Kiesextractie en Vakantie

Author:
Mister VT
Posted:
za, 08/22/2009 - 16:37
Ik heb afgelopen maandag mijn kies (linksboven) moeten laten trekken. Door het bijten op een stukje bot wat in een stuk vlees zat was er een groot deel van deze kies afgebroken. Omdat ik met eten en drinken zenuwpijn ondervond, heb ik een afspraak gemaakt met mijn tandarts. Deze kwam tot de conclusie dat er inderdaad een groot stuk was afgebroken (tot onder mn tandvlees) en dus niet niet meer gevuld kon worden. Enig optie was extractie, Goed dat moest dan maar want ik had er toch last van.

De tandarts begon optimistisch met verdoven en daarna met trekken. Omdat ze de kies er niet uit kreeg, is het na 1 uur en een kwartier toch gelukt om deze te verwijderen. Omdat er door het wrikken een redelijke wond ontstaan was heeft ze er een aantal hechtingen in gezet. Opzich heb ik geen last gehad van de extractie zelf. wel van de hechtingen, we zijn nu 5 dagen verder en aan de kant van mn verhemeltje irriteren de hechtingen in mn kaak (alsof ze te strak getrokken zijn) het voelt een beetje alsof ik mn verhemeltje heb verbrand, maar dan op dat stukje van mn kaak. Ook is de zwelling ook nog niet helemaal weg.

Ik maak me hier zeker niet druk over en de irritatie zal dan ook wel minder worden naar mate de hechtingen gaan oplossen. De wond lijkt verder netjes te helen ik heb dan ook verder geen napijn of wat dan ook ondervonden.

Volgende week (12 dagen na extractie) ga ik echter op vakantie. Omdat het daar momenteel lekker aan de temperatuur is (39 graden), ben ik benieuwd of dit geen kwaad kan in de zin van bacterien danwel ontstekingen. Ik kan me namelijk nog herinneren dat tegen mij werd gezegd toen ik eerder mijn verstandskiezen liet trekken, de eerste tijd beter niet in de volle zon kon gaan zitten ivm eventuele ontsteking van de plek van extractie.

Is er een reeele kans dat mijn wond (die nu goed lijkt te genezen) alsnog kan gaan ontsteken als ik in deze temeperaturen in de zon verblijf? Is het aan te raden hier bijvoorbeeld ''Bocasan'' of iets dergelijks voor mee te nemen? Of is de wond over het algemeen al dusdanig genezen dat dit geen kwaad meer kan.

Alvast bedankt voor de reacties!

''Laten Trekken is beter dan Trekken'' :smt003
Spiegeltje

De temperatuur in de mond hangt niet af van de buitentemperatuur. Daargelaten nog de vraag of een verhoging daarvan direct zou leiden tot een toename van de kans op infectie wat ik niet geloof.

U moet uiteraard goed oppassen met die hoge temperaturen en vooral genoeg drinken. Dit soort weer geeft veel stress en dat kan leiden tot verlaging van de afweer en verhoogde kans op infecties. Tenzij sprake is van een lage luchtvochtigheid zou ik persoonlijk liever hier blijven of naar een koelere plek op vakantie gaan maar dat is uw eigen keuze natuurlijk. :D
za, 08/22/2009 - 16:51 Permalink
Mister VT

Bedankt voor je snelle reactie!
Waarom wordt er dan door sommige tandartsen danwel kaarchirurgen geadviseerd om niet in de volle zon te gaan zitten met de wond?
Als de temperatuur in de mond niet stijgt lijkt het me dat er ook geen verhoogde kans is op ontstekingen.
Oke, Alleen in het geval welke u aangeeft, als door stress de weerstand verlaagd is.
De maatregelen die genomen moeten worden bij dit soort temperaturen (o.a veel drinken) zijn me wel duidelijk. De luchtvochtigheid is in dit land (egypte) laag in verhouding met deze temperaturen bij ons in het land.

Waar het mij om gaat is dat er dus geen verhoogde kans bestaat door invloed van de zon/buitentemperatuur in het algemeen en ik met een gerust bekkie in de zon kan.

Bedankt!

''Laten Trekken is beter dan Trekken'' :smt003
za, 08/22/2009 - 17:01 Permalink
Spiegeltje

Ik denk dat het advies om warmte te vermijden vooral te maken heeft met het voorkomen van zwelling. Dan is het beste om te koelen. Maar dat geldt eigenlijk alleen voor de eerste paar dagen na de extractie.

Helemaal zeker weet ik dit niet, misschien dat anderen er meer vanaf weten.
za, 08/22/2009 - 17:40 Permalink
Spiegeltje

Waarom wordt er dan door sommige tandartsen danwel kaarchirurgen geadviseerd om niet in de volle zon te gaan zitten met de wond?

Dat is wat anders dan een hoge luchtemperatuur. Als je in de volle zon zit heb je te maken met een flinke stralingswarmte (circa 1000 W/m2) waarvan een flink deel infrarood is dat de huid binnendringt. Deze kan de boel wel plaatselijk opwarmen en dat is, zoals gezegd, niet goed om onnodige zwelling te voorkomen direct na de extractie. Vandaar, denk ik , het advies van de kaakchirurg om niet in de volle zon te gaan zitten.
ma, 08/24/2009 - 19:44 Permalink
Mister VT

Ik heb mn eigen tandarts al gevraagd, ik moest terug omdat er nog een stuk kaakbot in de wond zat wat aan het irriteren was. Dus dat er er nog deels uitgehaald en/of bijgeveild :smt001 ..... :D

Heb gelijk maar even gevraagd hoe het nou zat...... ze lachte en haalde haar schouders op....'' je kunt gewoon in de zon zitten hoor!!''
Dus dat advies volg ik natuurlijk graag op!
di, 08/25/2009 - 21:02 Permalink