Angst overwinnen

Author:
Lolaatje
Posted:
wo, 09/09/2009 - 11:46
Ik ben nu 24 en ongeveer 4 jaar niet naar de tandarts geweest. Heb bij twee kiezen een stuk afgebroken kies al langer dan drie jaar denk ik, wat een zwart gat is inmiddels. De éne moet er sowieso uit denk ik, misschien allebei wel maar heb niet de kennis om dat te kunnen beoordelen. En boven twee groeven die ook niet goed zijn, maar dat kan ik niet zien. Ik durfde er nooit naar te kijken, maar ik moet nu onder ogen zien dat dit gewoon niet kan zo. En het is zonde om zo jong al je gebit te verpesten door angst.
Van één van beide slechtste kiezen is twee maanden geleden nog een stuk afgebroken en dat begint nu behoorlijk gevoelig te worden.

Het is een combinatie van schaamte, angst voor de pijn (dat ik toch nog dingen voel ondanks verdoving) en angst voor de spuit / verdoving zelf dat ik niet heen durf. Het liefst zou ik gaan voor een behandeling onder narcose, omdat ik vrees helemaal in paniek te raken in de stoel.
Alleen de enige persoon die ik eindelijk in vertrouwen had genomen, is net mijn ex-partner geworden dus die kan me hier niet in begeleiden, en verder wil ik het niemand vertellen.
En ik begreep dat je niet alleen terug naar huis mag met het OV na zo'n narcose. Want anders heb ik er de reistijd zeker voor over.

Voor zover ik kan vinden, zit er geen 'angstkliniek' in het noorden ergens. Als iemand een zeer begripvolle, rustige tandarts in Assen / Groningen omgeving of iets verder weg kent dan hoor ik het heel graag. Ik wil er best een stukje voor reizen, maar ben afhankelijk van het openbaar vervoer (heb geen rijbewijs) dus ik moet het wel kunnen bereiken, wat het misschien wat lastiger maakt.

En nu denk ik, was ik nu maar direct gegaan toen er een stukje was afgebroken. Maar ja, dat kun je achteraf niet meer terugdraaien helaas.
Lolaatje

Hoe meer ik lees ondertussen, ben ik er wel van overtuigd dat ik het niet onder narcose moet doen. Hoe graag ik dat ook zou willen (is nog steeds een beetje het probleem vermijden natuurlijk), maar ik heb eerder lang last gehouden van een narcose na een operatie dus ik kan het sowieso beter niet doen tenzij ik het écht niet blijk te trekken.

Maar met een zeer begripvolle en geduldige tandarts moet het wel lukken denk ik. Wilde er net eentje gaan bellen, maar ik lees daar nu allerlei negatieve dingen over dus ik zoek nog even verder.

Ik vind het eng om een tandarts te zoeken. Ik wil echt graag dat het goed klikt anders wordt de drempel erna nóg hoger vrees ik.
wo, 09/09/2009 - 13:08 Permalink
rixt

Hallo Lolaatje,

Aan je berichten merk ik dat je echt op het punt staat om weer naar een tandarts te gaan. Dit gaat helemaal goed komen. Je hebt al heel precies geanalyseerd waar je precies bang voor bent.
Over je schaamte, dat hebben de meeste mensen die langere tijd niet bij een tandarts zijn geweest. Maak je er geen zorgen over: tandartsen hebben echt wel ergere dingen gezien.
En over die angst voor verdovingen, daar is hier op het forum al vaak over geschreven en iedere keer viel het mensen weer mee.
Als ik jou was zou ik eerst een keer kennis gaan maken met een tandarts, dan weet je of het klikt. Ik ken geen tandartsen in Groningen - Assen of omgeving. Ik weet alleen dat er in Drachten in het ziekenhuis een vrouwelijke tandarts werkt die er speciaal is voor heel angstige mensen, maar ik denk dat jij dichter bij je woonplaats wel iemand kunt vinden waar je heen durft.
En overweeg echt iemand in vertrouwen te nemen waaraan je vertelt over je angst en vraag diegene om mee te gaan. De meeste mensen weten wel wat het is om een beetje of heel erg bang te zijn, of kunnen zich dat voorstellen. Het is zoveel makkelijker om je te ontspannen als er een bekende bij je is die je misschien ook nog en beetje kan afleiden.
Heel erg veel succes!
wo, 09/09/2009 - 19:11 Permalink
Lolaatje

Dank je wel voor je bemoedigende bericht. Via een ander topic heb ik iemand om een adres gevraagd en vanmorgen heb ik gebeld. Ik kreeg een heel prettig persoon aan de telefoon die geen boe of bah zei toen ik vertelde dat ik al ruim vier jaar niet was geweest. Heel geduldig en prettig.
Ik hoop dat dat representatief is voor de werkwijze van de hele praktijk.

Ik heb nu een afspraak voor volgende week donderdag. Ik vind het wel erg eng dat ik niemand heb die met me meekan. Mijn ex-partner zou het onmiddelijk doen, maar de relatie is nog maar pas verbroken dus het lijkt me niet goed om dan nu op hem te 'leunen'.
Verder heb ik niet echt in mijn omgeving die mee zou kunnen (of die ik mee zou willen hebben). Maar goed, ik heb mezelf anderszijds in deze situatie geplaatst dus moet er ook zelf uit kunnen komen.

Ik houd jullie op de hoogte, al was het maar om een ander misschien te kunnen bemoedigen want zo werken andere topics hier ook voor mij.
do, 09/10/2009 - 10:10 Permalink
pet

Hallo Lolaatje,

Volgende week donderdag voor een gesprek? nou daar hoef je niet tegenop te zien.
Heb ik 14 dagen geleden ook gehad en dat valt reuze mee.
Nou mag ik ook volgende week donderdag maar wel voor behandeling en zie er dus ONTZETTEND tegenop :cry:
maar het moet zullen we maar zeggen. :(
Ik heb gelukkig nu nergens last van en hoop dat dat na de behandeling ook zo is. :wink:

Nou heel veel succes volgende week donderdag en we lezen het wel weer hoe het gegaan is.

Fijn weekend :smt006
vr, 09/11/2009 - 15:34 Permalink
Lolaatje

Vandaag ben ik dus voor de eerste keer geweest, puur het kijken, bespreken van wat er moet gebeuren, de kosten, etc.

Ik ben heel rustig en geduldig, maar ook duidelijk en eerlijk geholpen. Echt super.

De kies waarvan ik dacht dat hij eruit zou moeten, mag blijven. Wel moet ik twee wortelkanaalbehandelingen, maar ik wist dat twee kiezen er slecht aan toe waren dus dat had ik niet anders verwacht eigenlijk.
Het woord vind ik erg naar (komt natuurlijk ook door allerlei verhalen van anderen), maar ik moet er maar op vertrouwen dat het goed verdoofd is en het geen pijn zal doen.

De volgende keer worden eerst twee gaatjes gevuld met verdoving. Ik ben nog nooit verdoofd (behalve bij de kaakchirurg) en heb angst voor de prik, vandaar dat ik eerst daar een keer aan wennen ga voordat er direct met een wortelkanaalbehandeling begonnen wordt. Deze eerste stap gezet hebben, lucht me erg op.

Pet, ik hoop dat het jou is meegevallen vandaag.
do, 09/17/2009 - 16:11 Permalink
pet

Hallo

Ja het ging echt heel goed twee op nieuw gevuld en had nergens last van.(Knap he?)

Maar dan valt de schade bij jou ook wel mee gelukkig maar!

Je hoeft echt niet bang te zijn voor de verdoving dat doet echt geen pijn heb ik gister ook op twee plaatsen gehad en had er echt geen pijn van bij het zetten van de verdoving!!! een links boven en een rechts onder wel een paar uur een stijf gevoel maar dat beter als pijn tijdens de behandeling!!!
als je kunt je mond goed ontspannen en slap houden dan voel je er echt niks van!!!!!!!!!!!!!

Wanneer mag je voor de 2 gaatjes die gevuld gaan worden??

Ik mag 6 oktober nog een keer voor 3 tanden die ze opnieuw gaan vullen hoop maar dat dat ook goed gaat net als gisteren.!!

Een fijn weekend en laat nog wat van je horen!

groetjes
vr, 09/18/2009 - 08:45 Permalink
Lolaatje

Afgelopen vrijdag zijn mijn eerste twee gaatjes gevuld. Dat ging erg goed, de verdoving merkte ik amper, deed hij heel langzaam, en het boren etc. verliep verder erg goed. De tip om je mond goed te ontspannen, was erg nuttig.

Vandaag ben ik voor mijn eerste wortelkanaalbehandeling geweest. Dat was niet prettig. Moest drie kanalen en eentje was erg onstoken en moest middenin de zenuw verdoofd worden. De tranen rolden over mijn wangen, dat deed echt veel pijn.
Toen ik van die schrik was bijgekomen nog een paar pijnlijke prikjes, maar de behandeling is verder goed verlopen. De andere twee kanalen verdoven deed geen pijn, het was puur omdat die ene zo ontstoken was.

Ik ben wel opgelucht dat deze kies nu gedaan is. Alleen heb ik nog wel een tijdelijke vulling omdat de tandarts niet meer aan vullen toe kwam.

Hierdoor zie ik wel meer op tegen de andere kies die een wortelkanaalbehandeling moet, maar die is niet zo ontstoken dus zal het verdoven sowieso niet zoveel pijn doen als deze. Ik probeer me niet te veel door dit vervelende moment van de wijs te laten brengen.

Wel baal ik aan de ene kant toch dat ik het zo ver heb laten komen, maar daar kan ik niets meer aan doen en ben daarom ook trots dat ik dit deel nu achter de rug heb.

Nu eerst deze kies vullen de volgende keer en daarna zal de andere kies wel aan de beurt zijn vrees ik.
di, 09/29/2009 - 17:59 Permalink
rixt

Al met al een heel positief verhaal, zeg! En terecht dat je trots op jezelf bent!
Zo'n moeilijk te verdoven ontsteking, dat is volgens mij wel zo'n beetje het vervelendste wat je kan overkomen bij een tandarts. Wat goed van je dat je je daar dan niet door van de wijs wilt laten brengen.
Met zo'n instelling gaat het helemaal goed komen!
wo, 09/30/2009 - 00:30 Permalink
schaapje10

Wow Lolaatje!
Wat een verhaal...
Wel heel dapper dat je bent gegaan en dat je ook terug durft!
Een wkb is mijn allergrootste nachtmerrie :smt010 , gelukkig hebben de diverse ta's het nog steeds uit kunnen stellen.
De 5 reparaties die me nu aanstaren geven wel even genoeg stress :-?
Sterkte en dank voor je steun op mijn draadje :wink:
do, 10/01/2009 - 09:47 Permalink