Pijn aan kies zonder wortel kanaal

Author:
leeslamp
Posted:
do, 07/09/2009 - 16:23
Pijn aan kies zonder wortel kanaal
Hallo, Ik heb een vraag en ik heb deze nog niet eerder gezien, dus open ik een nieuw topic.
Ik heb een goed gebit, nooit problemen, maar altijd last met een en de zelfde kies.

Ik heb pijn aan een kies op mijn linker onderkaak. Deze kies heeft een aantal jaren geleden een wortel kanaal behandeling gekregen. Dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt bij mijn tandarts voor komende dinsdag, maar ik ben benieuwd wat er aan de hand kan zijn.

Ik heb continue pijn (ik slik nu paracetamol daar tegen) en bij druk zoals kauwen wordt de pijn groter. Ik heb geen last van warmte of koude dranken. Het is ook geen steek pijn maar echt een continue beetje drukkende pijn.

Het gekke is dat ik dat ik hier ruim een week geleden ook al last van had en toen bij de tandarts langs ben gegaan. De dag voordat ik langs ging brak er een stukje van de kies af, wat al een keer eerder was gebeurd, en was de pijn redelijk snel weg. De tandarts heeft toen geen nieuw stukje gemaakt maar gevuld en afgevijld zodat afbreken niet meer kan gebeuren. Toen een paar dagen geen last gehad, en toen begon het langzaam weer, en werd het steeds erger.

Ik ben zo volledig mogelijk geweest maar als iets niet duidelijk is hoor ik het graag.

Iemand een idee?
Illuminus

Ik heb continue pijn (ik slik nu paracetamol daar tegen) en bij druk zoals kauwen wordt de pijn groter. Ik heb geen last van warmte of koude dranken. Het is ook geen steek pijn maar echt een continue beetje drukkende pijn.

Klinkt als een ontsteking aan de wortelpunt. Er bevinden zich bacterien in het wortelkanaal (of kanalen), meest waarschijnlijke is dat ze bij de eerste wortelkanaalbehandeling niet voldoende verwijderd is, danwel is er in de loop van de tijd lekkage langs de vulling opgetreden en zijn de bacterien via deze route in het kanaal gekomen. Dit veroorzaakt een ontsteking aan de wortelpunt, dit uit zich als een drukkend gevoel (of drukpijn) die bij kauwen heviger wordt. Deze ontsteking wordt parodontitis-apicalis genoemd.

Behandeling kan zijn een apex-resectie, een herbehandeling of een combinatie van beide. Behandeling met antibiotica heeft geen zin, daar dit de ontsteking slechts tijdelijk tot rust brengt, maar de oorzaak niet wegneemt.

met vriendelijke groet
do, 07/09/2009 - 17:46 Permalink