Sonderen

Author:
Mondzorgkundige
Posted:
ma, 10/05/2009 - 21:30
Hoi,

Ik heb een vraagje over sonderen met een sikkelsonde.
Achter (linguaal) bestaat daar ook vlakken van je af en vlakken naar je af?

Groeten
Illuminus

Er zijn altijd vlakken naar je toe en van je af, afhankelijk van je zitpositie.
Zie bijv. blz 106 en 107 van professionele gebitsreiniging.

Ze worden alleen pas belangrijk wanneer je gaat reinigen, dwz. welke instrument je voor welk
vlak kiest in een gegeven positie.

Bij sonderen van elementen met een sikkelsonde spelen de vlakken van je af of naar je toe nog niet een
heel belangrijke rol omdat je maar 1 instrument hebt waar je geen actieve reinigende kracht mee zet. Maar je zult ongetwijfeld merken dat je onbewust de hantering van de sonde aan zult passen aan een bepaald vlak om het goed te sonderen. In dat opzicht zou je wel kunnen spreken van een verschil tussen vlakken van je af en naar je toe. Maar minder expliciet dan bijv. met scalers en curettes omdat je daar te maken hebt met de stand van het werkblad en de buigingen in de schacht die het instrument enkel voor een bepaald vlak geschikt maken in een bijbehorende zitpositie.

Succes
ma, 10/05/2009 - 22:55 Permalink
Mondzorgkundige

Oh en Lieneke, ik heb vandaag een aantal praktijken gebeld om elementen te vragen maar ze hebben allemaal niet of sparen al voor een ander student. Heb jij een eigen praktijk? wil jij voor me sparen?:D

Ook heb ik kaakchirurgen gebeld, maar daar doen ze niet aan. Ben best wel verbaasd. Want wat doen ze anders met die elementen?!?!
di, 10/06/2009 - 19:18 Permalink
Lieneke

Wij hebben een pot klaar staan (tenmiste...toen ik voor het laatst keek nog wel..). Of er wat bruikbaars tussen zit...maar ik zit wel een eindje weg in de Achterhoek hoor! Onze assistente woont in Duitsland...
di, 10/06/2009 - 20:19 Permalink
Mondzorgkundige

Achterhoek is inderdaad erg ver. Maar alsnog bedankt. Ik zoek wel verder.

En spiegeltje. Dat wist ik nog niet! Zou wel handig zijn zonder elementen. Ik zit namelijk ook op ACTA. en ga volgend jaar naar de nieuwbouw. Ik ben benieuwd :smt003
di, 10/06/2009 - 20:47 Permalink