Pericoronitis en verstandskies laten trekken

Author:
Saradejong
Posted:
vr, 07/24/2009 - 11:56
Hoi,

Ik loop nu al geruime tijd met ontstoken tandvlees rond mijn verstandskies rechtsonder (inclusief pijn bij slikken, opgezette lymfeklieren en moeite met eten). Natuurlijk gelijk gegoogled hiernaar en vervolgens had ik mezelf gediagnosticeerd met pericoronitis en alvast wat waterstofperoxide en gaasjes gehaald bij de apotheek. Na twee dagen braaf op die gaasjes kauwen en na het poetsen mijn mond spoelen met spoelwater trad er echter nog geen verbetering op..
Vandaag dus toch maar een afspraak gemaakt bij de tandarts en die vertelde mij dat de verstandskies er zo spoedig mogelijk uit moet, en nu heb ik voor a.s. maandag een afspraak staan bij de kaakchirurg. Echter is de ontsteking allesbehalve minder geworden, ondanks de waterstofperoxide.. Ben ik nu te ongeduldig of had ik al verbetering moeten zien? En bemoeilijkt zo'n ontsteking het hele verstandskiezen-laten-trekken proces? (daar maak ik me eigenlijk vooral zorgen om, en ik zou ook wel graag weer eens wat anders willen eten dan soep :-? )

Nou ja, in ieder geval alvast bedankt voor antwoorden (en voor andere mensen die de moeite hebben genomen mijn verhaal te lezen).

Liefs Sara
Groningen

Als er echt een lapje over je verstandskies ligt, kan je hier met een gaasje en spoelen onvoldoende onderkomen, en helpt dit dus ook niet afdoende om de ontsteking te genezen. Dat is ook de reden dat de verstandskies beter getrokken kan worden.

Vaak geeft ontstoken tandvlees rondom een kies die getrokken moet worden weinig complicatie, behoudens wat meer bloeding (door de betere doorbloeding) en soms een lastigere verdoving (ontstoken weefsel is zuurder, waardoor de verdoving soms wat moeizamer gaat).
vr, 07/24/2009 - 16:30 Permalink
Saradejong

Thanks Groningen! Het is (gelukkig) helemaal goed gegaan met de verdovingen en na tien minuten waren twee verstandskiezen getrokken en stond ik weer buiten.

Nog een klein vraagje: ik heb van de kaakchirurg geen spuit meegekregen om de wond mee schoon te houden, is dit noodzakelijk om te doen? Ben een beetje bang geworden voor infecties!
di, 07/28/2009 - 11:40 Permalink
1Hanneke

Ik heb ook geen spuitje, wel een recept voor PerioAid om te spoelen, 3x daags. Maar je kan ook met zout water spoelen. Heb je niet iets van een foldertje meegekregen hoe je het moet verzorgen? Volgens mij geven ze zo'n spuitje alleen in bepaalde gevallen, ik denk dat je ermee sneller het stolsel eruit kan spoelen en dat is niet de bedoeling. Bij mij is het de vorige keer erg goed gegaan met spoelen, heb in eerste instantie met de andere kant gegeten en voorzichtig gespoeld om niet het stolsel los te maken en heb geen last gehad van infectie. Ik hoop dat het deze keer net zo mooi gaat :)
di, 07/28/2009 - 20:54 Permalink
Saradejong

Hai Hanneke! Dank je voor je reactie.. in de folder die ik heb meegekregen staat niet echt iets bijzonders (alleen dat je het schoon moet maken met de spuit als je die van de kaakchirurg hebt meegekregen.. Nou heb ik wel een spuit gekregen maar daar zitten mijn twee verstandskiezen in (onder het bloed) dus die gebruik ik er maar niet voor. :wink:

Ik kan misschien nog met zout water spoelen, dank je voor de tip :)
wo, 07/29/2009 - 13:57 Permalink
1Hanneke

Haha dat heb ik ook meegehad ja, heb ze maar ff beetje schoongepoetst :) Zo'n spuitje kom je ook nooit mee bij je gat achterin hihi, heb je een met kromme punt voor nodig. In mijn folder staat theelepel zout oplossen in kopje lauw water en 4x daags spoelen, of met het voorgeschreven spoelmiddel. Denk gewoon maar in de gaten houden en als het pijnlijker/dikker/roder wordt ff bellen. Komt vast goed 8)
wo, 07/29/2009 - 16:06 Permalink