Tandsteenverwijderapparaat?

Author:
Blinky
Posted:
wo, 09/09/2009 - 22:17
Er zijn tandenborstels, er zijn flossers, pickers, ragers, enz. Maar zijn er ook van die haakjes op de markt die ze bij de tandarts gebruiken om tandsteen te verwijderen en tussen mijn tanden wegpeuteren?
Is dit een goed idee om dit zelf te doen?
Spiegeltje

Nee. Het gaat niet alleen om de juiste instrumenten maar vooral om de techniek van het hanteren ervan. Tandsteen moet ook niet alleen een beetje worden verwijderd maar grondig. En soms is het nodig dat ook onder het tandvlees te doen. Als je zelf aan gaat lopen "klooien" loop je de kans dat je je tandvlees of zelfs het glazuur beschadigd. Niet doen dus.

En als je een keer naar de mondhygieniste gaat en alles goed laat schoonmaken hoef je je maanden lang niet druk te maken over tandsteen, mits je natuurlijk goed poetst! Tandsteenverwijderen is dus niet iets wat bij je dagelijkse routine hoort of zou moeten horen.
do, 09/10/2009 - 00:22 Permalink
Blinky

Nee. Het gaat niet alleen om de juiste instrumenten maar vooral om de techniek van het hanteren ervan. Tandsteen moet ook niet alleen een beetje worden verwijderd maar grondig. En soms is het nodig dat ook onder het tandvlees te doen. Als je zelf aan gaat lopen "klooien" loop je de kans dat je je tandvlees of zelfs het glazuur beschadigd. Niet doen dus.

En als je een keer naar de mondhygieniste gaat en alles goed laat schoonmaken hoef je je maanden lang niet druk te maken over tandsteen, mits je natuurlijk goed poetst! Tandsteenverwijderen is dus niet iets wat bij je dagelijkse routine hoort of zou moeten horen.

Bedankt voor uw antwoord!
Ik worstelde een beetje met die vraag omdat ik elk half jaar steevast tandsteen moet laten verwijderen. Ik begrijp nu dat het inderdaad professioneel moet worden aangepakt.

Ik heb in de winkel (Kruidvat) wel 'Gum Soft-Picks' (van Sunstar) gekocht. Hiermee zou je heel makkelijk de moeilijk verwijderbare tandplak kunnen verwijderen. Het was behoorlijk duur: €5,95 voor zo'n klein pakje, maar omwille van goede mondhygiëne wilde ik het wel proberen. Helaas is het drie keer niks. De soft gums die tussen de tanden moeten reinigen, buigen al meteen om en krijg je met geen mogelijkheid ertussen... Bovendien breken ze erg snel af bij het stukje waar je ze moet vasthouden. Zelfs na het flossen buigen ze nog te snel om!
Ik heb er helemaal niks aan. Bovendien bloedt mijn tandvlees vrijwel meteen (terwijl ik niet te hard druk uitoefen) -> ik heb redelijk snel bloedend tandvlees en hoewel dat meestal op geïrriteerd tandvlees duidt, heb ik daar al heel mijn leven 'last' van en ik heb eigenlijk nooit last van het tandvlees.
Misschien gebruik ik het verkeerd?
vr, 09/11/2009 - 20:58 Permalink
MJPH

Dat laatste is wellicht een mogelijkheid. Tandenstokers (want ik meen te begrijpen dat u die hebt aangeschaft) zijn makkelijk in gebruik, maar het is wel een handigheidje, dat men even aan moet leren.
Als uw gezondheid verder goed in orde is, u geen medicijnen gebruikt, niet in de puberteit zit en u geen zwangere vrouw bent, dan is bloedend tandvlees ook in uw geval toch hoogstwaarschijnlijk wel een teken van ontsteking. Goedgemeend advies: maak eens een afspraak bij een mondhygienist, laat de conditie van het tandvlees controleren en dan kunt u in één moeite door ook het juiste gebruik van tandenstokers doornemen. Misschien is er ook wat tandsteen aanwezig dat verwijderd moet worden, als dit tandsteen blijft zitten, blijft dit een bron van ontsteking vormen. Om uw tandvlees dan in orde te krijgen is een professionele gebitsreiniging zeer aan te bevelen, u kunt anders zogezegd stokeren 'tot u een ons weegt'.
In principe is het dan een kwestie van twee weken volhouden, als u op de juiste wijze en met de correcte frequentie stokert (en daarbij uiteraard idem poetst), zou na die twee weken een tandvleesontsteking verdwenen moeten zijn, en dus ook het bloeden bij het stokeren.
Nogmaals, als u ook maar enigszins twijfelt, een bezoekje aan een mondhygienist kan dan nooit kwaad. Succes!

(NB om nog even terug te komen op uw beginpost van dit topic, daarin ga ik mee met wat mijn voorposters al vermeld hebben)
vr, 09/11/2009 - 22:51 Permalink
Blinky

Als uw gezondheid verder goed in orde is, u geen medicijnen gebruikt, niet in de puberteit zit en u geen zwangere vrouw bent, dan is bloedend tandvlees ook in uw geval toch hoogstwaarschijnlijk wel een teken van ontsteking.

Mijn gezondheid is voor zover ik weet in orde, ik gebruik geen medicijnen, (ook nog nooit hoeven te gebruiken gelukkig) en ik ben ook niet zwanger. De puberteit ben ik allang ontgroeit, hoewel mijn omgeving daar soms anders over denkt, hahaha.

Daar geen van bovenstaande redenen op mijn van toepassing zijn, en een redelijke conclusie dan is dat er sprake is van ontstoken tandvlees... is mijn vraag eigenlijk of je een leven lang al last kunt hebben van ontstoken tandvlees zonder dat een tandarts of de mondhygiëniste daar de afgelopen drie keren iets van hebben gezegd? Of kan dit alleen door zo'n 'diepergaand' onderzoek naar voren komen?

Ik kan eigenlijk niet geloven dat ik heel mijn leven al ontstoken tandvlees heb? (Hoewel ik niet twijfel aan uw expertise!)
wo, 09/30/2009 - 20:20 Permalink
Spiegeltje

Het overgrote deel van de mensen heeft in meer of mindere mate last van tandvleesontsteking, vaak ook al hun hele leven lang. Vaak is dat een vrij onschuldige en lichte vorm, maar je merkt het bijvoorbeeld wel eens aan bloeden tijdens het poetsen of bij het eten van bijvoorbeeld een appel. En de tandarts of mondhygiëniste ziet het meteen aan de staat van het tandvlees en anders wel aan het bloeden tijdens het sonderen. Gezond tandvlees bloedt niet! Het is dus niet zo moeilijk vast te stellen.

Het klopt dat tandvleesontsteking niet altijd onder de aandacht van patienten wordt gebracht. Over het waarom daarvan kan ik allee maar speculeren. Misschien komt het omdat het veel voorkomt en het voor veel patienten lastig is de adviezen consequent op te volgen.
do, 10/01/2009 - 01:38 Permalink