hoi, ik heb ook angst voor de tandarts, maar ik ga wel steeds, kijken mag, aankomen mag, zelfs verdoving mag, ok niet fijn en ik moet heel hard werken om te ontspannen,
maar dan gaan ze bijvoorbeeld boren, dan kan ik maar heel even iets in mijn mond hebben, want dan ga ik al kokhalzen, ik kan al helemaal geen watjes of klemmetjes velen, dat is mijn probleem. Er kunnen ook geen foto's gemaakt worden, ik moet echt enorm kokhalzen.
Kent iemand deze problemen?
Want daarom zie ik er nu steeds meer tegenop, vroeger hoefde er niets zo veel te gebeuren, gelukkig, maar ik word nu ouder en ik er moet steeds vaker iets gebeuren. Ik merk dat mijn angst nu veel groter is geworden.
Van: oohh dan moet ik uit de stoel, de behandeling kan niet verder, ik moet weg....
José
maar dan gaan ze bijvoorbeeld boren, dan kan ik maar heel even iets in mijn mond hebben, want dan ga ik al kokhalzen, ik kan al helemaal geen watjes of klemmetjes velen, dat is mijn probleem. Er kunnen ook geen foto's gemaakt worden, ik moet echt enorm kokhalzen.
Kent iemand deze problemen?
Want daarom zie ik er nu steeds meer tegenop, vroeger hoefde er niets zo veel te gebeuren, gelukkig, maar ik word nu ouder en ik er moet steeds vaker iets gebeuren. Ik merk dat mijn angst nu veel groter is geworden.
Van: oohh dan moet ik uit de stoel, de behandeling kan niet verder, ik moet weg....
José
Re: Angst voor de tandarts m.o. kokhalzen
Vroeger had ik ook nooit niets en nu ik wat ouder wordt wel.
Ik ben nu 42 en ik word er niet heldhaftiger op. Sinds december vorig jaar laat ik me behandelen onder invloed. Ik neem bij sommige behandelingen een valium.
Het helpt mij enorm en het helpt de tandarts.
Ik neem deze een uur van te voren in en ik lig rustig in de stoel.
Een pilletje zal niet iedereen aanspreken maar bij mij helpt het.
Je kan alleen geen auto rijden met deze pilletjes.
Ik ben nu 49 en ik denk dus ook dat ik hier nooit meer af kom, maar inderdaad als ik mij een stuk rustiger zou voelen, dat spreekt mij wel aan.
Maar ik neem wel paracetamol, maar niet gauw andere medicijnen.
bedankt,
Maar ervaar jij ook niet dat er wel negatief gereageerd wordt als je steeds even moet stoppen, omdat je vaak moet slikken of moet kokhalzen. Want dat vind ik dus wel... en ervaring heb ik inmiddels wel.
http://www.dentalfearcentral.org/gagging_dentist.html
Als het daar bij blijft hoef je niet bang te zijn voor een verslaving.
Nadeel van valium is dat het lang werkt. Als je nooit geen medicijnen slikt dan is oxazepam/seresta ook een middel waar je rustig van wordt. Deze werken wat korter.
Mijn tandarts weet dat ik regelmatig een slikpauze wil. Ik steek dan mn vinger op en dan stopt ze. Wat voor tijd kost een slikpauze? 3 seconden?
Voor haar is dat nooit een probleem.Ze weet ook dat ik valium slik en vind dat geen probleem. Ik heb de pillen via de huisarts gekregen.
Voel je je wel een beetje op je gemak bij jouw tandarts? Ik bedoel neemt hij/zij de tijd en heeft die een beetje begrip voor je angst?
Als er geen begrip is dan wordt jouw angst ook alleen maar erger en word je nog onrustiger. Hoe meer rust vanuit de tandarts hoe minder kokhalsnijgingen denk ik. Als jij je opgejaagd voelt wordt het alleen maar erger.
Groetjes
raak helemaal in paniek balen hoor
bedankt,
* deel verwijderd wegens spam*
Hallo Jildou,
Dat is inderdaad echt balen dat je niets kunt verdragen in je mond en dat je, als het toch gebeurd, helemaal in paniek raakt. En heel erg voor je dat er in het verleden heftige dingen tegen je wil in zijn gebeurd.
't Is wel goed dat je weet dat er bij jou verband is tussen het niets in je mond kunnen verdragen en misbruik. Een tijdje geleden vertelde iemand me over vreselijke dingen die met haar op zeer jonge leeftijd waren gebeurd . Toen ik haar vroeg: "Hoe zit het met jou en tandartsen?" werd het stil. Na enige tijd zei ze:`Op dit moment vallen er kwartjes".
Ik en vast nog veel meer mensen hier op dit forum, willen je helpen van je probleem af te komen. Kun je eerst nog wat meer vertellen? Bijvoorbeeld:
- doet het probleem zich alleen bij de tandarts voor, of heb je op andere momenten ook problemen met dingen in je mond, b.v. met eten of tanden poetsen?
- weet je tandarts ervan?
- is je tandarts een man of een vrouw? En denk je dat dit voor jou wat uitmaakt?
- heb je wel eens iemand die jij helemaal vertrouwd meegenomen naar de tandarts?
Tot zover eerst maar.
Ik ben benieuwd naar je reactie,
groeten, Rixt
Nlou daar heb ik dus ook last van kokhalzen en ik kan ook geen pillen slikken krijg ze gewoon niet door de keel
en dat is nou de angst om af te gaan bij de tandarts
Wat hebben jullie daar dan tegen?
Groetjes
Nee daar heb ik geen enig idee van u misschien.
als er iets te ver naar achter komt begint het kokhalzen
achter bij de kiezen begint het kokhalzen
als je mond vol gepropt wordt bij de t.a begint het ook.
tja waar kan dat aanliggen?
groetjes
Nu 2 jaar en zo'n 10-15 behandelingen verder Komen we tot de een na laatse kies. De achterste kiezen(7s) lukken maar half, maaar worden wel weer gepoetst. Dit resultaat kostte vooral veel geduld, veel concentratie op de ademhaling en veel afleiding, maar we komen ergens.
Misschien een idee om met je tandarts/mondhygieniste een plan op te stellen om gewoon meer te wennen bij werk aan je mond en dus niet alleen wanneer het ook echt moet. Mondhygieniste is daar imo ideaal voor(eentje op uurtarief, zodat je alle tijd kan nemen).