Vandaag factuur gekregen van mijn tandarts. Kom daar opeens een nieuwe code op tegen:
T51 Kort consult paro nazorg tandarts.
Na wat lezen op het forum begrijp ik hier echt niks meer van. Dit is doorgaans een behandeling door een mondhygienist(e). In dit geval de tandarts. Consult was echter als altijd, controle en wat tandsteen verwijderen. Dit was ca.5 minuten werk, in totaal ca. 10 minuten in stoel gezeten, en als ik me erg vergis max 15. minuten. Begrijp niet waarom dit me in totaal 91,10 Euro moet kosten (C11 voor 19,50 en T51 voor 71,60).
Kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is, of dit klopt en of ik gewoon moet betalen? Of eerst met de tandarts bellen?
Weet trouwens niet wat ik hiervan vergoed krijg. Zit bij Zilveren Kruis Achmea, twee sterren.
Bij voorbaat dank voor reacties.
T51 Kort consult paro nazorg tandarts.
Na wat lezen op het forum begrijp ik hier echt niks meer van. Dit is doorgaans een behandeling door een mondhygienist(e). In dit geval de tandarts. Consult was echter als altijd, controle en wat tandsteen verwijderen. Dit was ca.5 minuten werk, in totaal ca. 10 minuten in stoel gezeten, en als ik me erg vergis max 15. minuten. Begrijp niet waarom dit me in totaal 91,10 Euro moet kosten (C11 voor 19,50 en T51 voor 71,60).
Kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is, of dit klopt en of ik gewoon moet betalen? Of eerst met de tandarts bellen?
Weet trouwens niet wat ik hiervan vergoed krijg. Zit bij Zilveren Kruis Achmea, twee sterren.
Bij voorbaat dank voor reacties.
Re: T51 Kort consult paro nazorg tandarts
Zie http://www.tandarts.nl/verzekeringen/tarieven_2009.pdf
Ik zou de tandarts zeker bellen en om opheldering vragen en de rekening zeker niet zonder meer betalen.
Uw verzekering vergoedt 75% van de T-codes en 100% van de M-codes tot een maximum van 450 euro per kalenderjaar. Er zijn verzekeringen die weigerem T51 te vergoeden als niet eerst netjes het paroprotocol is doorlopen, maar dat zie ik bij uw verzekering niet in de polisvoorwaarden staan.
Die T51 is dus niet alleen fout maar hij kost u ook geld.
T51 kort consult paro en C11 consult kunnen dus inderdaad niet samen.
"Gezien de huidige tekst in de Algemene Bepalingen ten aanzien van het declareren van de codes C11, C12, C13 in combinatie met codes uit het A-gedeelte van het hoofdstuk Parodontologie geeft de PTBC als bindend advies een fysieke scheiding aan te brengen door te handhaven dat de combinatie C11/12 met T51/53/55 niet mogelijk is, maar dat een combinatie van C11/12 met de codes T52/54/56 wel tot de mogelijkheden behoort."
(tenzij ze het herroepen hebben, dat gebeurt soms)