Tandsteen verwijderen

Author:
Maysun
Posted:
za, 07/18/2009 - 15:06
Ik heb tandsteen op een zeer gevoelige plek (gevoelige tandhals), met daaromheen nog ontstoken tandvlees ook.
Kan dit op een minder pijnlijke manier weggehaald worden dan de bekende krabhaak? Die doet namelijk ontzettend zeer.
Spiegeltje

Tandsteenverwijderen onder het tandvlees kan best gevoelig zijn, zeker als het tandvlees is ontstoken en/of tandhalzen blootliggen. Dat ligt niet zo zeer aan het soort instrument dat wordt gebruikt. Je kunt wel verdoving vragen, dan voel je niks.
za, 07/18/2009 - 20:41 Permalink
Joy-joy

Ah, had mijn tandarts die ik als kind had ook maar geweten dat je je patiënten ook een verdoving voor tandsteen verwijderen kunt geven. Dat had mij toen wel wat trauma's gescheeld.

Valt de methode waarbij met een soort harde waterstraal langs de randen van je tandvlees wordt gespoten, ook onder tandsteenverwijdering of is dat iets anders?
ma, 07/20/2009 - 22:26 Permalink
Spiegeltje

Misschien bedoel je ultrasoon reinigen? Daarbij wordt water gebruikt. Dat is ook een methode. Beide methoden zijn goed en worden naast elkaar gebruikt. Ook deze methode kan gevoelig zijn. Ook door het koel(e) water als je gevoelige tandhalzen hebt!
ma, 07/20/2009 - 23:42 Permalink
Maysun

Dat ultrasoon is niet hetzelfde als de waterpik, toch?

+ Dat is wel iets wat ik merkwaardig vind, dat dat met koud water gebeurt. Net als dat blaasding, doet bij mij altijd pokkezeer omdat die lucht zo koud is.
Zal toch niet zo moeilijk zijn om dat op een soort lauwe stand te zetten of uit te vinden.
di, 07/21/2009 - 08:28 Permalink
Lieneke

Het water is niet het spul wat de tanden reinigt. Het is geen hogedrukspuit oid. Het is puur om de boel af te koelen; anders wordt de tandzenuw beschadigt. Ikzelf gebruik de ultrasoon niet als de tanden zo gevoelig zijn; dan doe ik zo veel mogelijk met de handinstrumenten.
Een andere reden van het koude water is dat hier minder snel bacterien in groeien (ken je de legionella-toestand nog?)zodat het water niet voor infecties kan zorgen.
De wind is ansich niet extra koud gemaakt. Wind voelt gewoon koud. Voordeel hiervan is, dat je dan de klachten kunt opsporen die bij koud zich voordoen: vaak kan de patient het niet goed aanwijzen.
di, 07/21/2009 - 11:30 Permalink