Foto bij wortelkanaalbehandeling

Author:
Ano
Posted:
do, 09/03/2009 - 22:40
Overal lees en hoor ik dat bij een wortelkanaalbehandeling verschillende foto's worden gemaakt. Dit is niet mijn ervaring. Volgens mij kon mijn tandarts 'electrisch' bepalen hoever hij de kanalen moest schoonmaken.
Wel werd mij verteld dat aan het 'eind' van de behandeling nog een foto gemaakt wordt.
Hoe moet ik dit zien?
Spiegeltje

De meeste tandartsen gebruiken tegenwoordig inderdaad elektronische lengtebepaling die nauwkeuriger is dan een foto. Het hangt van de situatie en ervaring van de tandarts af of dan nog toch nog 1 of meer extra foto's nodig zijn vanuit verschillende hoeken om een compleet inzicht te krijgen. Als geen foto is genomen hoeft dat niet fout te zijn dus. Het is ook niet zo dat elektronische lengtebepaling in alle gevallen foto's overbodig maakt. Beetje vaag antwoord, maar zo ligt het m.i. wel.

Het is inderdaad altijd wel gebruikelijk om na afronding van de behandeling nog een foto te nemen.
do, 09/03/2009 - 23:12 Permalink
vV

je hebt in ieder geval een foto vooraf nodig, en een achteraf is wel zo netjes ter controle, en gelijk een ijkpunt voor nacontrole x-maanden later om te zien of een ontsteking weg is bv.
Een goede electronische lengtebepaling is nauwkeuriger dan een foto dus die mag achterwege blijven, hoewel de statistieken naar ik meen nog steeds zeggen dat electronisch samen met foto toch nog wat extra nauwkeurigheid geeft.
vr, 09/04/2009 - 19:24 Permalink
Ano

Zou het kunnen dat er foto's zijn gemaakt zonder dat ik dat weet?
Er worden namenlijk wel 3 intra orale foto's gedeclareerd (X10) in de 3e (op een na laatste) zitting.

Overigens is er nog iets raars aan de facturen. Er wordt 1x E02 Uitgebreid endodontisch consult, en voor de 2 volgende keren weer 2x E01 endodontisch consult gedeclareerd.
Ik zie ook 2x E52 Moeilijke endodontische openingen gedeclareerd, kan dat?

alvast bedankt.
wo, 09/09/2009 - 21:06 Permalink