Kroon nodig als gevolg van slijtage

Author:
paveway
Posted:
ma, 08/31/2009 - 12:12
Ik heb al een lange tijd last van gebitsslijtage. Nu is het glazuur van mijn achterste kies, linksboven, zover afgesleten dat volgens de tandarts alleen een gouden kroon nog baat kan bieden.

Heb er alleen pijn aan bij koud en zoet eten. En als ik eraan zit. Pijn is soms een week aanwezig, en dan weer drie weken niet. Heb zelf het idee dat het begint na een tijdje 'verkeerd' eten. Veel fruit bijvoorbeeld.

Mijn vraag is of een kroon van goud gaat helpen. En of er niet eerst een wortelkanaalbehandeling moet plaatsvinden. Ik lees namelijk dat de kies (die al zo klein en afgesleten is) eerst nog afgeslepen moet worden voordat er een kroon op kan. Liggen dan niet juist de zenuwen nog bloter?

Alvast bedankt.
Spiegeltje

Een kroon is geen reden voor een wortelkanaalbehandeling. Die indruk kan wel eens worden gewekt omdat de tandarts, alvorens besloten wordt tot een kroon, altijd onderzoekt of er een indicatie is voor een wortelkanaalbehandeling. En soms is het dan verstandig deze eerst maar te doen om te voorkomen dat later door de pas geplaatste kroon moet worden geboord. Dat is natuurlijk zonde! Maar meestal is dit niet nodig. Tussen glazuur en de tandzenuw bevindt zich nog een laag tandbeen en de zenuw ligt dus niet bloot. Dat zou u wel voelen overigens.

Bij een gouden kroon hoeft minder tandweefsel weg worden geslepen dan bij andere kronen. Vandaar dat uw tandarts waarschijnlijk met deze optie komt omdat bij u door erosie al tandweefsel verloren is gegaan.

Hoe staat het overigens met uw andere tanden en kiezen? Erosie beperkt zich doorgaans niet tot een element. Diverse kronen plaatsen wordt een dure grap. Ook met composietmateriaal kan - als de slijtage niet te erg is - een behoorlijk resultaat worden verkregen.
ma, 08/31/2009 - 20:08 Permalink
MJPH

Ik zit niet in de restauratieve hoek, dus ben hier niet erg deskundig, maar ik denk even mee. Geen idee dus of ik nu iets geks zeg, maar is een Cerec-kroon geen optie? Het is in ieder geval sneller en als ik het juist heb, ook goedkoper dan een gouden kroon. En voor zover ik weet ook mogelijk op een achterste kies, ergo sterk genoeg voor kauwkrachten die zo'n kies te verduren krijgt, maar van dit laatste ben ik dus niet 100% zeker. Wellicht kan iemand anders me aanvullen? Anders heb je in ieder geval iets om aan de tandarts te vragen ;)
ma, 08/31/2009 - 20:56 Permalink
paveway

@Spiegeltje, dank voor de uitleg. Dat tandbeen zelf wordt niet ver afgeslepen? Heb zelf het idee dat als ik met een spiegel in mijn mond kijk, ik meteen op het gelige tandbeen kijk bij die kies. Sommige plekken zijn nog wel 'glanzend wit'.

De andere tanden en kiezen hebben het zwaar te verduren gehad. Bij de boventanden, vanaf het midden de 3 linker en rechter, is al werk gedaan. Daarbij is ook iets afgeslepen en met composiet een omhulsel gemaakt. Daarbij is ook de beet verhoogd. Wat een pijnlijke ingreep en in het begin even raar maar het gaat nu wel goed.

@MJPH Heb nog nooit van de CEREC kroon gehoord. Wat is dat?

@vV De oorzaak van de slijtage is vers 2. Volgens de tandarts knars ik. Ik heb dat zelf nooit gemerkt. Nog nooit met kaakkramp wakker geworden. En mijn vriendin heeft nooit iets gemerkt. De meeste slijtage is een aantal jaar geleden begonnen. Toen heb ik een half jaar bijna continu op keelpastilles gezogen. Wel suikervrij maar kennelijk wel zuur. Ik had toen nooit van slijtage gehoord. Stom maar nu niks meer aan te doen. Probeer nu de erg zure dingen zoveel mogelijk te vermijden of anders wat neutraliserends te eten of te drinken daarna.
di, 09/01/2009 - 09:43 Permalink
vV

De oorzaak van de slijtage is vers 2.

is niet vers 2 maar juist vers 1. Vers 2 is herstel van de gevolgen. Echter dat kan pas goed gebeuren als de oorzaak daadwerkelijk onder controle is, of er op zijn minst naast het herstel voor een bescherming `s nachts middels een splint gezorgd wordt..

U zegt dat er al een beetverhoging gedaan is, maar als ik het zo lees is dat of alweer weggesleten, of het is in onvoldoende mate gebeurt.
Dan een kroon plaatsen vind ik not done. Daarnaast doen wij dit tegenwoordig veel liever met composiet. Is flexibel, makkelijk reparabel (mede ivm het knarsen) en minder destructief voor de tanden/kiezen omdat je het er bij plakt, in plaats van eerst veel (vaak gezond) tandmateriaal weg te moeten slijpen.
do, 09/03/2009 - 20:49 Permalink