:D Het is even geleden dat ik op het forum was, maar vandaag ging ik mijn frame ophalen bij mijn nieuwe tandarts in Rdam. Een geweldige man , met veel gevoel voor humor en wat nog belangrijker is : geduld met zijn klanten.
:smt002
het frame betreft de onderste kiezen, die ik niet meer had. Deze is dan met haakjes bevestigd en ziet er prachtig uit.
Na helemaal trots te zijn weggegaan uit de praktijk, kocht ik meteen een zak chips.. hahah
en ik dacht: knisperen maar op de kiezen.
de rechterzijde van het frame reageerde er goed op, de linkerzijde niet
ook deed het pijn bij het eten van een boterham.
Nu is sinds 2 uur, mijn tong dik, en het deel van mijn linkerzijde alwaar het frame dus al pijn deed.
Ik ben bang dat het een allergische reactie is op het zilver. Ik zag namelijk dat er aan de onderzijde ook metalen zijn gebruikt door de tandtechnicus.
kortom : het frame is nu uit en ik prak de avondmaaltijd wederom :"))
:smt017
Wie van jullie heeft een soortgelijke ervaring?
ps ik ben chronisch ziek en heb helaas verschillende ziektes welke kunnen worden teruggevoerd op een verminderd danwel een immuunsysteem in disbalans.
Hier kan denk ik de lieve tandarts niets aan doen, maar welk materiaal zou ik dan kunnen voorstellen?
:(
alle reacties van harte welkom !
:smt002
het frame betreft de onderste kiezen, die ik niet meer had. Deze is dan met haakjes bevestigd en ziet er prachtig uit.
Na helemaal trots te zijn weggegaan uit de praktijk, kocht ik meteen een zak chips.. hahah
en ik dacht: knisperen maar op de kiezen.
de rechterzijde van het frame reageerde er goed op, de linkerzijde niet
ook deed het pijn bij het eten van een boterham.
Nu is sinds 2 uur, mijn tong dik, en het deel van mijn linkerzijde alwaar het frame dus al pijn deed.
Ik ben bang dat het een allergische reactie is op het zilver. Ik zag namelijk dat er aan de onderzijde ook metalen zijn gebruikt door de tandtechnicus.
kortom : het frame is nu uit en ik prak de avondmaaltijd wederom :"))
:smt017
Wie van jullie heeft een soortgelijke ervaring?
ps ik ben chronisch ziek en heb helaas verschillende ziektes welke kunnen worden teruggevoerd op een verminderd danwel een immuunsysteem in disbalans.
Hier kan denk ik de lieve tandarts niets aan doen, maar welk materiaal zou ik dan kunnen voorstellen?
:(
alle reacties van harte welkom !
Re: Frame met zilver... allergische reactie
Als vast is komen te staan dat uw problemen hierdoor worden veroorzaakt is een (titanium)coating van de metaaldelen van de frameprothese misschien een oplossing. Ik ben dit tegengekomen op internet maar ik weet niet of dit inderdaad ook werkt en blijft werken.
Puur titanium en goud geven vrijwel nooit problemen maar deze metalen worden - voor zover ik weet - niet voor frameprotheses toegepast. Het zou ook wel erg duur worden ......
Standaard frame legeringen bestaan over het algemeen uit chroom, kobalt en molybdeen, uw tandarts kan aan de hand
van het meegeleverde certificaat zien welke legering gebruikt is. Ook de samenstelling van de kunststof waar de elementen in
staan is via het laboratorium te achterhalen.
In het pre space-age tijdperk werden bij allergische reacties wel degelijk gouden frames gemaakt, echter de materiaalstijfheid was niet optimaal nog afgezien van het aan de materiaalstijfheid omgekeerd evenredige prijskaartje.
Tegenwoordig kan bij metaalallergie een volledig titanium frame gemaakt worden voor wat betreft het metaaldeel van het frame. Eventueel coaten van het huidige frame met titaniumnitride coating (goudkleurig!) is ook een optie en in dit geval waarschijnlijk ook de goedkoopste. Het kunststof kan dan ook vervangen worden door een hypo-allergene variant.
Een allergietest voor tandheelkundige materialen is in een dergelijk geval wel een aanrader, als blijkt dat u ook allergisch bent voor bijv. titanium (zeer zeldzaam....maar het kan wel) schiet u met zo'nhele exercitie met een nieuw titanium frame of een titaniumnitride coating die ook niet gratis is niet veel op. En dat kan niet de bedoeling zijn.
Succes!
ik kan er wel weer verder mee.
ga in ieder geval zo;'n test doen en het met de tandarts bespreken.
Het is heel erg jammer, ik had me er wel heel erg op verheugd.
Maar goed, ik kan nu ook weer verder vooruit kijken
Iedereen heel erg bedankt :smt006