Hallo!
Ik ben nieuw hier.
Ik ben Evelien, 25 jaar en heb wat problemen met mijn gebit.
In het afgelopen jaar ben ik geholpen aan 9 gaatjes en nu zijn er alweer 3 bij.
Hoe kan dit?
En in dit halfjaar is mijn voortand geboord en gevuld maar nu zegt de tandarts dat daar weer een gaatje zit...Dat kan toch niet???
Ik heb het idee dat ze mij vanalles wijsmaken met als excuus "een gaatje mag je niet voelen"...
Ik ben nieuw hier.
Ik ben Evelien, 25 jaar en heb wat problemen met mijn gebit.
In het afgelopen jaar ben ik geholpen aan 9 gaatjes en nu zijn er alweer 3 bij.
Hoe kan dit?
En in dit halfjaar is mijn voortand geboord en gevuld maar nu zegt de tandarts dat daar weer een gaatje zit...Dat kan toch niet???
Ik heb het idee dat ze mij vanalles wijsmaken met als excuus "een gaatje mag je niet voelen"...
Re: Voortand gevuld maar nu opnieuw een gaatje, kan dit?
* jouw tandart is niet adequaat te werk gegaan
* je ontwikkelt erg snel gaatjes. Je zou eens naar een mondhygienist kunnen gaan om te kijken of hiertegen wat te doen is.
Een gaatje hoef je inderdaad niet te voelen. Vaak is het gaatje al veel te diep als je het voelt. Dan is het zo dichtbij de zenuw dat je risico loopt op een ontsteking.
En ik heb hiervoor eigenlijk nooit een gaatje gehad, waarom dan opeens zoveel?
Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik ongeveer 2 jaar bij deze tandarts loop omdat ik ben verhuisd. Ik heb hiervoor bij een andere tandarts gezeten bij hem had ik amper gaatjes.
Mijn vriend loopt bij dezelfde tandarts en bij hem gaat alles goed, geen gaatjes, niets...
Nu mag ik dat niet vergelijken maar heb dan wel het idee dat het dan goed zit met de handelingen van de tandarts.
Misschien was er al eerder sprake van (een begin van) gaatjes die wel zijn gezien door de tandarts maar nog niet behandeld. Als het cariesproces doorgaat worden deze dan "ineens" aangetroffen zo lijkt het..
Gaatjes komen niet vanzelf en je moet wel een antwoord weten te vinden op de vraag hoe je nieuwe gaatjes kunt voorkomen. Dat kan vaak het beste in overleg met een mondhygieniste. Door een goede mondhygiene kun je namelijk gaatjes voorkomen.
Mijn gebit probeer ik zo vaak mogelijk 2x te poetsen (maar vaak komt het er maar 1x van) en ik heb sinds kort mondspoelwater van het bekende merk met een L (mag ik hier merken noemen?) wat ik wel iedere avond gebruik.
Dan voor volgend jaar naar een mondhygieniste. Ik moet nu alle tandartskosten al zelf betalen omdat mn verzekering niet toereikend is....
Bedankt voor jullie antwoorden en adviezen!
...en voeding, fluoride en andere zaken.
Dat spoelmiddel...ach, scheelt niet heel veel. Je kunt bijna net zo goed met een ander fluoridehoudend spoelmiddel spoelen.