Stel,
er is een prijsvraag met een interessante eerste (tweede en derde) prijs en die luidt:
Bedenk een plan dat als doel heeft dat in 2013 geen enkele inwoner van Nederland meer last heeft van tandartsangst.
(Er is geen beperking wat betreft de kosten van het uitvoeren van het plan).
Wat zou jouw/uw inzending zijn?
er is een prijsvraag met een interessante eerste (tweede en derde) prijs en die luidt:
Bedenk een plan dat als doel heeft dat in 2013 geen enkele inwoner van Nederland meer last heeft van tandartsangst.
(Er is geen beperking wat betreft de kosten van het uitvoeren van het plan).
Wat zou jouw/uw inzending zijn?
Re: tandartsangst de wereld uit!
Nou ik moet je zeggen, ik zou niet de illusie hebben dat dit een haalbare prijsvraag zou zijn. Optimisme is zeker een goede eigenschap (in 4 jaar???) maar hiervoor ben ik misschien toch te realistisch :-? , denk dat in 2023 ook nog mensen bang zullen zijn, welke plannen je ook bedenkt.
Maar in het algemeen zou ik angstige patienten (afhankelijk van de oorzaak van de angst):
- een tip/verwijzing geven naar dit angstforum om de angst te delen, tips te krijgen, een klop op de schouder, feed back en veel (terechte) complimenten. Want daar zijn hier al velen mee geholpen.
- verwijzen naar een goed bekend staande psycholoog als ze onderliggende (andere serieuze) oorzaken hebben als ze bang zijn, om de onderliggende oorzaak te behandelen, en zo toch de weg terug kunnen vinden.
- aanraden om een (angst-)tandarts te zoeken/vinden die gewoon luistert naar het probleem, goed communiceert en er ook naar handelt. Waar de patient in het behandelcontact gewoon een mens is met zijn (eigen)aardigheden en gebruiksaanwijzing, zodat er een "vertrouwensband" kan ontstaan.
Velen hebben er over nagedacht, maar ik betwijfel sterk of er iemand een "ultieme" oplossing heeft, je hebt altijd met mensen en eigen persoonlijkheid te maken.
Dit vond ik trouwens een leuk initiatief, al betwijfel ik of het echt helpt:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=9&t=12620
Maar wie weet zijn er mensen die iets anders bedenken.
Groet, Hermina
Als bijvoorbeeld een laserboor e.d.
Wellicht ook standaard rustgevende medicatie?
Gr. een echte angsthaas.