Mag ik ook even klagen, zeuren, zuchten, twijfelen, vragen?
Grote kies, vol met vullingen, zwak, kon er eigenlijk al heel lang niet meer zware dingen mee doorbijten. Eindelijk brak er een stukje af en dat was de aanleiding om hem af te slijpen en er een kroon op te zetten. Dit is ca 4 weken geleden gebeurd. Daarna pijn, een constante scherpe zeurende pijn die alleen wegging met pijnstillers. Bijten, kauwen, niet te doen, koud = héél veel pijn die wel zo'n 10 minuten bleef hangen. Met vakantie gegaan in de hoop dat het zou verbeteren maar helaas. Vorige week vrijdag terug naar tandarts, die heeft nog wat afgeslepen, hielp een héél klein beetje. Foto gemaakt, niks te zien, géén ontsteking waar ik zelf al helemaal van overtuigd was. Dinsdag weer terug, twijfel, gaan we wkb doen of niet. Zonde van die kroon en er was tenslotte niks ontstoken. Nog 5x op het viltje geknarst, nog wat afgevijld. Paar dagen extra gespoeld met (verwarmde) Sensodyne mondwater. Nu is het kauwen niet meer pijnlijk, koud ook niet op een enkele seconde na. Maar de constante pijn is er nog, al gaat hij nu ook wel af en toe een paar uur weg....
Wat te doen? Toch een wkb? Maar als er niks te zien is op de foto, heeft dat dan wel zin? Zal het toch nog napijn door de te hoge kroon kunnen zijn? Mijn ta gaat morgen met vakantie dus waarschijnlijk heeft hij zowiezo geen tijd meer, misschien is het een idee om tot maandag op de vervanger te wachten, een ander ziet misschien nog iets anders.
's nachts is het trouwens veel erger, als ik lig. Vannacht probeer ik staande te slapen :-)
Grote kies, vol met vullingen, zwak, kon er eigenlijk al heel lang niet meer zware dingen mee doorbijten. Eindelijk brak er een stukje af en dat was de aanleiding om hem af te slijpen en er een kroon op te zetten. Dit is ca 4 weken geleden gebeurd. Daarna pijn, een constante scherpe zeurende pijn die alleen wegging met pijnstillers. Bijten, kauwen, niet te doen, koud = héél veel pijn die wel zo'n 10 minuten bleef hangen. Met vakantie gegaan in de hoop dat het zou verbeteren maar helaas. Vorige week vrijdag terug naar tandarts, die heeft nog wat afgeslepen, hielp een héél klein beetje. Foto gemaakt, niks te zien, géén ontsteking waar ik zelf al helemaal van overtuigd was. Dinsdag weer terug, twijfel, gaan we wkb doen of niet. Zonde van die kroon en er was tenslotte niks ontstoken. Nog 5x op het viltje geknarst, nog wat afgevijld. Paar dagen extra gespoeld met (verwarmde) Sensodyne mondwater. Nu is het kauwen niet meer pijnlijk, koud ook niet op een enkele seconde na. Maar de constante pijn is er nog, al gaat hij nu ook wel af en toe een paar uur weg....
Wat te doen? Toch een wkb? Maar als er niks te zien is op de foto, heeft dat dan wel zin? Zal het toch nog napijn door de te hoge kroon kunnen zijn? Mijn ta gaat morgen met vakantie dus waarschijnlijk heeft hij zowiezo geen tijd meer, misschien is het een idee om tot maandag op de vervanger te wachten, een ander ziet misschien nog iets anders.
's nachts is het trouwens veel erger, als ik lig. Vannacht probeer ik staande te slapen :-)
Re: Kiespijn maar waardoor en gaat het over?
Dat na inslijpen de pijn wel minder gaat wordenzou kunnen betekenen dat ie gewoon (fors) te hoog was, jammer.
Dat ie voornamelijk op koud reageert, en dat d epijn nu wel veel sneller weg is, is een goed teken. Met deze ontwikkeling ben ik toch nog enigzins terughoudend met een behandeling opstarten.
Wel kijken of ie niet stoort niet alleen met recht dichtbijten maar ook met (wat verder) zijdelings schuiven. Want de zeurende pijn wijst mij er toch een beetje op dat er toch ook sprake kan zijn van nog steeds overbelasting. Als de zenuw echt ontstoken zou zijn, zover dat ingrijpen gewenst is, zou ook warm erg pijn doen, sterker nog zou koud juist dan verlichting geven, en dat lees ik niet uit het verhaal.
Verdorie wat heb ik toch een hekel aan kiespijn, het beheerst alles, iedere gedachte, je zit alsmaar te tellen hoeveel uur het geleden is sinds de laatste paracetamol of ibuprofen. En te hopen en te hopen :-(
Gaan ontstekingen vanzelf over of moet er altijd iets aan gedaan worden? Met die kroon erop doe ik liever niks maar als er verdere schade aangericht wordt wel natuurlijk.
Vanmiddag kon ik nog even kort terecht bij een vervanger. Ook hij was niet direct genegen een wkb uit te voeren, maar constateerde een ontsteking van mijn tandvlees en gaf me een ragertje en corsodyl (anti-bacterieel). Ik ben wat sceptisch dat tandvlees dit soort pijn kan veroorzaken maar ik wil het graag geloven. Daarnet keek ik nog eens goed in de spiegel en ik zie de rand van de kroon en wat lijkt op het restant van de kies eronder. In ieder geval zie en voel ik met mijn vinger een rand. Was me nog niet eerder opgevallen. Hoort dat? Mijn andere kronen hebben dit niet. Maar als het niet hoort dan mag ik toch aannemen dat de TA dit ook gezien moet hebben. Zou het komen door terugtrekking van het tandvlees? Ik ben er iig ineens enorm zenuwachtig van geworden! Straks valt die kroon er nog af :-( of kunnen er allemaal ellendige dingen onder terechtkomen :-(
Pfft.
Nee dat is niet de bedoeling. Als het niet eerder is opgevallen zou het inderdaad kunnen dat het tandvlees wat is teruggetrokken. Ik kan me voorstellen dat een vervanger daar niet meteen wat van zegt. De oorzaak van het terugtrekken van het tandvlees moet wel worden aangepakt. Het is geen reden voor paniek hoor. Als het tandvlees rustig is kan die rand wel zichtbaar blijven. Een nieuwe kroon lost dit probleem dan op, misschien weet de tandarts nog meer oplossingen. Ik weet niet of dit verband houdt met je pijnklachten. Heel vaak doet teruggetrokken/ontstoken tandvlees geen pijn, maar in acute gevallen kan dat wel zo zijn.
De pijn lijkt nu toch eindelijk drastisch af te nemen. Het tandvlees bloedt ook niet meer nu ik secuur 2x per dag rager na het poetsen met die cordosyl. Wel is het nog heel gevoelig bij koud (water, lucht). Kan te maken hebben met het feit dat ik nog zo'n stuk kies zie onder de kroon.
En ik heb nou ineens aan de rechterkant pijn. Dat moet van tussen mijn oren komen, stresskiespijn of zo. Ik zou het echt belachelijk vinden als ik nou ineens aan die kant een probleem heb :roll:
Hier sinds een week hetzelfde. Alleen heb ik geen kroon en zit de pijn niet op één en dezelfde plek. Zojuist ermee naar de ta geweest. Hij liet een foto maken, waar niets op was te zien. Ook het kloppen op mijn kiezen gaf geen pijn. Omdat vijf van de zes kiezen in mijn linkerkaak nogal gevuld zijn, kon hij niet zien of er een ontsteking onder zit. Heb nu brufen mee gekregen. Het zou ook een kaakholte-ontsteking kunnen zijn, vertelde hij.