Chirurgische behandeling teruggetrokken tandvlees

Author:
daan3456
Posted:
ma, 06/29/2009 - 09:26
Ik heb last van teruggetrokken tandvlees bij twee voortanden. Ze zijn erg gevoellig en ik vroeg me af of vulling (composiet) of een chirurgische behandeling een optie is en waar ik dit kan laten uitvoeren? (eigen tandarts doet het niet). En vooraal gaat dan de gevoeligheid weg, want wat betreft het uiterlijk van mij gebit is niet zo erg.

bvd,

Daan
Spiegeltje

Voor chirurgische tandvleesbehandelingen kan je het beste naar de tandarts-parodontoloog gaan. Vaak vragen die wel een verwijzing van de eigen tandarts. Dit wordt zo ver ik weet gedaan om cosmetische redenen bij erg teruggetrokken tandvlees, bijvoorbeeld in het front. Voor gevoelige tandhalzen bestaan in principe andere opties.
ma, 06/29/2009 - 14:06 Permalink
Lieneke

Mmm...vervelend zeg!
Is er al eens gekeken naar de manier waarop je poetst? Wellicht poets je te hard. Ook het consumeren van zuren kan gevoelheid in de hand werken.
Als jouw tandarts er geen composiet overheen wil leggen, misschien wil hij dan wel enkel het adhesief aanbrengen of een doorzichtige sealing leggen.
Je kunt ook proberen om de tandpasta voor gevoelige tandhalzen met een vinger voor het slapen gaan op te brengen en dus gedurende nacht te laten intrekken.
Misschien heb je ook baat bij Desensin. Ik heb er geen ervaring mee, maar ze (Lees; de vertegenwoordigers) zeggen dat het altijd werkt:

Stap 1: Actieve fase
Desensin Gel
Actieve bestanddelen Gebruik
Natriumfluoride 1500 ppm
Kaliumnitraat
Cocamydopropylbetaine
RDA-waarde 32
2x daags poetsen met Desensin Gel. Eventueel een extra hoeveelheid Gel voor het slapen gaan aanbrengen op de meest gevoelige plaatsen.

Stap 2: Onderhoudsfase
Desensin Plus Tandpasta
Natriumfluoride 1500 ppm
Kaliumnitraat
Vitamine-E
Permethol
Allantoïne

RDA-waarde 60 2x daags gebruiken in plaats van de normale tandpasta.

Tandgevoeligheid kan terugkeren indien gestopt wordt met gebruik van de Desensin Plus Tandpasta.
Om die reden wordt geadviseerd de Desensin Plus dagelijks te blijven gebruiken.

Aanvullend:
Desensin Plus Mondspoelmiddel
Natriumfluoride 226 ppm
Kaliumnitraat
pH-waarde 6,2

Alcoholvrij ! 2x daags spoelen met 15 ml. gedurende 30 seconden.
Bij voorkeur 15 min. na het spoelen niet eten of drinken.
di, 06/30/2009 - 18:07 Permalink
Saffa

TEgen gevoelige tanden heb ik ookal vanalles geprobeerd, tandpasta's, laklaagjes. Onderstaand bericht heb ik bij een ander onderwerp geplaatst. Misschien heb je er wat aan...

Ik heb al bijna een jaar last van overgevoelige tanden, al 6 keer bij de tandarts geweest.
Hij heeft 2 kiezen opnieuw gevuld, verder wilde hij niets doen omdat er niets te zien was.
De laatste keer dat ik daar was heeft hij mij doorverwezen naar de ACTA. Een Academisch Centrum voor de Tandheelkunde. Daar ben ik helemaal onderzocht, conclusie.
De oorzaak is een overactieve mond, genoemd parafuncties. Dus klemmen, knarsen, persen met tong tegen tanden, zuigen op lippen en wangen, spelen met de tong, lipbijten, nagelbijten en vacuumzuigen met de tong.
Nu moet ik zeggen dat ik dit nooit verwacht had, maar nu ik erop let doe ik wel een aantal van bovenstaande genoemde "functies". Maar dat dat zoveeel pijn kan geven. De afgelopen
dagen is de pijn onhoudbaar geworden, paar keer gebeld met het centrum, maar ze kunnen niets doen. Ik moet wachten tot mijn bitje aangemeten en klaar is (voor de nacht), tegen het klemmen en eventueel knarsen.
Misschien herkent nog iemand dit?
vr, 07/03/2009 - 12:43 Permalink