Helaas ben ik ongelukkig gevallen op mijn grote trots: mijn tanden. Of het lot het beslist; mijn gebit is mij 'heilig', en steeds als er iets naars gebeurt, treft mijn gebit de schade. Zo heb ik al eens een tennisracket mogen 'opeten': 3 kronen als resultaat. Nu, 25 jaar later, was ik daar juist een beetje overheen, val ik ik en breekt er een zijtand af (mooi gerepareerd) maar ook een klein stukje glazuur van mijn voortand (donker plekje van ong. 2 mm), en zit er een lelijke witte barst in. Mijn tandarts zegt dat ik ermee moet leren leven omdat het te klein is om iets aan te doen, en omdat de tand verder gezond is, is uitboren zonde. Bestaat er inmiddels een soort 'car glass'- achtig spul voor tanden, waarmee kleine beschadigingen aan glazuur duurzaam en esthetisch mooi kunnen worden weggewerkt? Dat zou wellicht een mooie uitkomst zijn; ik vind het erg ontsierend, maar begrijp ook dat de schade voor composietvulling te klein is. Dat valt er dan natuurlijk uit.
Wie heeft er tips?
Groet, Cebee.
Wie heeft er tips?
Groet, Cebee.
Re: glazuurbeschadiging
Dat is een misvatting. Composietmateriaal wordt gewoon aan het tandoppervlak gehecht. Met het oude vulmateriaal amalgaam kon dat niet. Ook kleine beschadigingen kunnen daarom netjes worden behandeld met composiet zonder dat er veel boren bij aan te pas komt. Dat is juist een hele belangrjke ontwikkeling de laatste decennia die veel heeft mogelijk gemaakt wat vroeger niet kon (zogeheten adhesieve tandheelkunde). Het verhaal van de tandarts kan ik dan ook niet goed volgen. Misschien heeft ie er gewoon geen zin in. De behandeling kost nogal wat tijd als het echt netjes moet gebeuren en er valt weinig te declareren op basis van het tarievensysteem. En dit dan gekoppeld aan het feit dat de tandarts zelf het nut er niet zo van in ziet.
Ojee, dit klinkt enerzijds hoopvol, en anderzijds een beetje bevestigend ten aanzien van de houding van mijn tandarts: ik had eigenlijk zelf het idee ook een beetje dat hij niet veel zin had erin. Ik ben speciaal een keer teruggegaan ervoor, om het nogmaals te vragen (hij weet hoe een tuttebel ik ben met mijn tanden en ik heb er al zoveel pech mee gehad) en hij zei: dat kan niet, het is veel te klein, dan moet ik boren en dat is zonde. Dan moet je een facing nemen. Nou, dat vind IK dus zonde, want verder is de tand mooi, daarom vind ik het ook zo erg. Het is maar een plekje van ong. 2 mm. denkt u dat dat dus wel zou kunnen? Het is wel klein, hoor, geef ik toe, maarja, voor mijn waarneming is het zo ongeveer dat ik een halve tand mis. Is het zinvol als ik een foto bijvoeg? Ik weet niet of u zelf tandarts bent? En die witte barst? En wordt het composieet geel, en kan het eventueel zonder boren worden vervangen/ verwijderd als het lelijk wordt?
Sorry voor al de vragen, maar u geeft me hoop en ik wil al deze overwegingen goed maken. Ik wil nl. geen geboor aan mijn tand, dat geeft nog meer ellende mocht het niet worden wat ik ervan verwacht had, dan zit je eraan vast.
Groet en dank alvast,
Cebee.
Ik ben trouwens geen tandarts en kan u ook niet adviseren wat de beste behandeling is: composietrestauratie, composietfacing, porseleinen facing of ....? Het lijkt me alleen stug dat dit niet netjes is op te knappen.
Hopelijk kan iemand de situatie beoordelen.
Nogmaals dank.
Groet,
Cebee
Als u een nieuw antwoord aanmaakt ziet u onder de "Versturen" knop een sectie "Bijlage toevoegen". Met de knop Bladeren kunt u zoeken naar de foto op uw eigen PC. De rest wijst van zelf.
Groet,
Cebee.