positieve ervaringen na een wortelkanaal?

Author:
Zenne
Posted:
do, 07/30/2009 - 18:12
Hallo allemaal,
Wellicht zal ik binnenkort een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Nu lees ik hier alleen maar horrorverhalen over ondraaglijke napijnen en jarenlange ontstekingen. Hier word ik niet heel blij van...
Zijn er ook mensen die weinig tot geen last hebben gehad van hun wortelkanaalbehandeling? Dat zou ik graag willen weten.
Groeten Sanne
Romy32

Van mijn verhaal word je blij hoor! Ik moest ook een WK-behandeling, en zag het niet bepaald zitten (nu ongeveer vijf jaar geleden). 't Was ook geen spoed, ik had geen ontsteking (jij?), maar erg geïrriteerde zenuwen na het vervangen van een vulling. Dat ging maar niet over, en dus was een WK-behandeling de enige oplossing. Ik zag er erg tegenop, alleen al het wóórd 'zenuw' vond ik pijnlijk klinken. 't Is enorm meegevallen. Van de behandeling heb ik niets gevoeld, en deze is in één keer afgemaakt. Ook na afloop heb ik nooit meer pijn gehad. De kies voelde de eerste weken wel een beetje raar, ik voelde dat er iets mee was gebeurd. Maar ik kon er meteen weer mee kauwen, iets wat ik voor de behandeling echt niet meer kon.

Beetje gerustgesteld?
do, 07/30/2009 - 19:31 Permalink
Joy-joy

Ik heb intussen vanwege ontstekingen ook een paar keer een wortelkanaalbehandeling gehad aan twee kiezen (beginbehandelingen en vervolgbehandelingen). Ik heb zelf niet de tijd gehad om me er druk om te maken en het is me reuze meegevallen. Ik vond het ergens wel grappig wat ze met je kies uithalen :wink: . Het werd elke keer ook goed verdoofd. Van de eerste keren heb ik daarna wel een klein beetje last gehad, maar na de laatste keren was dat over. Ik heb er absoluut geen spijt van dat ik dit heb laten doen. Succes alvast!
do, 07/30/2009 - 20:08 Permalink
Zenne

Kijk, het is fijn om te horen dat het ook goed kan gaan.
Ik heb een gaatje onder de rand van een vulling, vlakbij mijn tandvlees. De tandarts vermoedt dat er wat tandrot onder de vulling zit en dat de zenuw betrokken is, aangezien ik zenuwpijn heb wanneer ik daar flos, of als zij met dat haakje daar prikte. Het is zeker niet acuut. Ik heb ook bij het verwijderen van mijn verstandskiezen geen ontstekingen gekregen, dus het zal ook wel mee gaan vallen.
Dank voor jullie reactie!
Groet Sanne
do, 07/30/2009 - 20:52 Permalink
Dentje

Waneer je een forum als deze leest, mag je er ook vanuit gaan dat je juist de horrorverhalen te horen krijgt. Hoeveel mensen gaan er na een geslaagde behandeling nou internet op om te vermelden dat alles goed ging? Weinig hoor. Maar juist bij problemen ga je zoeken en kom je hier terecht. De meeste behandelingen, ook wkb's, verlopen dus prima.
Zelf heb ik 1 keer een wkb gehad. In deze kies zat sinds mijn kindertijd een vulling. De vulling viel eruit en is 3 keer opnieuw gevuld(door 3 verschillende tandartsen in 4 jaar tijd), maar steeds bleef de vulling eruit komen. De laatste tandarts vermoedde uitlopers van de pulpa en ik kreeg een wkb.
Ik heb van de behandeling zelf geen moment last gehad. Bij de 2e opening(moest in 2 keer) moest de tandarts alleen wel even checken of de zenuw echt weg was en dat was ie dus niet, dus dat was even oncomfortabel, maar duurde hooguit 10 seconden. Het enige waar ik last van had was de verdoving. De prik is erg gemeen, maar dat is ook zo voorbij. En als de eerste 1-2 prikken erin zitten, voel je de rest niet meer. Ook na afloop had ik last van de plek waar de verdoving werd gegeven (maar dit heb ik om een of andere reden altijd bij verdovingen) wat een beetje voelt als een blauwe plek en ik had nog een tijdje last van stijve kaken van het openhouden van mijn mond. Ook niet zo raar na 2,5 uur denk ik(hij was erg lastig, liet ik mij vertellen. het 4e kanaal bijna niet toegankelijk). Maar de kies zelf, dus 0% problemen.
vr, 07/31/2009 - 12:18 Permalink
1Hanneke

Ik heb een paar jaar geleden een keer een wortelkanaalbehandeling gehad en het is mij ontzettend meegevallen. En dat zegt wel wat voor mij aangezien ik op dat moment behoorlijk bang was voor de tandarts en ook erg vermeed om te gaan. Maar bij mij was het dus wel acuut, ik had ineens ontzettende kiespijn dat ik me geen houding wist te geven en geen oog meer dicht deed. Het rare is dat ik had durven zweren dat de pijn boven zat maar de boosdoener zat juist onder. Maar in ieder geval wou ik toen wel erg graag naar de tandarts :roll: Was de eerste keer dat ik verdoving kreeg, heb verder nauwelijks wat van de behandeling gevoeld, is in 1 keer afgemaakt. En ik kan me niet herinneren dat ik uberhaupt napijn heb gehad, misschien dat het iets gevoelig is geweest nog...
Het viel mij dus echt mee, mn tandarts legde goed uit wat hij allemaal ging doen en eigenlijk was het dankzij het succes van deze behandeling dat ik de keer daarna dat ik een gaatje had niet meer weggerend ben (bij mn vorige tandarts keer gedaan...) 8)
za, 08/01/2009 - 18:45 Permalink