Beste,
Ik heb het volgende probleem. Ruim 4 jaar geleden heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad en daarna een kroon op dezelfde plaats. Kosten 1000 euro. In januari van dit jaar verschrikkelijk veel pijn, er zit een ontsteking in mijn tandvlees onder de toen geplaatste kroon. Er blijkt een kleine opening tussen mijn kroon en tandvlees te zitten wat deze ontsteking veroorzaakt heeft. De ontsteking is behandeld met medicatie alleen nu heb ik sinds het weekend een bult op mijn tandvlees, lijkt wel of de boel weer terug is. Gelukkig geen last van nu maar dat komt denk ik daar de wortelkanaalbehandeling.
Nadat de tandarts eerst aangaf de kroon er even "uit te tikken" wil hij nu de hele boel vervangen. De kosten gaan ongeveer 600 euro bedragen. En daar ben ik het nou net niet mee eens. Volgens mij moet een kroon 10-15 jaar meegaan? Hoe kan die opening ontstaan? Omdat de kroon niet goed geplaatst/opgemeten is? Omdat je gebit verandert in de loop van tijd?
Hoe denken jullie erover?
Ik heb het volgende probleem. Ruim 4 jaar geleden heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad en daarna een kroon op dezelfde plaats. Kosten 1000 euro. In januari van dit jaar verschrikkelijk veel pijn, er zit een ontsteking in mijn tandvlees onder de toen geplaatste kroon. Er blijkt een kleine opening tussen mijn kroon en tandvlees te zitten wat deze ontsteking veroorzaakt heeft. De ontsteking is behandeld met medicatie alleen nu heb ik sinds het weekend een bult op mijn tandvlees, lijkt wel of de boel weer terug is. Gelukkig geen last van nu maar dat komt denk ik daar de wortelkanaalbehandeling.
Nadat de tandarts eerst aangaf de kroon er even "uit te tikken" wil hij nu de hele boel vervangen. De kosten gaan ongeveer 600 euro bedragen. En daar ben ik het nou net niet mee eens. Volgens mij moet een kroon 10-15 jaar meegaan? Hoe kan die opening ontstaan? Omdat de kroon niet goed geplaatst/opgemeten is? Omdat je gebit verandert in de loop van tijd?
Hoe denken jullie erover?
Re: Opening onder kroon
Ik ga er zeker niet van uit dat e.e.a. kosteloos moet zijn en alles heeft absoluut zijn prijs.
Ik heb goede ervaringen met mijn tandarts en kwam met de ontsteking bij een weekendtandarts i.v.m. vakantie. Deze beste man heeft me geholpen en d.m.v. een foto aangegeven dat er een kleine opening zit.
Mijn eigen tandarts kwam, na een foto, met het idee de kroon er uit te tikken en een poging te doen dezelfde kroon weer terug te plaatsen. Op dat moment was ik onder zijn behandeling voor een andere kroon en hebben we afgesproken deze klus eerst te klaren. De inkt van de rekening was nog nat en men wilde direct verder met de nieuwe kroon. Toen ik vroeg waar ik financieel op moet rekenen was de reactie 600 euro want we moeten de hele kroon vervangen. Dat heb ik even in de ijskast gezet en afgesproken te wachten tot de volgende controle. Ik snap alleen niet waarom nu alles vervangen moet worden. Gezien het feit dat ik nu een bult in mijn tandvlees heb op de plaats waar de kroon zit (enig idee waar de bult vandaan komt misschien?) besloten deze vraag te stellen.
Alvast bedankt
Pas met een foto is meer te vertellen. Die holte/toegang zou ook iets anders kunnen zijn, weer niets zinnings verder op te zeggen vanachter de PC. helaas.
Vraag aan de hand van de foto eens wat meer uitleg aan de tandarts zelf, is ie met een plan van 600 wel verplicht te geven.