hoi,
ik heb eeb vraag :roll:
ik heb ernstige paradontitus gehad en ben daar voor onder behandeling geweest in huizen.
ik heb 10 mm minder kaak bot :cry: .
en mijn gebit zal nooit goed worden ik heb helaas van mijn vader geerft..
zeker mijn tandvlees is altijd onstoken cronisch, gelukig een stuk minder dan toen :D maar nu ben ik zwanger en ja het is weer opgezet en bloed snel
nu mij vraag.
ik heb door mijn 1ste zwangerschap een megaspleet tussen mijn voortanden gekregen had ik altijd wel maar niet zo erg als nu..(ze zaten los en later gingen ze vast zitten maar niet op de goeie plek)
en ik haat dat echt, durf niet te lachen enz..
ik heb met de mondhygeniste vandaag over een beugel gehad maar dat kan niet ivm te weinig kaakbot..(had ik toch niet zoveel zin om jaren een beugel te moeten ze mogen er uit van mij.)
dus ze gaan ze trekken en kijken voor een etsbrug of een plaatje ik heb het liefst een brug natuurlijk.
maar ze zei dat ze daarvoor moet kijken of de rest van het bot goed is???
het wordt toch gewoon vast geplakt aan de naaste tanden?...
of snap ik het niet meer.
heel erg bedankt brenda :smt001
p.s ik ben bijna 27
ik heb eeb vraag :roll:
ik heb ernstige paradontitus gehad en ben daar voor onder behandeling geweest in huizen.
ik heb 10 mm minder kaak bot :cry: .
en mijn gebit zal nooit goed worden ik heb helaas van mijn vader geerft..
zeker mijn tandvlees is altijd onstoken cronisch, gelukig een stuk minder dan toen :D maar nu ben ik zwanger en ja het is weer opgezet en bloed snel
nu mij vraag.
ik heb door mijn 1ste zwangerschap een megaspleet tussen mijn voortanden gekregen had ik altijd wel maar niet zo erg als nu..(ze zaten los en later gingen ze vast zitten maar niet op de goeie plek)
en ik haat dat echt, durf niet te lachen enz..
ik heb met de mondhygeniste vandaag over een beugel gehad maar dat kan niet ivm te weinig kaakbot..(had ik toch niet zoveel zin om jaren een beugel te moeten ze mogen er uit van mij.)
dus ze gaan ze trekken en kijken voor een etsbrug of een plaatje ik heb het liefst een brug natuurlijk.
maar ze zei dat ze daarvoor moet kijken of de rest van het bot goed is???
het wordt toch gewoon vast geplakt aan de naaste tanden?...
of snap ik het niet meer.
heel erg bedankt brenda :smt001
p.s ik ben bijna 27
Re: etsbrug en ernstige paradontitus gehad
ik denk dat bekeken wordt of er nog genoeg bot is om de tanden ook in de toekomst voldoende houvast te bieden. Met een etsbrug zullen de eigen tanden waarschijnlijk wat extra belast worden en als ze ten opzichte van elkaar teveel kunnen bewegen zal de brug 'losbreken'. Misschien kan beweging van de ene eigen tand zelfs beweging van de andere eigen tand veroorzaken, loswrikken zeg maar.
maar ze kunnen toch een stuk bot uit je je kin of arm halen?
een plaatje lijkt me lastig .ik heb jaren een beugel gehad en daar bleef altijd eten achter zitten :smt012
nou weet ik natuurlijk niet of dit hetzelfde is natuurlijk
Gegeneraliseerd 10mm botverlies is ernstig als je je bedenkt dat de gemiddelde wortellengte ergens op 15 mm ligt....2/3 van het bot is dan verdwenen, hierdoor worden tanden en kiezen mobieler waardoor ze makkelijker verplaatsen, dit zien we bij parodontitis vooral in het bovenfront, de voortanden gaan 'uitwaaieren' waardoor er spleetjes tussen de tanden komen.
Gezien je leeftijd, de ernst van de aandoening en dat de tanden dus uitwaaieren als gevolg van botverlies (en hierdoor zeer waarschijnlijk ook mobiliteit van de buurelementen) zou ik geen etsbrug aandurven (te veel frictie waardoor het geheel loskomt), de prognose is te onzeker ten opzichte van de kosten die je moet maken. Ik denk dat je goed moet weten wat de prognose van je gebit is......is de situatie stabiel, hoe staan de elementen er voor? Zijn er elementen die op korte termijn verloren gaan? Zo ja, hoeveel en welke? Iets om eens goed met de tandarts/mondhygienist te bespreken en dan te bezien wat mogelijk is.
Zoals ik het lees denk ik dat je eerder bij een plaatje en afbouwen van de dentitie in de buurt komt dan een (ets)brug....maar daar kunnen alleen je mondhygienist en tandarts een zinvol oordeel over geven.
Botregeneratie is overigens kansloos in jouw geval.....gaat niet werken helaas....
Met vriendelijke groet
ik heb nu ook een andere tandarts,
ik heb ook anorexia gehad misch komt het daadoor ik weet het niet maar baal er wel van ..
en ik heb inderdaad botafbraak .
maar nu is het stabiel alleen nu ik zwanger ben speelt het tandvlees weer op..
ik ga om de 4mnd naar de mondhygenist dat heb ik met haar afgesproken zodat ik goed onder controle blijft en dan kan ze het ook goed reinigen eventueel..
ik ben heel benieuw als ik naar de tandarts moet...ik heb er alles voor over om die voortanden normaal te krijgen dan maar een plaatje... :smt010