Geschil om gespleten kies en boete

Author:
justser
Posted:
do, 07/09/2009 - 19:57
Ik ben 2 maanden geleden bij de tandarts geweest in verband met een paar kiezen die gevuld moesten worden. Bij aankomst bleek de tandarts maar genoeg tijd, ingeroosterd te hebben voor 1 kies en moest ik voor de andere kies (een mogelijke wortelkanaalbehandeling) op een andere tijdstip terug komen. Ik had tot dat de tandarts mij vertelde dat ik een gaatje had, helemaal geen last van die kies. Toch preventief de kies laten vullen.

Nadat de kies gevuld was gaf ik aan de tandarts aan dat ik de vullingsmaak en geur wel heel erg aanwezig vond. Mij werd toen gezegd dat ik er na verloop van tijd geen last meer van zou hebben.

Waarna ik 1 week later bij het ziekenhuis moest zijn om mijn verstandkiezen te laten trekken (daar had ik nl wel last van). Die waren allebei aan mijn linkerkant (waar dus ook de kies gevuld was). Al met al heb ik dus ongeveer 4 a 5 weken de linkerkant niet gebruikt. Na die 5 weken had ik geen last meer van de pijn (wel nog steeds van de vullingsmaak) en begon ik weer rustig mijn linkerkant te gebruiken, anderhalve week later splijt de (gevulde) kies letterlijk in 2en (om de vulling heen). En wanneer ik de tandarts bel, zegt zijn assistente dat dit mogelijk is omdat er diep geboord werd en dat er nu waarschijnlijk een kroon geplaatst zal moeten worden.

Nu vraag ik mij af als dit echt kan. Ten eerste had ik van te voren nergens last van, dus vraag ik me af, waarom het nodig was om zo veel weg te boren. Ten tweede zou de tandarts dan niet moeten hebben gezegd dat de kies zo verrot was en dat het misschien slimmer zou zijn om direct een kroon te plaatsen. Ten derde na bijna 2 maanden heb ik nog steeds last van die vullingsmaak (dat kan toch niet normaal zijn).

Nu krijg ik het nare gevoel dat hij gewoon zoveel mogelijk geld probeert te vangen, voor zo min mogelijk doen.

Zeker sinds ik niet de enige ben, die dit is overkomen. Ook mijn vriendin is dit al eerder gebeurd. Die kreeg dan wel een zenuwbehandeling maar 4 maanden later brak de tand af en moest er een kroon op, waarna die binnen een jaar ook stuk ging en ze daarna een brug moest nemen. Al met al was ze 2100, euro toen kwijt.

Mijn vraag is dan ook moet ik hier zomaar mee akkoord gaan. Sinds ik het gevoel begin te krijgen dat de tandarts gewoon zoveel mogelijk geld probeert te vangen (terwijl hij waarschijnlijk zo goedkoop mogelijk materiaal gebruikt).



Mijn 2e vraag is inverband met een boette van dezelfde tandarts. Ik had een afspraak bij de tandarts voor de vulling van een kies die MOGELIJK (dat zei hij) ook een wortelkanaalbehandeling kon worden, waar ik helaas te laat voor was (ik had een later tijdstip dan hen in mijn agenda staan, wat ik ook heb gezegd) helaas werd het een ''zijn woord tegen de mijne'' verhaal en besloot ik het dan toch te gaan betalen wanneer het in de post binnenkwam.

Nu heb ik de boette binnen gekregen 120 euro (staat geen toelichting bij behalve boette). Is dit bedrag normaal (want ik had eerder iets van rond de 50 a 75 euro verwacht).
Groningen

Lastig om er zo iets over te zeggen... als er een gat in een kies zit, moet dit eerst gevuld worden, voordat er een kroon op gezet kan worden, dus dat is niet zo'n vreemde gang van zaken. Dat de vulling lang een vieze smaak geeft hangt mogelijk van het vulmateriaal af, maar dat zou snel (binnen een paar dagen) makkelijker moeten worden. Dat een kies doormidden breekt kan, en hoeft niet per definitie aan de tandarts te liggen. Soms heb je pech en breekt een kies snel, soms na jaren, soms nooit... Een kies met een grote vulling kan een goede kandidaat voor een kroon zijn, maar elke kies met een grote vulling is dat niet automatisch...

Om er verder iets over te zeggen, moet je meer weten, en liefst ook de rontgenfoto's bij de hand hebben.
De boete; 120 euro is fors, maar is geheel afhankelijk van de tijd die gereserveerd was, en waarin nu niet gewerkt kon worden. Als redelijk maximum hanteert men vaan 20 euro per 10 minuten, maar als het je eerste nota voor een niet nagekomen afspraak is, vind ik 120 euro aan de hoge kant...
vr, 07/10/2009 - 12:30 Permalink
Spiegeltje

Wat betreft de "boete": de tandarts mag natuurlijk geen willekeurige boetes opleggen, ook niet op basis van een uurtarief, maar wel 0-100% van de kosten van de voorgenomen behandeling declareren. Dus als je een afspraak hebt voor een vulling, nooit meer dan de kosten van die vulling.. Dat is overigens zelden meer dan 87 euro (drievlaksvulling+rubberdam en verdoving). En dan nog alleen als de tandarts in de verloren tijd niet kon werken. Bovendien dien je als patient op de hoogte te zijn gebracht van het feit dat de tandarts dit doet. Dat kan staan op een afspraakkaartje, duidelijk zijn aangegeven bij de balie of in een aan u overhandigde praktijkfolder o.i.d. Zo niet dan hoeft u ook niet betalen. U kunt ook een beroep doen op de redelijkheid van de tandarts (briefje) waarin u wijst op uw goede betalingsgedrag en het stipt nakomen van afspraken in het verleden. Sommige tandartsen zien in dat geval het niet verschijnen een keertje door de vingers.
vr, 07/10/2009 - 23:26 Permalink