Hallo,
ik heb een aangeboren afwijking waarbij ik geen glazuur op mijn tanden heb (amelogenesis imperfecta). Mijn moeder en nicht hebben deze zelfde afwijking en hebben in het verleden keurig kronen op hun tanden gekregen. Aangezien mijn tanden erg gevoelig, klein en geel (met groeven) zijn, zou dit voor mij een perfecte oplossing zijn. Echter mijn verzekering vergoedt maar 50% van de kosten. En omdat het om al mijn tanden gaat, is dit een (TE) duur grapje.... Weet misschien iemand of er nog andere wegen zijn die ik kan bewandelen om aan een goede oplossing (liefst kronen) te komen die wel vergoed wordt? Misschien bij bepaalde tandheelkundige centra? Of is er misschien een ander alternatief voor mijn tanden? Momenteel heb ik laagjes op mijn tanden die voor enige bescherming en estetische vooruitgang zorgen (ik weet niet hoe dit precies heet...). Ik zou heel erg geholpen zijn met elke tip die iemand voor me heeft!
Bedankt!
ik heb een aangeboren afwijking waarbij ik geen glazuur op mijn tanden heb (amelogenesis imperfecta). Mijn moeder en nicht hebben deze zelfde afwijking en hebben in het verleden keurig kronen op hun tanden gekregen. Aangezien mijn tanden erg gevoelig, klein en geel (met groeven) zijn, zou dit voor mij een perfecte oplossing zijn. Echter mijn verzekering vergoedt maar 50% van de kosten. En omdat het om al mijn tanden gaat, is dit een (TE) duur grapje.... Weet misschien iemand of er nog andere wegen zijn die ik kan bewandelen om aan een goede oplossing (liefst kronen) te komen die wel vergoed wordt? Misschien bij bepaalde tandheelkundige centra? Of is er misschien een ander alternatief voor mijn tanden? Momenteel heb ik laagjes op mijn tanden die voor enige bescherming en estetische vooruitgang zorgen (ik weet niet hoe dit precies heet...). Ik zou heel erg geholpen zijn met elke tip die iemand voor me heeft!
Bedankt!
succes
Re: Geen glazuur op mijn tanden
Nu heb ik al heel lang laagjes zoals beschreven Janieke. Normaal gesproken werden deze zo om de twee jaar vervangen maar omdat ik naar de andere kant van het land ben verhuisd, heb ik nu een andere tandarts die dat niet doet.
Nu is er het afgelopen weekend een van de laagjes afgeknapt en mijn vorige tandarts zei dat ik er dan snel bij moet zijn, mijn huidige tandarts zegt dat ik hiermee rustig een week kan rondlopen (?). In mijn zoektocht naar een nieuwe tandarts kwam ik zelfs iemand tegen die alle tanden wilde vervangen door kronen voor bijna 1000 euro totaal.
Kan ik vragen om een doorverwijzing naar een centrum voor bijzondere tandheelkunde en wat kan ik dan verwachten?
Verder is het mij opgevallen dat weinig tandartsen/kaakchirurgen bekend lijken te zijn met dit fenomeen of ze denken een leuk grapje te maken(?). Men zegt mij steeds dat ik teveel frisdrank of koffie en thee heb gedronken. Vandaar mijn vraag of er misschien iets bestaat met uitzondering van water wat ik wel kan drinken zonder deze opmerkingen te krijgen?
Re: Geen glazuur op mijn tanden
Zelf heb ik dezelfde aandoening. zeer vervelend en ook pijnlijk.. Zo ontzettend gevoelig.. Ik zit wel bij centrum voor bijzondere tandheelkunde. ben er gekomen via de gewone tandarts, en ben nu in behandeling door gespecialiceerde tandartsen. Bij mij wordt wel alles vergoed!