gewoon onder verdoving. Ik ben eigenlijk wel trots op mezelf dat ik ga, en mijn angst ook redelijk onder controle heb inmiddels, terwijl het echt drama geweest is vroeger. Misschien kan je eens op zoek gaan naar een angsttandarts? Iemand die samen met jou eraan kan werken om je angst te verminderen, zodat je een behandeling normaal kan ondergaan. Je gebit moet nog heel lang mee, elke keer onder narcose is op den duur geen oplossing...
Veel sterkte!
za, 06/27/2009 - 19:10 Permalink
Jeanlouise

Bedankt voor je reactie. Maar ik ben bang voor prikjes omdat ik bij een vaccinatie van meningokokken C ofzo iets verkeerd werd geprikt, ze prikte in me ader waardoor alles voor me ogen zwart werd. Ook heb ik slechte ervaringen toen ik heel klein was bij de tandarts daar kruipte ik altijd onder de stoel en toen ging die tandarts toen ik een jaar of 6 was ofzo mijn tandjes eruit trekken en bloedde als een rund. Laatst met een vriendin meegeweest die ging een navelpiercing zetten, ik werd ook al weer duizelig toen ze die naald door haar navel heen boorden. ik wacht deze pijn nog een weekje af. mocht het volgende week vrijdag nog niet over zijn dan maak ik een afspraak voor een doorverwijskaart, me moeder is namelijk doktersassistente. maar is het normaal bij mensen dat hun pijn hebben als de verstandskies door groeit? bij mijn geval is het, mijn kies doet niet zeer als ik er tegen aan tik, het enigste was zeer doet is het tandvlees was aan de kant wordt gezet door mijn kies die naar buiten groeit. vooral als ik gaap, eet en drink voel ik het soms heel erg en ook in me oren. sommige tijden doet het minder zeer en andere tijden doet het juist wel weer zeer. mijn verstandskies is ongeveer bijna op de helft naar buiten gegroeid en ik kan ook met me tong tussen me tandvlees en me kies komen wat i keerst niet kon.

Groetjes,
vinnie
zo, 06/28/2009 - 15:55 Permalink
1Hanneke

Op zich is het wel normaal dat het tandvlees gevoelig is als een kies doorkomt, maar dat het scheef gaat zodat je een blaar op je wang krijgt lijkt me niet normaal...
Wat naar dat je zo'n ervaring hebt met prikken... op zich zijn veel mensen bang voor naalden en als je dit vertelt kunnen ze daar rekening mee houden. Bij de tandarts lig je al, dat scheelt vaak, en hij kan het zo doen dat je het niet ziet. Bij narcose moeten ze ook prikken en dat doet meer zeer dan verdoving... Dus als het echt om angst voor naalden gaat helpt narcose niet echt lijkt mij... en heeft alleen maar meer risico's.
Maar ik zou eerst eens naar de tandarts gaan en een foto laten maken, als het dan nodig is kan hij je eventueel doorverwijzen. Of als het nu snel over gaat, bij de volgende controle ernaar laten kijken.
ma, 06/29/2009 - 11:43 Permalink
10eke10

Ja, maar ik denk dat je dat 'advies' ook zelf wel kunt bedenken...
Gewoon ff naar je ta gaan. Hij/zij kan zien wat er aan de hand is en wat er aan gedaan kan worden.
Ik denk dat je nu alleen maar bezig bent om jezelf nog veel meer angst aan te praten.
Zelf had ik zwarte tanden (gaten) en die zijn nu weer helemaal opgekallefaterd, dus als je nu gaat, is er misschien ook nog wel redding voor die kies.
ma, 06/29/2009 - 14:51 Permalink
remcoh

ik wacht deze pijn nog een weekje af. mocht het volgende week vrijdag nog niet over zijn....

deze fout moet je niet maken, de kans is aanwezig dat je volgende week inderdaad geen last meer hebt, dit betekent echter niet dat het probleem weg is. eens krijg je dan de rekening.

Verdoving valt echt reuze mee kan ik uit eigen ervaring vertellen en ook ik ben geen liefhebber :)
ma, 06/29/2009 - 16:43 Permalink
Jeanlouise

Maar waar ik het meeste mee zit is dat ik niet naar de tandarts durf om 2 redenen. Om dat ik nog al weinig mijn mond verzorgd heb waardoor er iets zwart tussen 2 kiezen van mij is ontstaan waar ik een prikkertje tussen kan steken. en mijn tanden zijn niet echt super verkleurd maar wel redelijk geel en slechte adem. Ik schaam me echt dood en zit er echt mee om hiermee naar de tandarts te gaan.

Ten tweede ben ik ontzettend bang voor prikjes en misschien is dat wel de reden waarom me gebit verwaarloosd is omdat vroeger toen ik klein was werden mijn tanden getrokken en ik bloedde als een rund volgens me moeder en ik werd al ziek voordat ik naar de tandars moest en eenmaal dat we daar waren kroop ik onder de stoel enzo waardoor de tandarts ging schreeuwen dat ik moest meewerken etc... en omdat ik bijna flauw viel bij een inenting waardoor alles voor me ogen zwart werd en duizelig werd. ik haat het echt een prikje te halen dus omdat ik dan duizelig word en het gevoel dat je hoofd opzij word getrokken omdat er een kies uit moet ofzo. daarom moesten de laatste 2 kiezen van de 4 voor mijn beugel ook onder narcose worden getrokken doormiddel van een kapje. Ik zit er dus echt mee met die slechte adem. Wat kan ik hier aan doen? Ik vind het gewoon klote om hiermee naar de tandarts te gaan omdat het voor sommige mensen heb gehoord dat het nog al onaangenaam is :( :( :( :(

Ik heb ook en rapid white besteld en slechte adem pakket samen 68 euro die rapid white moet zogenaamd je tanden bleken ofzo :smt010
ma, 06/29/2009 - 20:01 Permalink
remcoh

slechte adem:
vervelend, maar zeker niet iets om bij de tandarts weg te blijven. Ik kan me zo voorstellen dat je niet de eerste zult zijn in de stoel met slechte adem, lijkt me een beroepsrisico :smt003

op zich vind ik het niet slecht om eerst even de hygiene "op peil" te krijgen als je daardoor meer zelfvertrouwen krijgt, maar pas op dat het niet tot afstel leidt. en als je toch bezig bent, vergeet je tong niet, dat wil ook nog wel eens een belangrijk "dader" van slechte luchtjes zijn.

voor wat betreft de prikjes: mijn ervaring is dat je ze in de mond, waar alles heel zacht is, je ze veel minder voelt dan in de huid,

ook heb ik wel eens gehoord van een soort spray waarmee ze eerst de huid al wat verdoven voor het prikken, wellicht heb je dan helemaal geen last meer.

kop op, en laat even horen hoe het gaat!
ma, 06/29/2009 - 22:55 Permalink