Gevoelige voortanden & houdbaarheid wkb`s

Author:
Freeman
Posted:
di, 09/08/2009 - 21:16
Hallo,
Ik ben nu 35 jaar en heb de laatste 2 jaar 4x een wkb gehad, 1 linksboven in de grote kies, 1 linksonder sonder in de grote kies en rechts onder in de laatste 2 kiezen, steeds ontstaan door een grote vulling, of spontaan tijdens het avondeten
Nu heb ik steeds het idee dat een wkb eigenlijk het einde is van je kies of tand, is dit zo ?
En hoe lang gaat een kies eigenlijk nog mee na een wkb ?
En het viel me op dat tijdens mijn laatste 1e behandeling van mijn kies rechtsonder, ik veel pijn kreeg op de plek rechts boven, waar mijn verstandskies zat ! en dit straalde door naar de kies ervoor ! kan dit betekenen dat die kies ook erg slecht is ?
En ik heb de laatste 3 weken last van mijn voortand (en) als ik kijk in de spiegel zie ik dat de tand best wel dun is, tenminste de laatste 3 mm van onderen zeg maar, als ik daar mijn tong tegenaanhoud prikkelt dat erg vervelend, is dit tanderosie oid ?
Ik heb de nare eigenschap om wel eens op mijn onderlip te kauwen, kan dit de oorzaak zijn ?
Spiegeltje

Nu heb ik steeds het idee dat een wkb eigenlijk het einde is van je kies of tand, is dit zo ?
En hoe lang gaat een kies eigenlijk nog mee na een wkb ?

In algemene zin kun je er het volgende van zeggen. Een wkb is bedoeld om een kies te behouden die anders zou moeten worden getrokken. Helaas is het zo dat een deel van de behandelingen (denk aan zo'n 10-30%) om uiteenlopende redenen (complex geval, onvoldoende vaardigheid tandarts, pech) niet slaagt. Dat wil zeggen dat na 6-12 maanden nog steeds sprake is van een ontsteking aan de wortelpunt. Dan is een herbehandeling nodig. Als de (her)behandeling slaagt is de prognose op zich gunstig. Zo niet, dan kan een apexresectie nog uitkomst bieden. Lukt dit ook niet dan is de prognose slecht. Wel kan de kies na een geslaagde wkb verzwakt zijn door het boren en is een kroon nodig. Het is duidelijk dat de prognose van een kies met wkb en kroon minder is dan een niet behandelde kies, maar deze kan niettemin nog tientallen jaren meegaan.

Uit bovenstaande blijkt dat het nogal eens kan voorkomen dat er veel wordt behandeld en hoge kosten worden gemaakt terwijl uiteindelijk de kies toch verloren gaat. Het alternatief is echter trekken (en eventueel een implantaat). In sommige gevallen kan de tandarts op voorhand al stellen dat de prognose niet goed is en dan kan een optie zijn om van verdere behandeling af te zien en de kies te trekken.

Wat de rest van uw vragen betreft: daarop kan ik geen antwoord geven.
wo, 09/09/2009 - 10:49 Permalink