Vandaag is een stuk van mijn kies afgebroken. Ik had het eerst niet door want de desbetreffende kies voelde eerst nog normaal aan. Pas toen er wat brood vastzat en ik het niet los kreeg merkte ik dat er een stuk van mijn kies af was. Tot nu toe nog geen pijn gehad, maar ik maak me toch zorgen.. Waarom? Omdat ik met een tandenstoker zowat tot aan onder de vulling kan komen.. Althans zo lijkt het. (Het is de kies helemaal achterin, onderaan.)
Heb eerst mijn eigen tandarts gebeld, maar deze is afwezig tot 10 augustus. Daarna de dienstdoende tandarts gebeld, maar deze wil alleen noodgevallen ontvangen of als ik erge pijn heb.
"Probleem" is dat ik nu (nog) geen pijn heb, maar toch wel graag wil dat de kies zsm behandeld word. Vooral omdat ik denk dat er dus een gat erin zit en de kies schoon moet houden (dat laatste valt ook niet mee vind ik). Warm/koud heeft trouwens geen invloed op de kies waar een stuk vanaf mist.
Wat is nu wijsheid? Wachten op de eigen tandarts? Toch naar een andere tandarts om de kies te laten behandelen? Zoja, waar kan ik dan terecht? Ziekenhuis?
Tips & adviezen zijn van harte welkom. :)
Heb eerst mijn eigen tandarts gebeld, maar deze is afwezig tot 10 augustus. Daarna de dienstdoende tandarts gebeld, maar deze wil alleen noodgevallen ontvangen of als ik erge pijn heb.
"Probleem" is dat ik nu (nog) geen pijn heb, maar toch wel graag wil dat de kies zsm behandeld word. Vooral omdat ik denk dat er dus een gat erin zit en de kies schoon moet houden (dat laatste valt ook niet mee vind ik). Warm/koud heeft trouwens geen invloed op de kies waar een stuk vanaf mist.
Wat is nu wijsheid? Wachten op de eigen tandarts? Toch naar een andere tandarts om de kies te laten behandelen? Zoja, waar kan ik dan terecht? Ziekenhuis?
Tips & adviezen zijn van harte welkom. :)
Re: Stuk van kies af, tandarts op vakantie. Wat is wijsheid?
Andere tandartsen zelf raadplegen heeft niet veel zin: ze zullen je verwijzen naar de vervanger van je eigen tandarts. Misschien kun je die nog eens bellen en de zaak nog eens voorleggen. Heel vervelend allemaal. Ik vind wel dat die waarnemer je in ieder geval even zou moeten zien maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ja, dat zei ik ook tegen de assistente. Maar haar reactie was: "Ja, maar daar zijn we nou nét niet voor. Alleen voor acute noodgevallen."
Hoe dan ook, ik heb nog geen last van me kies. En hopelijk gaat dat ook zo blijven totdat ik mijn eigen tandarts kan bereiken.
Hoe kan ik het beste mijn kies schoonhouden? Is spoelen met listerine (of iets anders) aan te raden?
Is dit normaal na het afbreken van een stuk kies? (Het is trouwens wel een vrij diepe stuk wat afgebroken is.)
Zie ook in mijn eerste post:
Hoe kan ik het beste mijn kies schoonhouden? Is spoelen met listerine (of iets anders) aan te raden?
Het is vooral een zeurende pijn en bij koud lucht doet het iets meer pijn. Denk dat ik nu eindelijk een excuus heb om langs de dienstdoende tandarts te gaan. :wink:
Maarrr, daar zie ik best tegenop want de dienstdoende kent mij immers niet. Straks gaat ie rare fratsen uithalen met mijn gebit. Daarom ga ik liever naar mijn eigen tandarts, maar dat duurt nog 13 dagen.
(Waarom worden we niet gewoon geboren met een titanium gebit. :smt017 )
Nou, zo gezegd zo gedaan.. Vandaag dan toch maar naar de dienstdoende tandarts geweest. Bleek dat de vulling los lag (deze pakte de assistente er zo met een pincent eruit) en hieronder was een gaatje ontstaan.
De tandarts heeft nu de zenuw verwijderd en mijn eigen tandarts zou de WKB maar moeten afmaken. Ok is niet anders..
Ben minder te spreken over de afronding: Ik kan nu niet meer tussen deze behandelde hoektand/kies en de kies erachter komen met een flosdraadje. Het is helemaal dichtgemetseld. Het is ook nog wat zacht.. Hopelijk wordt het nog wat harder..
Hoe dan ook, mijn andere kies is nog steeds onbehandeld (zou er waarschijnlijk uit moeten volgens deze tandarts).
Mijn vragen blijven staan:
En is die nare smaak normaal?[/*]
Is dit normaal na het afbreken van een stuk kies? (Het is trouwens wel een vrij diepe stuk wat afgebroken is.)"[/*]