Kaak-/kiespijn + stress

Author:
JoesPleasure
Posted:
do, 07/30/2009 - 17:29
Sinds afgelopen zondag heb ik vanaf het gebied rechtsonder in mijn kaak,
vanwaar ik al wat wkb's gehad heb (de dikke hoekkies zeg maar) t/m het einde van de kaak tot onder het oor zeg maar een zeurderig dik/stijf gevoel. Het lijkt inwendig iets warmer.De kies waaraan ik geholpen ben is begin juni opnieuw gevuld omdat de buitenwandjes waren gebroken. Hierbij heeft men ook nog iets onder het tandvlees moeten vullen, waardoor het tandvlees ook iets iets blijft afstaan. Nu heb ik in dit gebied al eerder last gehad, exact hetzelfde gevoel, voordat de kies was afgebroken. Na inspanning werd het zelfs heviger en met name warmer. Het tandvlees is niet ontstoken voor zover ik merk. Het bloedt niet, al was het wel wat gevoeliger. Er komt geen troep uit. Kan stress een dusdanige reactie teweeg brengen dat je een soortemet van ontstekings/geirriteerde reactie krijgt? De kies is niet overgevoelig, reageert niet op drukken of tikken en geeft ook geen extreme reactie op kou. Soms knakt het kaakgewricht enorm als ik mijn mond ver opendoe of mijn kaak scheef beweeg. Momenteel ben ik herstellende van een burn out, dus langdurige stress kan zeker een rol gespeeld hebben.
Het gebied is een maand of 3 geleden als eens door de tandarts op de foto gezet,
maar er was niets te zien. Ook heb ik als gevolg van de burn out last van nekspanning en ik vraag mij of of dit debet kan zijn aan een reactie op een zwakkere plek in je kaak.
Ik ben bang voor de tandarts omdat ik recentelijk voor een andere wkb 5x terug moest komen.
De pijn is zonder pijnstillers te behappen (met voldoende afleiding heb ik er zelfs geen last van) en de vorige keer is het gewoon vanzelf weggegaan,
maar ik ben nogal een doemdenkertje en de wkb's en apexresecties vliegen alweer voorbij...
Iemand ervaring met een zelfde soort pijn/klachten of advies?
Groningen

Heel lastig om zo via internet iets over te zeggen.. ben je bekend met knarsen/klemmen? Dit zou zowel een irritatie van de zenuwen kunnen geven, als klachten aan de kauwspieren, wat weer kan leiden tot klachten aan nek/schouders.
za, 08/01/2009 - 11:01 Permalink
Marry1972

Hi Joe(s),

Ik herken zeker wel wat in je verhaal.. Heb zelf ook al heel wat te verduren gehad, talloze WKB's (ook soms 4-5x opnieuw - de held-).. Door lange tijd met je mond open te liggen, belast je je nek/kauw/kaakspieren. Het kan heel vervelend aanvoelen in de kaak (warm, het gevoel alsof je een blauwe plek in je gezicht hebt). Bij mij was het voornamelijk rechtsboven. Het kaakgewrichtje was zelfs lichtelijk ontzet en heb last van licht oedeem rechts (lekker dan).

Momenteel ga ik naar de fysiotherapeute voor de mond/kaak/nek/schouderspieren, deze zijn allemaal overbelast aan de rechterkant (links is alles ok...)..Verder ben ik naar de acupunturist gegaan voor de stress (tandartsangst)..
:smt009

Er kan dus meer aan de hand zijn... dan alleen je gebit op zich.. Door de stress klemde ik verschrikkelijk in mijn slaap..
di, 08/04/2009 - 16:44 Permalink
JoesPleasure

Ik denk dat de oorzaak ook stress en ('s nachts) klemmen is.
Het is nu gelukkig vrijwel geheel weer verdwenen.
's Ochtends heb ik nog weleens een stijve kaak,
dus ik denk dat ik 's nachts idd lig te klemmen.
Zodra je ook maar weer wat voelt slaat de schrik je natuurlijk weer om het hart en wordt het denk ik nog erger. Duimen dat het nu weer een beetje wegblijft :D

Heb je zelf nog veel baat bij de fysio Marry?
do, 08/06/2009 - 11:59 Permalink