Koud/warm gevoeligheid na witte vulling

Author:
kimmiek
Posted:
di, 09/15/2009 - 08:04
Hallo,

4 weken terug is er bij mij een oude grijze vulling vervangen door een witte. Hierna geen last gehad (alleen wat gevoelig bij warm/koud). Nu, tijdens onze vakantie, kreeg ik een beetje last en voelde wat ruimte tussen de twee kiezen. Ik afgelopen vrijdag terug naar de tandarts en die vertelde dat er een stukje van de witte vulling was afgebroken en dat hij het wel zou repareren. Dus opnieuw een klein stukje boren en vullen met wit.

Nu heb ik vanaf vrijdag een zeurend gevoel en de gevoeligheid bij warm en koud is er nog steeds. Bij warm drinken is het niet heel heftig, dan voel ik mijn kies heel ietsjes opspelen, bij koud is het een ander verhaal. Dan krijg ik echt een heftige pijnscheut.
Dat heb ik ook aan mijn TA voorgelegd en die vertelde dat als ik geen last heb bij warm, er geen ontsteking zit, dat zeurende gevoel zou vanzelf weggaan. Maar ik heb dus een heel klein beetje last bij warm (echt heel ietsjes, helemaal niet heftig...). Wat betekent dit?

Moet ik nu nog even afwachten? Het is algemeen bekend dat een witte vulling best wel wat problemen kan geven omdat een witte vulling makkelijk geleid (zo zegt mijn TA).
Is dit nu een ontsteking of is het gewoon iets wat vanzelf weggaat? Bij tikken op de kies heb ik geen last, dat heeft de TA ook getest.

Ik heb een paar maanden terug aan de andere kant (achterste kies links) een WKB gehad omdat ik daar een ontsteking had zitten. Die pijn was niet uit te houden (kloppen, steken)! Vreselijk! Dus waar ik nu last van heb, lijkt me toch niet echt een ontsteking ofwel?

Dit vond ik via google:

"Het boren en vullen
Pijn na het boren en vullen van een tand of kies kan zich uiten in verhoogde warm/koud gevoeligheid of het gevoel van 'stroompjes'. Dit hoeft niet verontrustend te zijn en deze pijn kan soms wel vier tot zes weken aanhouden. Wordt de pijn langduriger en heftiger van aard, neem dan contact op met uw tandarts."

Ik heb op google ook gelezen dat tandenknarsen/klemmen ook klachten kunnen geven. Zou dit het eventueel ook kunnen zijn?

Sorry voor alle vragen..
Groeten,
Kimm
Dees1

Hallo,

Ik lees jouw berichtje en dat komt heel erg overeen met het probleem wat ik op het moment heb na het bezoek aan de tandarts afgelopen 4 maart.
Bij mij zijn 3 vullingen vervangen waarvan ik van 1 kies veel last heb.
Ik vraag me nu af hoe het bij jou afgelopen is. Was het toch een ontsteking of is het vanzelf overgegaan.
Mijn tandarts denkt dat voor mij een wortelkanaalbehandeling de oplossing is maar ik twijfel hier nog over, omdat de pijn niet constant is.

Groetjes
za, 04/03/2010 - 20:21 Permalink
Smiek85

Hoi,

Witte vullingen kunnen wat langer gevoelig zijn dan de oudere grijze vullingen. Zolang de last niet met warm erger wordt dan met koud zou ik het even aankijken. Wat ook een oorzaak kan zijn is dat de vulling 'te hoog' is. Dat houdt in dat er niet voldoende vulling is weggehaald na het vullen en deze kies als ware een beetje dikker is dan de rest. Dit heeft als gevolg dat je die kies extra belast en kan ook een hoop last geven. Je voelt het vaak zelf als je rustig je kaak sluit. Komen je kiezen gelijktijdig op elkaar of raakt de pijnlijke kies eerst zijn overbuurman aan?

Sterkte !
wo, 04/14/2010 - 19:31 Permalink