Mag een porseleinen brug worden bijgeslepen?

Author:
FredjeB
Posted:
do, 09/24/2009 - 11:29
Onlangs is bij mij een porseleinen brug (Procera) opnieuw geplaatst. Bij het plaatsen bleek de voortand iets te lang en heeft de tandarts hem bijgeslepen. Mijn vraag is of er überhaupt aan een porseleinen facing mag worden geslepen? De tandarts zei dat geen enkel probleem was ....

Ik worstel met die vraag omdat er bij de fabricage van de brug en het uitharden van het porcelein een bepaalde spanning ontstaat die intact moet blijven. Ik wil het vergelijken (sorry ..) met een hardglazen wand die retour fabrikant gaat als er een beschadiging aan het glas is vastgesteld. Dit omdat er bij de fabricage van het glas een spanning ontstaat die rondom/overal gelijk moet blijven. Verbreekt de spanning door een beschadiging dan bestaat de mogelijkheid dat in een later stadium de ruit springt. Mijn vrees is dat dit ook voor het porselein geldt ...

Is mijn vrees terecht?
Spiegeltje

Ik ben geen tandtechnicus maar ik weet wel iets van materiaalkunde. En dan denk ik dat het slijpen aan een facing geen verhoogd risico geeft op breuk zoals een kerf in een glasplaat. Dat is iets anders dan slijpen.

Als dit toch binnen een redelijk korte termijn mocht gebeuren kunt u natuurlijk altijd de tandarts daarop aanspreken, wat hiervan ook de oorzaak mocht zijn. Of u moet zelf grof geweld hebben gebruikt natuurlijk ....
za, 09/26/2009 - 14:26 Permalink