Hallo,
Ik heb een een voortand met een stift en daarop een kroon.
Nu heeft de tandarts een jaar geleden foto's gemaakt en zag hij een scheurtje in de wortel. Hij zei tegen mij dit kan een jaar goed gaan maar ook 10 jaar.
1.Wat bedoelt hij hier precies mee? Want als er een scheurtje in de wortel zit moet ie er toch sowieso uitgehaald worden binnen korte tijd? 2.of kan het wel 10 jaar blijven zitten?
Ik heb een een voortand met een stift en daarop een kroon.
Nu heeft de tandarts een jaar geleden foto's gemaakt en zag hij een scheurtje in de wortel. Hij zei tegen mij dit kan een jaar goed gaan maar ook 10 jaar.
1.Wat bedoelt hij hier precies mee? Want als er een scheurtje in de wortel zit moet ie er toch sowieso uitgehaald worden binnen korte tijd? 2.of kan het wel 10 jaar blijven zitten?
Re: scheurtje in wortel
Het kan ook zijn dat de tand ineens een keertje afknapt.
Of het verstandig is om de tand meteen te trekken, kan ik je niet vertellen. Als je de tand trekt, heb je een nieuw probleem: Hoe ga je dit gat opvullen?
Ofwel de tandarts heeft de gevolgen van een verticale fractuur gezien ( bijv.typische halo-shape zwarting) of een horizontale lijn in de wortel.
Bij een verticale fractuur is de prognose slecht....het element is op termijn verloren (welke termijn dat is altijd de vraag en is moeilijk te voorspellen).
Bij een horizontale lijn, kan sprake zijn van een horizontale fractuur of een lateraal kanaal in de wortel die door de inschietrichting van de foto op de foto zichtbaar geworden is. Prognose van horizontale fracturen is beter dan van verticale, maar komen in de meeste gevallen alleen in traumagevallen voor. Lateraal kanaal wodt wel eens aangezien voor een horizontale breuk wanneer dit kanaal zich presenteert in de nabijheid van een wortelstift.
Als u exact wil weten waarop de tandarts zijn uitspraak baseert, gewoon bij de volgende controle eens naar vragen, heeft u het ook uit de eerste hand :wink:
P.s. de tandarts maakt ook om het jaar een foto, dus als het goed is bij de volgende controle