Ik vertrouw het niet...

Author:
natalie9068
Posted:
wo, 07/15/2009 - 15:40
Hallo, ik zal me even voorstellen: ik ben Natalie, 27 jr oud.
Op 28 juni heb ik s'nachts een kiespijn gekregen, toevallig had ik de volgende dag een afspraak bij de tandarts
om 2 gaatjes te vullen, heb ik dus 2 ibuprofen geslikt om van die pijn af te zijn.
Ik ben dus gegaan en heb verteld hoe blij ik ben dat ze die gaatjes gaat vullen,
omdat ik de hele nacht niet kon slapen van de kiespijn. Ze vroeg welke tand het was, ik wees hem aan,
ze zegt daar zit het gaatje niet in :-? Gelijk foto's gemaakt, was niks te zien, geen ontsteking dus.
Sindsdien is de kiespijn maar erger geworden, het straalde uit naar me oor en gezicht,
kon niks meer doen en ben toen maar naar de huisarts gegaan.
Die heeft mij een antibiotica kuur gegeven maar de volgende dag werd de pijn steeds erger. Me kies ging ook "kloppen"
Ik dacht, volhouden, elke dag 6 ibuprofen ingeslikt en na een paar dagen was het zo goed als over.
Die antibiotica kuur ( Amoxicilline ) is afgelopen zaterdag beeindigt. Op zaterdag gingen we ook naar Blijdorp,
je kan daar in zo'n tunnel onder de water gaan lopen en allemaal vissen bewonderen.
Nou toen ik daar in ging, heel raar, maar die kiespijn begon weer :smt013
Dus snel naar buiten gegaan en weer een pijnstiller geslikt :cry:
Om het verhaal af te ronden, heb ik nog wel last van me kies, niet zo'n pijn als toen maar eten aan die kant gaat nog steeds niet. Ik vermoed dat het die ene is die 2 maanden geleden gevuld is
(tandarts zei dat het een vrij diepe vulling was), maar het kan ook die ernaast zijn,
last van mijn tandvlees boven en beneden, niet precies bij mijn tanden maar meer onderaan bij de kaaklijn.
Ik voel ook een pijnlijk plekje onder mijn jukbeen.
Het voelt gewoon alsof een kaakchirurg ermee bezig is geweest, alsof daar echt iets gaande was.
Ik heb ook een droge tong gekregen, lijkt een beetje beslagen met een paar builtjes achterin bij me keel.
Nou is me tandarts op vakantie, ze komt pas 5 augustus terug, ik ga 8 augustus zelf weg.
Ik kan alleen in spoedgevallen bij de vervanger terecht,
maar het zit me toch dwars en ben echt bang dat die verschrikkelijke pijn weer terugkomt :smt010
En als het toch een ontsteking is geweest kon de tandarts het dan niet zien dezelfde dag?
En is het normaal dat er daarna een soort van mondontsteking ontstaat.
De huisarts vertelde me ook dat ik misschien een nare infectie bij de tandarts heb opgelopen, waarschijnlijk door de prik.
Groningen

Als een kies diep gevuld is, kan het zijn dat de zenuw een keer op tilt slaat... dat kan na een dag, maar ook na jaren pas.
Op het moment dat de zenuw begint met afsterven, doet dit erg zeer, en kan de pijn uitstralen (zoals je beschrijft). Op een rontgen-foto is dit nog niet altijd te zien, maar aan de hand van je klachten en wat andere testjes (warmte/koude-test bijv) kan je wel een beeld krijgen van de gezondheid van je kies.

Dat de klachten nu over zijn komt waarschijnlijk omdat de ontsteking wat tot rust is gekomen (de zenuw is mogelijk dood). Dit kan tzt opnieuw opspelen. Wat je kunt overwegen is even bij de waarnemer langsgaan voor een controle-foto, om uit te sluiten dat je met een ontstoken zenuw op vakantie gaat... Het is geen spoed, maar als een tandarts wat ruimte in de agenda heeft, is een foto maken een kleine moeite ;)

Succes ermee!
wo, 07/15/2009 - 18:01 Permalink
natalie9068

Ik ben maandag naar de waarnemer geweest. Op de foto was niks te zien en na veel warmte testjes en kloppen op mijn kiezen heeft hij toch een zenuwbehandeling uitgevoerd. Maar nu lijkt die kies ernaast te kloppen en bonken van binnen :-? Het doet geen pijn, het klopt alleen de hele dag door. Ik weet nu dus niet zeker of hij de juiste kies behandeld heeft en baal hier ontzettend van :roll:
wo, 07/22/2009 - 20:08 Permalink
Groningen

Als er op de foto geen duidelijkheid is welke kies de pijn geeft, en ook met testjes niet te achterhalen is waar de oorzaak zit, is op de gok een wkb beginnen niet erg handig; je behandelt dan zonder een duidelijke diagnose. Het kan zijn dat de kies waar de waarnemer de wkb is begonnen nog wat nazeurt, als het echt de kies ernaas is, is er mogelijk verkeerd gekozen, en zal ook de andere kies een wkb moeten ondergaan....
do, 07/23/2009 - 11:30 Permalink
natalie9068

Dat zal ik dus niet zo erg vinden, wkb. Als dat kloppen maar ophoudt :smt013 Ik heb besloten te wachten tot maandag, is het nog niet weg, dan ga ik bellen. Of het moet echt pijnlijk worden. Het is echt vervelend, word er gek van.
En na zoveel weken ook behoorlijk depressief. Zelfs je werk en reatie gaat eraan lijden.
Ik heb nooit problemen met mijn tanden gehad, flos elke dag en poets 2x per dag. Maar er lijkt zoveel druk op die tand te staan, het lijkt wel alsof het eruit gaat knallen, dan ben ik er misschien eindelijk vanaf :smt003
do, 07/23/2009 - 20:25 Permalink