Misschien een stomme vraag... maar helpt kauwgom om tandplak actief tegen te gaan? Ik heb zelf het idee dat als je kauwgom kauwt, en dan het liefst natuurlijk de suikervrij variant, deze 'mee'helpt om tandplak van je tanden te halen. Na verloop van tijd gooi je je kauwgom in de prullenbak inclusief je tandplak. Ik neem aan dat het niet het gehele tandplak meeneemt, maar wellicht een deel. Heeft iemand hier een idee van?
Re: Helpt kauwgom?
Als je goed poetst heb je so wie so weinig last van plak dus in dat geval is het ook weer niet nodig dat we allemaal aan de kauwgum gaan ....
Bedankt voor uw antwoord! Ik wilde ook zeker niet suggeren dat het kauwen van (in dit geval) xylitolkauwgom het poetsen zou kunnen vervangen.
Ik kwam op grappige wijze op deze vraag: ik zit sinds korte tijd op toneel en moet soms lang en veel praten, terwijl ik zelf niet zo'n kletser ben. Om mijn kaakspieren wat 'losser' te maken van te voren kauw ik wat kauwgom. In het begin heb ik nl. wat last gehad van kaakspieren (geen idee dat je daar ook echt een soort van spierpijn in kon krijgen!) en stembanden, dus in de tijd dat ik naar toneel rij zit ik hard zingend in de auto kauwgom te kauwen, en het helpt! Het is maar goed dat ik dan alleen in de auto zit. :D
Ook bedankt voor uw antwoord. Ik ga wat pakjes inslaan :)