Hallo,
Ik ben erg ontevreden met mijn kezen in de onderkaak. Tussen mij 12e en 20e heb ik best wel veer frisdrank gedronken waardoor ik last heb van erosie. Daarbij komt nog dat ik in het verleden ook flink aan het knarsen ben geweest. Vroeger heb ik een hele slechte tandarts gehad wat mijn gebit ook niet ten goede is gekomen.
Een paar jaar terug ben ik dus ook overgestapt naar een andere tandarts. Die constateerde dat ik een knarsgebit heb en ook wel wat last heb van erosie. Volgens deze tandarts kon hij niet veel meer herstellen omdat er geen ruimte is om te vullen. Dus toen een andere tandarts gevraagd om een second opinion. Hij begon over dure kronen en porseleinen inlays en onlays.
Momenteel zit ik weer bij een andere tandarts. Hij wilde kronen plaatsen op de een na achterste kiezen aan beide kanten. Dit is helaas niet doorgegaan omdat De Friesland dit niet goedkeurde. Dus heeft hij de kiezen maar voor een gedeelte opgevuld met composiet. Kronen vond het achteraf toch niet zo'n goed idee. Over een paar weken wil hij nog wat gaan vullen.
Ik weet nu niet zo goed wat ik er mee aan moet. De kiezen die hij wilde gaan kronen zijn momenteel erg gevoelig. Het liefste zou ik hier kronen op willen of zou je dit nog wel kunnen opvullen zodat ze er weer uit zien als nette kiezen? Of is het maar beter om alles er maar uit te halen?
Ik heb de neiging om weer een andere tandarts om advies te vragen. Ik ben woonachtig in Friesland. Wie weet een hele goede tandarts in de buurt van Leeuwarden en Sneek? Wat zou ik nu het beste moeten doen?
Foto van mijn ondergebit:
http://img.photobucket.com/albums/v630/Oeht/IMG_4755.jpg
Groeten,
Oeht
Ik ben erg ontevreden met mijn kezen in de onderkaak. Tussen mij 12e en 20e heb ik best wel veer frisdrank gedronken waardoor ik last heb van erosie. Daarbij komt nog dat ik in het verleden ook flink aan het knarsen ben geweest. Vroeger heb ik een hele slechte tandarts gehad wat mijn gebit ook niet ten goede is gekomen.
Een paar jaar terug ben ik dus ook overgestapt naar een andere tandarts. Die constateerde dat ik een knarsgebit heb en ook wel wat last heb van erosie. Volgens deze tandarts kon hij niet veel meer herstellen omdat er geen ruimte is om te vullen. Dus toen een andere tandarts gevraagd om een second opinion. Hij begon over dure kronen en porseleinen inlays en onlays.
Momenteel zit ik weer bij een andere tandarts. Hij wilde kronen plaatsen op de een na achterste kiezen aan beide kanten. Dit is helaas niet doorgegaan omdat De Friesland dit niet goedkeurde. Dus heeft hij de kiezen maar voor een gedeelte opgevuld met composiet. Kronen vond het achteraf toch niet zo'n goed idee. Over een paar weken wil hij nog wat gaan vullen.
Ik weet nu niet zo goed wat ik er mee aan moet. De kiezen die hij wilde gaan kronen zijn momenteel erg gevoelig. Het liefste zou ik hier kronen op willen of zou je dit nog wel kunnen opvullen zodat ze er weer uit zien als nette kiezen? Of is het maar beter om alles er maar uit te halen?
Ik heb de neiging om weer een andere tandarts om advies te vragen. Ik ben woonachtig in Friesland. Wie weet een hele goede tandarts in de buurt van Leeuwarden en Sneek? Wat zou ik nu het beste moeten doen?
Foto van mijn ondergebit:
http://img.photobucket.com/albums/v630/Oeht/IMG_4755.jpg
Groeten,
Oeht
Re: Lelijke kiezen
Het knarsprobleem moet wel eerst worden behandeld anders ben ik bang dat uw composietkronen het niet lang uithouden en verdere schade aan het gebit ontstaat.
Soms voel ik wel eens losse stukjes tand in mijn mond. Dit zijn vaak minuscuul kleine stukjes die niet met het blote oog te zien zijn. Wat zou dit kunnen zijn? Zou dit dan door het knarsen komen?
Het is niet zo dat ik 's ochtends wakker wordt met een zere kaak van het knarsen. Daar heb ik ook nooit last van gehad.
Ik zou het liefste willen dat mijn kiezen er weer mooi uit komen te zien en niet vlak zoals sommige nu wel zijn. Maar ik heb het gevoel dat mijn huidige tandarts soms wel eens wat gehaast is. Snel gaatjes vullen en daarna snel verder met een andere patiënt. Hij wil er nu geen tijd insteken om mijn kiezen weer een normale vorm te geven. Hij acht dit nu nog niet nodig. Graag zou ik zien dat deze kiezen eens flink aangepakt worden zodat ze er weer mooi uitzien. En als dat nodig is een knarsplaat laten maken. Dat mag ook wel wat kosten, maar dan moet mijn tandarts daar wel even tijd in steken en mijn huidige tandarts is dat niet van plan. :(
Zou ik dan maar eens een ander tandarts om advies moeten vragen?
Als u uw wensen en verwachtingen heeft aangegeven en de tandarts gaat toch gewoon zijn eigen gang is de relatie niet goed. Maar dan moet u ook duidelijk zijn geweest richting tandarts. Uit uw bericht begrijp ik dat u dat ook wel bent geweest.
Ik vind dat u terecht mag verlangen dat de kiezen weer mooi worden gemaakt maar tandartsen hebben ook hun eigen ideeën daarover. Sommige tandartsen hechten niet zo aan de esthetische kant van het vak. Nog wel in het front (voortanden) maar achterin de mond weer minder. Komen ze met suggesties voor amalgaamvullingen of gouden kronen terwijl patiënten gewoon een witte vulling willen of witte keramische kronen. Voor de tandarts weegt dan het zwaarste wat de beste optie is of waar hij goede ervaringen mee heeft. De tandarts kan bijvoorbeeld slechte ervaringen hebben met het aanbrengen van knobbels van composietmaterialen (niet sterk genoeg, alhoewel de materialen steeds beter zijn geworden). Ik heb wel het gevoel dat de tendens is dat tandartsen steeds meer inspelen op de wensen van patiënten.
Steeds maar weer switchen van tandarts is ook niet een goede oplossing maar als u echt niet verder komt (misschien alles nog een keer op tafel leggen?) uiteindelijk toch wel het beste. Het is dan wel weer afwachten hoe het met de volgende gaat :D
Over 1,5 week heb ik weer een nieuwe afspraak staan bij mijn huidige tandarts om wat vullingen te laten repareren. Ik zal dan nogmaals eens vragen of hij mijn kiezen in de onderkaak weer mooi kan maken met composiet en/of kronen. Mocht hij dan weer zeggen dat dit niet nodig is, dan ga ik een andere tandarts raadplegen. Weet u een goede tandarts binnen Friesland? Het maakt het allemaal nog wat lastiger omdat mijn huidige tandarts ook nog een goede kennis van mij is.
Knarsen is iets waar ook de tandarts een belangrijke rol kan spelen. Hij kan een splint/opbeetplaat voor je maken zodat je je kiezen minder beschadigd (gebruik de zoekfunctie). Bespreek dit eens met je tandarts.
Dit is alleen geen definitieve oplossing want het doet niks aan de eigenlijke oorzaak van het knarsen. Hiervoor is echter geen standaardbehandeling.
Naar de foto`s kijkend: geen kronen, maar beetverhogen met composiet. Extra voordeel van behandeling eerst door fysio, dan later beetverhoging voor kanrsen is dat wanneer d etandarts en fysio goed communiceren de aanvraag naar de verzekering voor de regeling bijzondere tandheelkunde ineens wel goedgekeurd zal gaan worden, zeer waarschijnlijk. Daarnaast altijd een splint maken voor `s nachts voor bescherming van de gedane arbeid.
Een aantal dagen geleden ben ik weer bij de tandarts geweest. Ik heb het met hem nog over de beetverhoging gehad, maar daar ging hij verder niet op in en ging zijn eigen gang maar weer. Hij heeft wat gaatjes gevult, maar de vullingen zien er niet uit en mijn kiezen zijn nog steeds erg gevoelig. Hij heeft zelfs een kies in de bovenkaak wat afgeslepen om een kies in de onderkaak wat meer ruimte te geven. Daarom heb ik besloten om een andere tandarts om advies te vragen. Ik ben in contact gekomen met het CBT ( centrum bijzondere tandheelkunde ) in het medisch centrum te Leeuwarden. Ik heb dan wel een verwijzing nodig van mijn tandarts. Ik ben ben bang dat hij hier moeilijk over gaat doen. :( Het maakt het allemaal nog wat lastiger omdat deze tandarts de vader is van een goede vriend van mij. Ik zie hem dus ook wel eens buiten tandartsbezoeken.