Kiezen in snel verval, help!

Author:
Ajay
Posted:
ma, 07/27/2009 - 12:17
Hallo,

Ik ben een man van 42 jaar en sinds anderhalf jaar is het bij mij een grote ellende in de mond. Mijn gebit van van kinds af aan al niet zo heel sterk en ik heb in elke kies wel een vulling. Vroeger waren dit over het algemeen amalgaam vullingen, en sinds een paar jaar wordt er zo af en toe een vervangen door een witte. Twee jaar geleden wisselde ik door een verhuizing van tandarts.

Anderhalf jaar geleden viel er een vulling uit in mijn eerste kies. Toen is de ellende begonnen. De kies werd wit gevuld, maar als snel kreeg ik problemen met de kies erachter. Ook hier viel de vulling uit en werd deze wit gevuld. Als spoedig daarna kreeg ik een ontsteking in deze kies: het bleek een wortelontsteking te zijn. Een wortelkanaal behandeling was nodig. Een maand of twee nadien brak de hel los aan de andere kant van mijn onderkaak. Mijn kaak zwol op en ik bleek een wortelpunt ontsteking te hebben. Weer een wortelkanaal behandeling!
Inmiddels was aan de andere kant weer een pijn opgekomen. De achterste kies bleek gebroken en moest worden getrokken. Na het trekken bleek heel de wortel al dood te zijn, je kunt je de lucht die eraf kwam misschien voorstellen! Walgelijk...

Nadat de ontsteking met antibiotica was onderdrukt (doe ik lievere niet, alleen bij uiterste noodzaak) keerde de rust weer terug in mijn mond. Tot na 1,5 maand. De volgende kies was aan de beurt en ik moest weer een wortelkanaal behandeling ondergaan. Je kunt je voorstellen dat ik er zo langzamerhand moedeloos en wanhopig van werd. Wat was er met mij aan de hand?

Alsof het nog niet erg genoeg was, zijn er in de laatste 2 maanden 2 kiezen afgebroken (die van de wortelkanaal behandelingen) en is er in mijn andere eerste kies de vulling uitgevallen. Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken!

Ik weiger nog langer naar mijn tandarts te gaan: op een of andere manier denk ik dat de ellende door deze praktijk komt. Aan de ene kant vermoed ik dat ook een traumatische ervaring in 2007 de oorzaak kan zijn van de onbalans in mijn systeem en zich uit via mijn mond, (hoewel ik voor de rest in prima gezondheid ben). Aan de andere kant: misschien gebruikt mijn nieuwe tandarts wel materialen waarvoor ik allergisch ben?

Ik zou zo graag naar een bio tandarts gaan, die mij volgens de wetten van de natuur weer een goed en gezond gebit kan geven. Ik studeer Ayurveda en weet dat je veel kunt bereiken door een goede balans in jezelf, een juist voedingspatroon en harmonie met je omgeving. Dus geen amalgamen meer, geen andere gifstoffen, een goede clean-up en ontgifting. Ik weet dat er een forum is over amalgaam vrije tandartsen, maar het lijkt me een beetje achterhaalde informatie. Ik woon in de buurt van Bergen op Zoom, maar ben bereid om in Belgie behandeld te worden. Wie o wie heeft er tips of wil zijn of haar vergelijkbare ervaringen delen?

Groet, Anthony
Groningen

Moeilijk om te zeggen of het aan de praktijk ligt, maar om dit nu al te concluderen is wel erg kort door de bocht...

Het verloop wat je beschrijft is vervelend, maar goed mogelijk. Als er vullingen verloren gaan, moeten deze opnieuw gevuld worden, waardoor een zenuw op tilt kan slaan, en er dus een wkb nodig is. Verder is het algemeen bekend dat een kies die een wkb heeft ondergaan, gevoeliger is voor breuk. Als de kies op een ongelukkige manier breekt, is er helaas geen andere optie dan de kies te trekken. Dit hoeft absoluut niets te maken te hebben met de kundigheid, of de gebruikte materialen van de behandelend tandarts.

In welke mate een disbalans invloed heeft op de mondgezondheid wil ik verder in het midden laten, maar als de eerder genoemde argumenten voor u de basis zijn om niet meer naar de tandarts te gaan, denk ik dat u een onverstandige keuze maakt.
ma, 07/27/2009 - 12:42 Permalink
Ajay

Moeilijk om te zeggen of het aan de praktijk ligt, maar om dit nu al te concluderen is wel erg kort door de bocht...

Het verloop wat je beschrijft is vervelend, maar goed mogelijk. Als er vullingen verloren gaan, moeten deze opnieuw gevuld worden, waardoor een zenuw op tilt kan slaan, en er dus een wkb nodig is. Verder is het algemeen bekend dat een kies die een wkb heeft ondergaan, gevoeliger is voor breuk. Als de kies op een ongelukkige manier breekt, is er helaas geen andere optie dan de kies te trekken. Dit hoeft absoluut niets te maken te hebben met de kundigheid, of de gebruikte materialen van de behandelend tandarts.

In welke mate een disbalans invloed heeft op de mondgezondheid wil ik verder in het midden laten, maar als de eerder genoemde argumenten voor u de basis zijn om niet meer naar de tandarts te gaan, denk ik dat u een onverstandige keuze maakt.

@ Tandarts
Hartelijk dank voor uw snelle bericht. Ik begrijp uw standpunt, maar ik hoop dat u het met mij eens bent dat zoveel ellende in zo'n korte periode voldoende reden mag zijn voor mijn bezorgdheid. Ondanks dat elke kies al eens is gevuld, praten we hier over een periode van een kleine 30 jaar, waarin 'normaal' halfjaarlijks onderhoud werd verricht. Feit is nu dat ik sinds anderhalf jaar en in behandeling bij deze nieuwe tandheelkundige kliniek bijna geen normale kies in mijn onderkaak meer over heb. Dat is geen verwijt naar de kliniek, maar een constatering die mij veel kopzorg en tand(vlees) pijn heeft opgeleverd. Natuurlijk wil ik nog wel naar een tandarts, maar alleen niet naar mijn huidige kliniek. Ik zoek een tandarts die naar mij wil luisteren en die naar meer kijkt dan alleen maar in mijn mond. Zoals bij zovele geneeskundige diensten wil het nog wel eens ontbreken aan een holistische visie op gezondheid.

Ik zoek nu naar een oplossing. Ik heb mijn bezorgdheid natuurlijk al tijdens het tweede bezoek aan de kliniek aangegeven, echter men doet er vrij nonchalant over: ach ja, vervelend voor u, maar dit kan gebeuren, of: soms komen deze dingen snel achter elkaar. Laten we er nog eentje trekken of wkb'en. Vergat ik nog te melden dat er een fistel zit vanonder mijn (nu nog) achterste kies, die zo nu en dan actief is. De kies erachter was al getrokken.

Ondanks de vele verschillende meningen omtrent amalgaam en fluoride vraag ik mij toch wel eens af wat nu echt waar is en of een mogelijke vergiftiging, die het nu toch lijkt te gaan winnen van mijn goede gezondheid, niet de oorzaak zou kunnen zijn van de ellende in mijn mond.

Inmiddels is een afspraak gepland voor eind augustus met de bio energetische tandarts Mintiens in Deurne. Laten we eens kijken hoe zijn licht op de zaak schijnt. Ondertussen hoop ik nog op vele reacties van mensen met vergelijkbare gevallen, of tandartsen die hun visie geven. Alvast bedankt!

Anthony
ma, 07/27/2009 - 13:10 Permalink