Apex of afwachten, wie weet het? help!

Author:
ikke78
Posted:
wo, 08/05/2009 - 14:48
Hoi allemaal, dit is het vierde berichtje wat ik plaats op dit forum.
Ik heb in mei een wkb gkregen in mijn snijtand boven. Er zat een vulling in en die was gaan lekken. Ik had last van een soort aanzwellende zenuwsteekjes in die tand, binnen een week zat ik bij de tandarts, na drie jaar niet te zijn geweest ( bang voor de tandarts en erg veel spijt ).
hij heeft die tand drie keer opengemaakt en gespoeld voor de definitieve vulling erin ging. Volgens hem zit er een wordtelpuntonsteking bij die tand, deze is niet te zien op de foto. Na de wkb werkelijk helse pijn gehad, veel erger dan de pijn ervoor. De tand was echt extreem gevoeling, kon geen enkele aanraking verdragen, kon dus mijn kaken niet sluiten, praten, slapen ed. erg naar. Tandarts heeft de tand bijgeslepen, wat iets meer ruimte geeft. Dit duurde twee weken, daarna ging het met die tand weer goed.
Helaas van korte duur, want twee weken daarna begon die tand weer gevoelig te worden, net als na de wkb, maar gelukkig wel iets minder heftig. Bij aanraking van die tand voelt ie erg gevoelig, echt pijn kan ik niet zeggen ( ben wel wat gewend nu), maar onprettig en gewoon niet okee. Kan er wel voorzichtig mee eten, beetje ontzien.
AB kuur gekregen van dienstdoende tandarts, hielp niets. weer iets bijgeslepen door weer een andere dienstdoende tandarts ( ja ik heb er hoop ezien). Volgens die tandarts is de tand overbelast.
wkb is goed uitgevoerd, dat zeggen vier tandartsen dus zal wel zo zijn.
Op foto's niets raars te zien.
Ik heb met smart gewacht tot mijn eigen tandarts weer terug was van vakantie, ben 3 augustus geweest. Deze had weinig tijd om met mij te overleggen , wilde gewoon een gaatje boren wat ik had in een kies en een beetje opschieten. Gaf mij dus een verwijskaart voor het ziekenhuis voor een apex resectie. maar ik weet niet of dit nu wel een goed idee is!
Is het niet te snel? Help help!
De 'pijn 'is dus te doen en ik kan het met een heel stuk minder pijnstillers af dan twee weken geleden, alleen voor het slapen gaan 1. Ook geen steken meer in die tand. De ene dag heb ik er meer last van dan de andere. Ook straalt de pijn niet meer uit naar oor. Het is dus wel iets beter, alleen is die tand gevoelig voor druk, moet ik dan nu wel al een apex laten doen? Ben hier erg bang voor, zeker als ik twijfel of ik het wel moet doen. De tandarts zei dat een wkb door een endodontoloog geen goed idee is omdat de tand al zo is verzwakt en het erg duur is, maar het geld heb ik er wel voor over. Ik heb niet het gevoel dat er echt naar me wordt geluisterd en die verwijzing voelt aan van, "zo daar zijn we ook weer vanaf".
Ik heb deze tandarts nog niet zo lang, en het is wel een goede tandarts denk ik, maar op sociaal vlak een beetje koel en afstandelijk.

nu mijn vragen: ik weet dat anderen op dit forum dezelfde klachten hebben na een wkb, hoe pakt jullie tandarts dit op? Wat gaat er bij jullie gebeuren?
Moet ik nog afwachten met de apex?
Door een apex verzwakt de tand toch ook nog meer? Is dit dan wel zinvol, dalijk breekt ie gewoon af, is nog maar een heel dun zwak tandje nu.En als die dan toch eruit zou moeten, zou het dan niet onverstandig zijn een apex te doen,omdat het voor een evt. implantaat botverlies zou betekenen?
Kan iemand mij zijn ervaringen vertellen en wat zou jij doen? Apex is me door veel mensen afgeraden. kijk als ik verga van de oijn ren ik wel, maar dat is niet aan de orde. Ik heb begrewpen dat als het lichaam de onsteking opruimt na een wkb dit ook wat klachten kan geven. Dus.....
WAT TE DOEN?

Ik krijg trouwens een bitje voor 's nachts gezien ik knars. Ook klem ik overdag, daar let ik nu goed op.
Groningen

Lang verhaal... als de wkb in mei is afgerond, kan de ontsteking aan de wortelpunt nog niet helemaal genezen zijn, tot dit volledig met bot ingegroeid is kan soms maanden duren. Als je met knarsen de snijtand meer belast dan goed is, irriteer je hiermee de wortelpunt nog meer.

Als de wkb goed gedaan is (en daar ga ik dan maar van uit, als 4 collega's dit aangeven), is het lastig om te zeggen waar het probleem zit. Mogelijk zit er een 2e kanaaltje in de wortel, en zou een behandeling bij een endodontoloog uitkomst bieden... ook kan er een barstje in de wortel zitten, die pijnlijk is, en dan zou een apex-resectie bij de kch een optie zijn.

Als de rest van de tand er niet erg goed aan toe is (je schrijft dat er nog maar een klein dun tandje over is), moet je je afvragen of het verstandig is om veel geld uit te geven aan een nieuwe wkb bij de endodontoloog, omdat er geen garantie op succes is.

Om echt met een hard advies te komen, moet je meer weten (staat van de tand, hoe groot zijn de vullingen etc, hoe is de rest van de tanden er aan toe, fotos zien).
do, 08/06/2009 - 11:16 Permalink
ikke78

Bedankt voor de reactie.
Er zit een grote vulling in detand, de omliggende tanden zijn volledig gezond, dus ook niet gevuld.
heb in kiezen een hoop vullingen, maar rest van tanden is goed.
Barstje in de wortel, zou dat niet zichtbaar zijn op de foto?
Een dd tandarts vertelde mij dat de kans dat er in dit elemant een extra kanaaltje zit erg klein is ( nr. 22 ). Is natuurlijk niet onmogelijk...
do, 08/06/2009 - 12:34 Permalink
Groningen

een barstje in de wortel is lang niet altijd op een foto te zien, en kan er voor zorgen dat een tand gevoelig blijft.
Lastig verhaal zo zonder info/foto bij de hand... Bij wat voor druk heb je last van de tand? Als je hem naar beneden drukt (de kaak in zeg maar), of als je iets afbijt/aan de zijkant druk geeft?

Als de pijn makkelijk wordt, zou je het nog even aan kunnen kijken, mogelijk is het gewoon een kwestie van de genezing de tijd geven...
do, 08/06/2009 - 12:43 Permalink
ikke78

Ik kan de tand van onderen mijn kaak indrukken, dus omhoog zonder dat het echt een reactie veroorzaakt ( bijten ), maar als ik het puntje van de tand, dus onderaan aan de voorzijde aanraak, is het erg gevoelig. de tand van achteren aanraken gaat ook. Vreemd vind ik het.
Dus eigenlijk is de voorkant van de tand gevoelig, meer niet.
heeft u daar al eens meer van gehoord? Want ik heb het idee dat het nogal apart is...
Zou een antwoord zeer waarderen. Waarom is een tand alleen vanaf de voorkant gevoelig? En is een apex dan een goed idee?
Ik hap er geen dingen mee af, maar er voorzichtig mee eten gaat ook.
Mijn vriend een zoentje geven moet wel weer erg voorzichtig, daar reageert de tand weer gevoelig op, helaas.
U bent trouwens de eerste die vraagt wat voor pijn het precies is, bedankt daarvoor.
za, 08/08/2009 - 18:18 Permalink