Ik wil mijn kies er niet uit!

Author:
sara30
Posted:
zo, 10/04/2009 - 17:43
Dinsdag heb ik een afspraak bij de tandarts. Ik heb een ontstoken kies helemaal achteraan en volgens hem moet die er uit. Dat wil ik dus helemaal niet en zou willen dat hij die gewoon goed behandelt of zo.
Wat is een Wortelkanaalbehandeling en moet ik zoiets vragen? Want heb zo de indruk dat hij snel gewoon die tand er wil aftrekken. Hij wil geen moeite doen om die goed te behandelen!
Mondzorgkundige

Bij een wortelkanaalbehandeling worden de zenuwen uit de wortelkanalen weggehaald. meestal bestaat de behandeling uit 2 zittingen.

Omdat ik geen rontgenfoto heb, en jij niet hebt verteld hoe erg de situatie is, weet ik niet of je die kies kunt behouden. Je kan eventueel overleggen met de tandarts of een wortelkanaalbehandeling mogelijk is.
zo, 10/04/2009 - 18:39 Permalink
Mondzorgkundige

Hoi,

Je gaf aan dat het een kies is achteraan. Welke kies is dat precies? een verstandskies?
En waarom wil je die kies niet eruit? Ben je bang voor de pijn of vind je de prik eng? Want opzicht is het niet zo erg als je een verstandskies mist of een kies helemaal achteraan, want helemaal achterin kan je niet goed poetsen.

En heb je verder met je tandarts gesproken over andere mogelijkheden na de kies? of er een kroon in plaats kan komen?

Groetjes
zo, 10/04/2009 - 20:52 Permalink
Spiegeltje

In dit soort sitiuaties wordt een verstandskies (de derde grote kies dus) inderdaad getrokken. Behandeling heeft weinig zin vanwege onzeker resultaat en vrij grote kans op andere problemen in de toekomst. Daarbij komt dat die kies niet nodig is voor de kauwfunctie. De tweede grote kies wordt niet zo snel getrokken. Dat is alleen aan de orde als de kies echt niet meer is te redden. Normaal wordt deze eerst behandeld (wortelkanaalbehandeling). Als de tandarts dat wegens complicerende factoren niet kan bestaat nog de mogelijk om u door te verwijzen naar een tandarts-endodontoloog. Zoals ook aangegeven door Mondzorgkundige kun je dit het beste nog overleggen met de tandarts.

Een kies laat je alleen trekken als je er van overtuigd bent dat dit de beste of enige resterende optie is.
zo, 10/04/2009 - 21:33 Permalink