protese en overgewicht.

Author:
LindaM
Posted:
ma, 07/27/2009 - 11:16
hallo iedereen,

vandaag weer een controle gehad, 8 gaatjes erbij. :-? Nu is er na een moeilijk gesprek, het woord prothese gevallen. Al wil mijn tandarts daar eigenlijk niet aan. Maar hij draagt water naar de zee op deze manier, ben er klaar mee en hij liet te kennen (niet met zoveel woorden) dat ie mij ook wel zat werd. (ben namelijk niet de model patient die elke tandarts zich wenst).

Hij gaf ter argumentering dat mensen met overgewicht, soms problemen krijgen met tandprotheses. Hij noemde daarbij kokhalzen, en moeilijk passen van het gebit wegens 'volle' wangen. Nu heb ik een beetje lopen zoeken en kan hier niets over vinden. En zou dus graag een oprechte mening zien van tandartsen hier, en of mijn tandarts niet dat zegt om me er van te weerhouden. Daarbij zijn er hier mensen met overgewicht en een prothese? Wat zijn jullie ervaringen?

Er staat nu een afspraak om die 8 gaatjes te vullen, maar ben bang dat over een half jaar er weer van voren af begonnen kan worden. En dat is voor mij en voor mijn tandarts niet fijn lijkt me.

Alvast bedankt voor jullie moeite en aandacht.

angsthaasje.
vV

ik ben in de eerste plaats erg benieuwd waar die gaatjes dan vandaan komen. Is er al een voedingsanamnese afgenomen? misschien zelf bewust van eet/drinkgewoontes die een rol kunnen spelen? Pas als de oorzaak duidelijk is kan je verder kijken namelijk.
ma, 07/27/2009 - 12:48 Permalink
LindaM

Die gaatjes zijn mijn schuld. Zeer slecht poetsgedrag te wijnig tot nooit dus, en een onmogelijke patient zijn. :oops: Preventieassistent er al bij gehad, maar zie niet in wat die voor mij kan doen behalve dan dat ze elke morgen en avond bij me thuis langs komt om mij te vertellen dat ik NU! me tanden moet poetsen. :lol: Ze ziet me aankomen zeg!

Verbetering is er niet, en komt er ook niet. Dat is voor de tandarts en mij wel duidelijk.
Maar het ging me dus gewoon om dat argument van hem, want dat klonk me gewoon zeer vreemd in de oren. Nu ik het antwoord weet denk ik, dat ik maar eens een belletje ga maken voor een afspraak voor een gesprek hier over.
ma, 07/27/2009 - 13:18 Permalink
vV

aangaande kaakvorm en eventueel andere problemen kan men aardig een succes of probleem voorspellen . Een tweede is gewoon ""tussen de oren"". Velen hebben protheseproblemen omdat men niet kan of wil accepteren dat er minder mee kan dan met de eigen bijtertjes. Het blijft een hulpmiddel tenslotte. Een enkele uitzondering daargelaten zal iemand met een beenprothese geen marathon meer lopen. Lopen kan, maar daar is ook alles mee gezegd zeg maar.

Bezint eer gij begint is mijn devies bij een rpothese, gezien de te verwachten problemen op allerlei vlakken. Maar ja anderszijds als de motivatie niet op te brengen is voor gewoon simpel onderhoud en een goede voeding ...ergens houdt het op natuurlijk.
ma, 07/27/2009 - 13:29 Permalink
LindaM

Nou ik roep zelf al enkele jaren geef die prothese maar, dus ben van mening dat ik daar wel goed over na gedacht heb. Maar u weet zelf ook wel dat een tandarts dat niet zomaar doet.
Vandaag kwam mijn tandarts erzelf mee, misschien omdat hij wat geirriteerd was van mijn doen. Maar goed hij moet me onderhand wel kennen dacht ik zo.
ma, 07/27/2009 - 13:36 Permalink